Profinderin Ville Honkimäki: "Vastuullinen datan käyttö korostuu koronan jälkeen"
”Suomen ja Pohjoismaiden tasolla kuluttajadatan käyttö on vuoden aikana muuttanut muotoaan”, toteaa Ville Honkimäki Profinderista.
Poikkeuksellisina aikoina ihmiset oleilevat luonnollisesti hyvin paljon näyttöruutujen ääressä. Nopeasti kasvanut kuluttajadatan myynti esimerkiksi puhelinkampanjoihin kielii Honkimäen mukaan sitä, että ihmiset tavoitetaan telekanavassa aiempaa paremmin.
”Jotkut myös toivovat kontaktia ulkomaailmasta ‒ ja fiksu myyjä saa tässä kohtaa palkintonsa.”
Tietoperusteisen markkinoinnin kehitys on Honkimäen mukaan saanut myös vaadittavan hengähdystauon ”jokseenkin kovien kohkaamisvuosien jälkeen”. Dataliiketoiminnan jargon itseoppivista algoritmeistä, automatisoiduista myyntifunneleista tai asiakaskokemuksen automaatiosta on hiukan hellittänyt. On ikään kuin jouduttu palaamaan poikkeustilan myötä datan ja asiakaskohtaamisen alkulähteille. Näiksi Honkimäki nimeää yrityksen tai yhteisön ulkoisten ja sisäisten datalähteiden oikeellisuuteen, päivittymiseen ja käytettävyyteen liittyvät perusasiat.
Dataliiketoiminnan itsesäätelyllä on merkitystä
”Arvioimme, että muiden muassa Sitran ansiokkaasti rummuttama Reilu datatalous tulee korostumaan huomattavasti koronan jälkeisen ajan uudelleenkäynnistyksessä.”
”Ei ole enää yhdentekevää, millä keinoin myyntiä ja markkinointia tehdään ja mitä dataa tekoälypohjaisen päätöksenteon polttoaineena käytetään.”
Honkimäen mukaan dataliiketoiminnassa alan itsesääntely ja rehellisyys voivat viedä tulevaisuuteen, jossa kuluttajat entistä herkemmin antavat mahdollisuuden brändeille lähestyä itseään. Tämä on mahdollista, jos viestit ovat kuluttajalle aidosti hyödyllisiä ja kiinnostavia ‒ mikä jo itsessään luo kaikille kasvua.
”Kuten eräs asiakkaamme suuresta työeläkeyhtiöstä tarkkakatseisesti totesi: tietoperusteisessa ekosysteemissä työntekijädata toimii valuuttana, mutta työntekijä itse valuuttansa käytön hallinnoijana.”
Profinder toteutti huhtikuussa 2020 Suomen suurimman kyselyn
poikkeustilan vaikutuksista pienissä ja keskisuurissa yrityksissä.
”Saimme hätkähdyttäviä vastauksia: peräti 43 prosenttia vastanneista uskoi yritystoiminnan kasvavan tai jatkuvan normaalina poikkeustilan aikana. Suunnilleen sama määrä arvioi liiketoiminnan supistuvan.”
”Samaan aikaan melkein puolet vastaajista oli jo hakenut tai aikoi hakea yritystukea poikkeustilanteesta selviämiseen. Vastaajat arvioivat tarvitsevansa keskimäärin noin 75000 euroa kriisistä selviämiseen.
”Vuotta viisaampina tiedämme nyt, että kaikki nuo luvut kätkevät paljon ihmiskohtaloita, toivoa, menetyksiä ja talousahdinkoa.”
”Viimekeväisen totaalistopin ja sitä seuranneen odottelun jälkeen tulee olemaan mielenkiintoista katsoa, mitä kaikkea databisneksessä ja sen ympärillä tapahtuu."
Ehkä suurin uutinen on mammuttien Applen ja Facebookin avoimeksi otteluksi äitynyt nokittelu datan hyödyntämisessä ja henkilödatan yksityisyyden suojaamisessa”, Honkimäki pohtii.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ville HonkimäkiToimitusjohtaja
Puh:050 336 0045ville.honkimaki@profinder.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Profinder kokoaa, jalostaa ja analysoi väestö- ja yritysdataa. Luomme laadukkaita ja tuloksellisia kohtaamisia ihmisten välille.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Profinder
Eri maakuntien asukkaat tavoittelevat terveyttä eri tavoin13.4.2022 10:47:25 EEST | Uutinen
Kaikki suomalaiset eivät kuluta, harrasta ja elä samalla tavalla. Erot eivät liity vain ikään, sukupuoleen, ammattiin ja tulotasoon vaan ne liittyvät myös asuinpaikkaan. Selkeitä eroja on löydettävissä esimerkiksi maakunnittain ja kaupungeittain.
Suoramarkkinoinnin kohdentaminen on jatkossa yhtä helppoa kuin digimarkkinoinnin23.3.2022 08:00:00 EET | Tiedote
Kohderyhmädataa tarjoavan Profinderin ja markkinatutkimusyritys Kantarin uuden yhteistyön ansiosta mainostajat voivat jatkossa kohdentaa kuluttajille suunnatut suora- ja telemarkkinointikampanjansa tarkasti valitulle, tietystä tuotteesta tai palvelusta valmiiksi kiinnostuneelle kohderyhmälle.
Epämääräinen asiakaslista voi tuhota yrityksen maineen – Näillä keinoin varmistat datasi vastuullisuuden25.10.2021 12:30:00 EEST | Uutinen
Markkinoilla on toimijoita, joiden myymän datan alkuperästä ei ole varmuutta. Vastuullinen ja reilu datan kerääminen ja käyttö ovat yritykselle selkeä kilpailuetu ja erottautumistekijä.
Gubbe aktivoi ikäihmisiä ja Profinder auttaa löytämään kummiyritykset11.10.2021 12:30:00 EEST | Tiedote
Sekä nuori että vanha ansaitsee merkityksellisyyttä elämäänsä. Gubbe-toiminta torjuu yksinäisyyttä etsimällä ikäihmiselle nuoren ystävän eli gubben. Tämä käy hänen luonaan viikoittain auttaen ulkoilussa ja kotiaskareissa. Vanhus saa apua, nuori työllistyy merkityksellisen osa-aikatyön pariin. Tietopalveluyritys Profinder on Gubben kumppani ja auttaa Gubbea löytämään yrityksiä, jotka tukevat yhteiskunnallisesti tärkeää toimintaa.
Kuntavaalianalyysi: perussuomalaisten kannatus puolueista tasaisinta - keskusta ja vihreät vastakohta17.6.2021 12:02:05 EEST | Uutinen
Kuntavaalien tuloksessa näkyy voimakkaasti koulutustason merkitys puolueille. Kunkin puolueen kannatusalueella on oma koulutusprofiilinsa. Äänestysprosentin laskiessa korkeimmin koulutettujen alueiden äänestäjät määräävät entistä enemmän vaalien tuloksen. Perussuomalaiset on selvästi tasaisinta alueellista kannatusta nauttiva puolue. Keskusta ja vihreät ovat tässä mielessä perussuomalaisten vastakohtia.