Turun Messukeskus Oy/Turun Messu- ja KongressikeskusTurun Messukeskus Oy/Turun Messu- ja Kongressikeskus

Programmet för Åbo Bokmässa har publicerats

Programmet för Åbo Bokmässa har publicerats

Nu är den långa väntan slut! Åbo Bokmässa ordnas 1–3.10.2021.

Programmet för Åbo Bokmässa har nu publicerats! Mässans tvärkonstnärliga huvudtema i år är musiken och den auditiva kulturen. Åbo Bokmässa invigs på fredag den 1 oktober klockan 13 på Auditorio i Åbo Mässcentrum. Bland annat Rosa Liksom, Juha Hurme och Heli Laaksonen medverkar.

Aktuella teman på Åbo Bokmässa är informationens förändrade roll och hälsans konst. Informationens roll förändras, och utvecklingen skakar om våra uppfattningar inom kunskapens auktoriteter och sanningsbegreppet. Samtalen och de böcker som tas upp för behandling dryftar bland annat uttrycksfriheten inom vetenskapen, störtfloden av information som vi upplever samt hur falska nyheter uppkommer och kan identifieras. Bakom temat Hälsans konst finns det ett växande intresse för övergripande välbefinnande. Temat behandlas i olika perspektiv med hjälp av litteratur och musik och tillsammans med experter från olika områden.

På Åbo Bokmässa medverkar åter ledande namn inom litteraturen i Finland. På scenen är till exempel Kaari Utrio, Jari Tervo, Leena Lehtolainen, Tuomas Kyrö, Mauri Kunnas, Anna-Leena Härkönen, Kjell Westö, Teemu Keskisarja och Max Seeck.

Av musikartisterna medverkar till exempel Ismo Alanko, Samuli Edelmann, Anna Puu, M.A. Numminen, Jaakko Kuusisto, Olli Kortekangas, Seppo Kimanen, Mikko ”Pyhimys” Kuoppala, Kimmo ”Elastinen” Laiho ja Mariska. De som intervjuats för deras biografiska verk inkluderar till exempel president Tarja Halonen och Timo Soini, som har avslutat sin politiska karriär.

På mässan offentliggörs dessutom flera priser, till exempel vinnaren av tävlingen Runo-Kaarina, poesipriserna Nihil Interit och vinnaren i tävlingen om Årets Hembygdsverk.

Samtidigt med Åbo Bokmässa 1–3.10 ordnas på sedvanligt sätt också Åbo Mat- och vinmässa, som bjuder på njutningar för alla sinnen. Dragplåster på evenemanget, som också ordnas på Åbo Mässcentrum, är god mat, vinsmaker och underhållande program. Företagen som medverkar på mässan bjuder på många delikatesser som besökarna kan köpa med sig hem eller provsmaka på ort och ställe. På matscenen Atria presenterar Kari ”Kape” Aihinen och Jaakko Saariluoma sin nya matlagningsbok.

Mässan ordnas med hälsosäkerheten som första prioritet.

Musiken och musiklitteraturen ger uttryck för starka känslor

Musiken har en framträdande roll under hela veckoslutet. På mässan får besökarna uppleva stora känslor med opera, körsång och konserter. Författare har under alla tider försökt ge uttryck för musik i sina texter på många olika sätt. På fredag den 1 oktober diskuterar kompositören Osmo Tapio Räihälä och kritikern Marissa Mehr litteraturens klanger på scenen Tieto kl. 17.

På lördag den 2 october kommer stämningsfulla minikonserter att höras i Auditorio:

- 15.30–16.00 Kenelle sellot soivat? Total Cello Ensemble, primus motor Hannu Kiiski. Naantalin Musiikkijuhlat.

- 17.00–17.30 Runoutta ja jazzia: menestysyhtye Signe: Josefiina Vannesluoma, Kaisa Mäensivu, Riikka Keränen ja Fanni Lehto. Kontrabasso ja neljä naisääntä. Jazz City Turku.

På mässan finns en hel del program för barn och unga. På programmet står rimsmide med Elastinen på fredag den 1 oktober och Pikku Kakkonens Seikkailukone-konserter på lördag den 2 oktober, då alla tiders äventyrshjälte Reppu-Heppu bjuder på en glad musik- och lekstund för hela familjen.

Klokt liv och helhetsmässigt välbefinnande

De stämningsfulla höstkvällarna kallar oss att krypa ner under varma filtar med en god bok. Följ Tove Jansson på hennes livsäventyr med romanen ”Syyskirja” av Johanna Venho på Agricolascenen på fredag klockan 15.15. Före det, klockan 14.40, diskuterar Paula Nivukoski och Sofia Jansson Tove Janssons litterära arv under rubriken ”Onnelliset aakkoset”.

På fredag den 1 oktober diskuteras temat Hälsans konst med några av de mest framgångsrika idrottarna och musikerna i Finland. På scenen Kuisti intervjuas danskonstnären Tero Saarinen, basketlegenden Teemu Rannikko och Europamästaren i boxning Elina Gustafsson.

På Tieto-scenen möter vi brottaren Petra Olli klockan 15.20 och mästerskidåkaren Jari Isometsä klockan 15.50.

På lördag den 2 oktober spanar vi efter lycka och ett gott liv. Professorerna vid Åbo universitet Suvi Salmenniemi och Juha Räikkä tillsammans med filosofen Frank Martela behandlar dessa teman på scenen Tieto från klockan 10.30.

Förändringen av informationens roll påverkar vardagen för oss alla

Informationen ökar hela tiden, men samtidigt blir det allt svårare att veta vilken information vi kan lita på. Frågan behandlas i docent Johanna Kaakinens inlägg på scenen Tieto kl. 10.30. På samma scen kl. 14.10 berättar de erfarna utrikeskorrespondenterna Kari Lumikero och Petri Saraste vad arbetet med nyhets- och aktualitetsprogram handlar om och vilka spår det kan lämna hos journalisterna.

Hur ska vi göra för att kontrollera fakta och känna igen lögner i strömmen av skicklig politisk retorik? Journalisterna Tuomas Muraja och Johanna Vehkoo, forskaren Johanna Vuorelma och biträdande professor Pauliina Ilmonen håller en lektion för alla som vill ”avslöja lögner” på scenen Kuisti kl. 17.05.

På fredag den 2 oktober klockan 13.05 på scenen Kallas får starka och stärkande författare och böcker ordet: ”Valtakirjani” av Ina Mikkola (Into), ”Vitun ruma” av Nelli Kenttä & Katri Norrlin (Into) och ”Tympeät tytöt” av Riina Tanskanen (Into), samt klockan 13.40 ”Margaretan synti” av Jenna Kostet (Aula & Co.).

På söndag den 3 oktober på scenen Kallas behandlas de senaste årens stora diskussionsämne, dvs. hatretoriken och fiendebilderna som aktuella och historiska fenomen. I samtalet, som börjar klockan 16, deltar fil.mag. Anna Laakkonen från Östra Finlands universitet och pol. dr Anna Rajavuori och pol. dr Marja Vuorinen från Helsingfors universitet.

Ovan presenteras endast några plock ur det rika programmet på Åbo Bokmässa, som innehåller nästan 300 individuella programnummer samt nästan 600 enskilda artister. Programmet i sin helhet kan läsas på mässans webbplats på adressen www.kirjamessut.fi/svenska. Vi ser fram emot gemensamma upplevelser, genuina möten och många intressanta programinslag!

Innan du kommer på mässan, glöm inte att läsa säkerhetsinstruktionerna för alla som deltar i våra evenemang på adressen www.turunmessukeskus.fi/turvallisuusohjeistus (på finska).

Välkommen tillbaka till mässan!

Mer information om mässan och programmet:

Åbo Mässcentrum, tel. (02) 337 111, info@turunmessukeskus.fi

Projektledare Ida Ruohomäki, 044 722 2512, ida.ruohomaki@turunmessukeskus.fi

Frågor om coronaviruset: VD Marja Pekkanen, 040 5457766, marja.pekkanen@turunmessukeskus.fi

Programchef Jenni Haukio, jenni.haukio@turunmessukeskus.fi

___________________________________

Instagram: @turunmessukeskus

Twitter: @Kirjamessut ja @turunmessukesku

Facebook: facebook.com/turunkirjamessut

#kirjamessut #turku

Mer information om mässan och programmet:

Åbo Mässcentrum, tel. (02) 337 111, info@turunmessukeskus.fi

Projektledare Ida Ruohomäki, 044 722 2512, ida.ruohomaki@turunmessukeskus.fi

Frågor om coronaviruset: VD Marja Pekkanen, 040 5457766, marja.pekkanen@turunmessukeskus.fi

Programchef Jenni Haukio, jenni.haukio@turunmessukeskus.fi

Vaihde (02) 337 111https://www.turunmessukeskus.fi

Följ Turun Messukeskus Oy/Turun Messu- ja Kongressikeskus

Senaste pressmeddelandena från Turun Messukeskus Oy/Turun Messu- ja Kongressikeskus

Rekrytointitapahtuma RekryExpo järjestetään Turussa 16.11.202121.9.2021 16:16:08 EEST | Tiedote

Rekrytointitapahtuma RekryExpo järjestetään Turun Messukeskuksen ja TS-Yhtymän yhteistyönä 16.11.2021 Turun Messukeskuksessa. Tapahtuma on Varsinais-Suomen suurin avoimien työpaikkojen ja työnhakijoiden kohtaamispaikka! Marraskuussa työnhakijalla on mahdollisuus tavata kymmenien eri alojen työnantajien edustajia, solmia kontakteja, sopia työhaastatteluja ja saada arvokasta tietoa tulevista rekrytoinneista. Rekrytointitapahtumassa mukana ovat jo mm. Valmet Automotive, Attendo, Aputeam ja Raseko sekä Turun AKK, Turun Ammatti-instituutti ja Turun Oppisopimustoimisto. Messukohtaamiset toteutetaan terveysturvallisuus edellä. Turun Messukeskuksella on hyvät valmiudet ja osaamista luoda messutoiminnalle turvalliset käytännön puitteet yhteistyössä messu- ja tapahtuma-alan muiden toimijoiden kanssa. Nyt jos koskaan on tarvetta rekrytointitapahtumalle Työvoiman tarve on Varsinais-Suomessa suuri. Esimerkiksi heinäkuun lopussa Varsinais-Suomen työ- ja elinkeinotoimistossa oli 26 200 työtöntä työnh

Infra-alan investointitarve ei ole vähentynyt – Yhdyskuntatekniikka 2021 Turussa tarjoaa tietoa julkisille hankkijoille16.9.2021 17:25:29 EEST | Tiedote

Yhdyskuntatekniikka 2021 järjestetään Turussa 13.–14.10.2021. Koronapandemiasta huolimatta yhdyskuntatekniikan investointien tarpeet eivät ole vähentyneet. Yhteiskunnan ydinpalvelut ovat toimineet ja niitä on kehitetty koko korona-ajan. Suomen suurimpaan infra-alan näyttely- ja seminaaritapahtumaan kannattaa tulla paikan päälle tutustumaan alan kehitykseen ja uutuuksiin. Tapahtuma on kerännyt alan osaajat koolle säännöllisesti vuodesta 1983 lähtien. Teemana vastuullisuus - tulethan tapahtumaan terveenä! Tapahtuman teemana on vastuullisuus. Järjestäjät selvittävät tapahtuman CO2-päästöt. Messubussi 100 liikennöi Turun keskustan ja Messukeskuksen välillä tapahtuman ajan. Yhdyskuntatekniikassa terveysturvallisuus on huomioitu. Tapahtumaa varten on laadittu koronalinjaus, jota päivitetään tilanteen kehittymisen ja viranomaisohjeistuksen muutosten myötä. Mikäli tulijalla ei ole täyttä rokotesuojaa koronavirusta vastaan, voi tapahtuman piha-alueella olevassa teltassa tehdä omakustanteisen pi

Turun Kirjamessujen pääteemana musiikki14.9.2021 13:07:45 EEST | Tiedote

Turun Kirjamessujen poikkitaiteellisena pääteemana on tänä vuonna musiikki ja auditiivinen kulttuuri. Musiikki on suuressa osassa koko viikonlopun ajan, kun messuilla koetaan suuria tunteita mm. oopperan, kuorolaulun ja konserttien parissa! Musiikkialan ammattilaisista mukana ovat esimerkiksi Ismo Alanko, Samuli Edelmann, Anna Puu, M.A. Numminen, Kauko Röyhkä, Mikko Alatalo, Jaakko Kuusisto, Olli Kortekangas, Seppo Kimanen, Mikko ”Pyhimys” Kuoppala, Kimmo ”Elastinen” Laiho ja Mariska. Kirjamessut järjestetään 1.–3.10.2021. Messukohtaamiset toteutetaan terveysturvallisuus edellä. Rap-muusikoista klassisen musiikin taitajiin Musiikkia käsitellään Kirjamessuilla monin erilaisin tavoin ja eri kulttuurin alojen edustajien kanssa. Oikeuksiinsa pääsevät useat muistelma- ja elämänkertateokset sekä musiikin maailmaan temaattisesti sijoittuvat romaanit, kuten Raija Orasen kirjoittama ”Kaikki tämä valo” ja Kjell Westön ”Tritonus”. Näitä teoksia käsitellään sunnuntaina 3.10. Agricola-lavalla. Rap-

Venexpo siirtyy vuoteen 20229.9.2021 11:07:33 EEST | Tiedote

Veneilyn maailmaan palataan Turun Messukeskuksessa seuraavan kerran syksyllä 2022. Kolmipäiväiset Venexpo-messut oli tarkoitus järjestää 17.9.–19.9. Turun Messukeskuksessa. Veneilyn ja purjehduksen ennennäkemätön suosio kuluneena kesänä aiheutti kuitenkin positiivisen ongelman näytteilleasettajille, sillä monet ovat joutuneet myymään ei-oota varastojen tyhjennyttyä. Lisäksi venevalmistajilla on ollut haasteita saada tarvittavia komponentteja ja sitä kautta venetoimituksia asiakkaille. Kaikesta huolimatta olimme Turun Messukeskuksessa yhdessä näytteilleasettajien kanssa toiveikkaita siitä, että saisimme syksyllä 2021 esille riittävästi veneitä ja venealan tuotteita. Venealan toimijat työskentelivät lujasti saadakseen lisää esittelyveneitä ja odottivatkin viimeiseen saakka tietoa siitä, ehtivätkö venetoimitukset heille ennen Venexpoa. Venexpon tavoite on esitellä kävijöille mahdollisimman laaja ja monipuolinen valikoima veneitä. Tästä syystä tulimme Turun Messukeskuksessa siihen tuloksee

Turun Kirjamessujen ohjelma on julkistettu1.9.2021 12:19:37 EEST | Tiedote

Turun Kirjamessujen ohjelma on julkistettu Pitkä odotus palkitaan! Turun Kirjamessut järjestetään 1.–3.10.2021. Turun Kirjamessujen poikkitaiteellisena pääteemana on tänä vuonna musiikki ja auditiivinen kulttuuri. Tapahtuman avajaiset järjestetään perjantaina 1.10. kello 13 Turun Messukeskuksen auditoriossa, jossa esiintyjinä ovat muun muassa kirjailijat Rosa Liksom, Juha Hurme ja Heli Laaksonen. Kirjamessujen ajankohtaisteemat ovat tiedon murros ja hyvinvoinnin taito. Tiedon murros ravistelee käsityksiämme tiedon auktoriteeteista ja totuudellisuudesta. Keskusteluissa ja käsiteltävissä teoksissa pohditaan esimerkiksi tieteen sananvapautta, kokemaamme informaatiotulvaa sekä valeuutisten syntyä ja tunnistamista. Hyvinvoinnin taito –teeman taustalla on kasvava kiinnostus kokonaisvaltaisesta henkisestä ja fyysisestä hyvinvoinnista huolehtimiseen, jota käsitellään kirjallisuuteen ja musiikkiin kytkeytyvistä näkökulmista eri alojen asiantuntijoiden kanssa. Messuilla esiintyvät jälleen Suomen

Turun Messukeskus siirtää kaikki syksyn omat tapahtumat ensi vuoteen – Kokous- ja vuokratapahtumien järjestäminen jatkuu normaalisti26.8.2020 14:29:15 EEST | Tiedote

Turun Messukeskus ei järjestä tänä vuonna omia messutapahtumia. Syksyn messut siirtyvät ensi vuoteen. Kokoustoiminta sekä muiden tahojen tiloissa järjestämät tapahtumat jatkuvat normaalisti turvamääräyksiä ja väljyyttä noudattaen. Messujen siirtolistalla ovat mm. Turun Kirjamessut, Turun Ruoka- ja Viinimessut, Mökki & Meri, Venexpo, Osaava Nainen, Rekryexpo ja Turun Taide- ja Antiikkimessut.