Professori Petteri Taalas on Vuoden YK:n ystävä

Vuoden YK:n ystävä -kunniamaininta myönnetään professori Petteri Taalakselle YK-päivänä 24.10.2022. Kunniamaininta myönnetään nyt kuudennen kerran. Edellinen Vuoden YK:n ystävä oli YK:n alkuperäiskansojen pysyvän foorumin puheenjohtaja, juristi Anne Nuorgam. Kunniamaininnan myöntää Suomen YK-liiton YK:n ystävät -verkosto.
Petteri Taalas

Professori Petteri Taalas on toiminut Maailman ilmatieteen järjestön WMO:n pääsihteerinä vuodesta 2016 alkaen. Aiemmin hän on toiminut Suomen ilmatieteenlaitoksen pääjohtajana vuosina 2002-2015 lukuun ottamatta vuosia 2005-2007, jolloin hän työskenteli WMO:ssa kehitysyhteistyön ja alueellisen yhteistyön johtajana.

Professori Taalas on toiminut useissa merkittävissä kansainvälisissä tehtävissä: Maailman ilmatieteen järjestön (WMO) hallintoneuvoston jäsenenä, hallitustenvälisen YK:n ilmastopaneelin Suomen IPCC-ryhmän puheenjohtaja, EU:n tiedepaneelin varapuheenjohtajana sekä Euroopan sääsatelliittijärjestö EUMETSAT:in hallintoneuvoston puheenjohtajana.

Kuluneina vuosina Professori Taalaksella on ollut merkittävä rooli sekä WMO:n että YK:n uudistamisessa. WMO:n asiantuntijuutta ja sektoreiden välistä yhteistyötä on vahvistettu vastaamaan paremmin toisiinsa linkittyviin ja lisääntyviin sään ääri-ilmiöihin sekä edistämään Pariisin ilmastosopimuksen ja Sendain katastrofiriskien vähentämiseen tähtäävän sopimuksen käytäntöönpanoa ja kestävää kehitystä. Taalaksen kaudella on vahvistettu tutkimuspohjaista toimintaa ja tietoon perustuvaa päätöksentekoa sekä yhteistyötä yritysten kanssa. YK:n pääsihteeri António Guterres on nimittänyt Taalaksen YK:n ilmastoydinryhmän jäseneksi, ja vuonna 2019 hän johti ilmastohuippukokouksen tiederyhmää. WMO:n pääsihteeri Taalas on yksi YK:n toimialajärjestöjen johtajista muodostuvan johtoryhmän (Chief Executive Board, CEB) 31:stä jäsenestä.

Kunniamainintaa juhlistetaan Keskustakirjasto Oodissa klo 13.30 alkavassa YK-päivän juhlatilaisuudessa.

Vuoden YK:n ystävän valinnan tekee YK:n ystävät -verkoston johtotiimi. YK:n ystävien tavoitteena on vahvistaa suomalaisten YK-osaamista ja tehdä tunnetuksi Suomen YK-politiikkaa. Verkostoon voi liittyä täällä.

Verkosto on perustettu vuonna 2017 ja sen toimintaa ohjaa johtotiimi, johon YK-liiton hallitus on kutsunut YK-asioita laaja-alaisesti seuraavia henkilöitä.

YK:n ystävät -verkoston johtotiimin jäsenet:

Toimitusjohtaja Gunvor Kronman

OAJ:n erityisasiantuntija Ritva Semi

EU-, ulko- ja puolustuspolitiikan asiantuntija Jari Haapiainen

Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakka

Professori Eeva Furman

Aiemmat Vuoden YK:n ystävän kunniamaininnan saajat:

2017 Presidentti Tarja Halonen

2018 Presidentti Martti Ahtisaari

2019 Tasavallan presidentti Sauli Niinistö

2020 Professori Eeva Furman

2021 YK:n alkuperäiskansojen pysyvän foorumin puheenjohtaja, juristi Anne Nuorgam

Kaikki YK-päivän tapahtumat löytyvät YK-liiton verkkosivuilta.

Petteri Taalas