Psykologiliitto kannattaa oppivelvollisuusiän nostamista – syrjäytymisen ehkäisemiseksi toimittava jo päiväkodissa ja peruskoulussa

Psykologiliitto pitää hallituksen esitystä oppivelvollisuuslaiksi kannatettavana. Positiivista esityksessä oppivelvollisuuden jatkamisesta ovat etenkin toisen asteen opintojen maksuttomuus, opiskeluhuollon sitova mitoitus, nivelvaiheopetus sekä oikeus erityiseen tukeen lukiossa. Lain myötä toiselle asteelle tulee monenlaisia uusia velvoitteita, joten on tärkeää varmistaa riittävät resurssit sekä opetukseen, opinto-ohjaukseen että opiskeluhuoltoon kaikille kouluasteille.

Syrjäytymiskehitys alkaa kauan ennen toista astetta

On selvää, että peruskoulututkinto ei enää riitä työelämässä pärjäämiseen. Psykologiliitto kuitenkin muistuttaa, että syrjäytymiskehityksen juuret ovat tavallisesti jo elämän ensimmäisissä vuosissa. Oppivelvollisuuden pidentämiseen käytettävä raha tulisi kenties tehokkaammin hyödynnettyä, mikäli se suunnattaisiin varhaisempiin vaiheisiin: tukeen perheille, varhaiskasvatuksen riittävään resursointiin sekä lasten ja nuorten kehityksellisten ja yksilöllisten tarpeiden tunnistamiseen ja niihin vastaamiseen peruskoulussa. Yksi konkreettinen keino tähän on kirjata varhaiskasvatuslakiin oikeus varhaiskasvatuspsykologin asiantuntijuuteen. Lisäksi on turvattava opiskeluhuollon riittävät voimavarat.

Opiskeluhuolto on turvattava kaikilla kouluasteilla

Opiskeluhuoltoon on säädettävä sitova mitoitus jokaiselle kouluasteelle esikoulusta toiselle asteelle saakka. Mitoituksen on oltava riittävä: 500 oppilasta tai opiskelijaa psykologin ja kuraattorin työparia kohti mahdollistaa lakien määräämien tehtävien hoitamisen laadukkaasti. Peruskoululle on asetettu velvollisuus huolehtia siitä, että jokaisella oppilaalla on riittävät valmiudet siirtyä toisen asteen koulutukseen. Näin ollen myös perusopetus tarvitsee riittävät voimavarat niin opetukseen kuin opiskeluhuoltoon.

Oppivelvollisuusuudistuksen vaatimukset kouluille ja oppilaitoksille korostavat monipuolista toimintaa ja tukea opiskelijoiden ja oppilaiden oppimisen ja hyvinvoinnin eteen. Tämän on tapahduttava kiinteästi osana koulu- ja oppilaitosyhteisöä. Opiskeluhuollon psykologeja ja kuraattoreja ei tule hallituksen esityksen mukaisesti siirtää sote-maakuntiin. Mikäli siirto sote-maakuntiin toteutuisi, se muuttaisi samalla koko koulupsykologin työtä. Psykologin työtä suunnattaisiin entistä enemmän yksilötason korjaaviin palveluihin sen sijaan, että pyritään kehittämään koko kouluyhteisöä sellaiseksi, että se tukee lasten ja nuorten oppimista, motivaatiota, kaverisuhteita sekä mielenterveyttä.

Psykologiliitto pitää hyvänä esityksessä uutena ehdotettua nivelvaiheopetusta, jota tarjottaisiin niille, jotka eivät jatka suoraan perusopetuksesta toisen asteen opintoihin. Psykologeilla on nivelvaiheessa paljon annettavaa, kun mietitään missä kukin oppilas voisi opintojaan jatkaa.

Psykologiliiton puheenjohtaja Annarilla Ahtola on 17.11.2020 eduskunnan sivistysvaliokunnan kuultavana oppivelvollisuuslain uudistamisesta.

Psykologeille yhä suurempi tarve – koulutuksen rahoitus vaatii uudistamista27.11.2020 08:24:30 EETTiedote

Psykologien osaamiselle on koko ajan enemmän kysyntää niin sote-sektorilla, opetuksen ja koulutuksen saralla kuin myös laajasti monissa muissa asiantuntijatehtävissä, esimerkiksi työ- ja organisaatiopsykologian alalla. Suomen Psykologiliitto, Psykonet ja Suomen Psykologian Opiskelijain Liitto SPOL ry ovat iloisia siitä, että psykologin asiantuntijuuden arvo ja tarve yhteiskunnassamme on tunnistettu ja muistuttavat alan koulutuksen laadun tärkeydestä sen kehittämisessä.

Kuraattorin ja koulupsykologin ennaltaehkäisevän työn johtaminen kouluissa ja oppilaitoksissa on turvattava22.10.2020 13:41:38 EESTTiedote

Hallitus on tarkentanut sote-uudistuksen lakiesitysluonnosta lausuntokierroksen perusteella. Nyt esitetään, että psykologit ja kuraattorit työskentelevät ensisijaisesti koulujen ja oppilaitosten tiloissa. Tämä on tärkeä linjaus, joka mahdollistaa aiempaa muotoilua paremmin psykologien ja kuraattorien tärkeän työn jatkumisen fyysisesti osana kouluyhteisöjä ja lähellä lasten ja nuorten arkea, helposti saatavilla.

Kaupungit, kunnat sekä koulutuksen ja mielenterveyden asiantuntijat haluavat pitää koulupsykologit kouluissa6.10.2020 10:19:36 EESTTiedote

Koulutusalan asiantuntijat, lasten ja nuorten kanssa toimivat järjestöt sekä mielenterveysjärjestöt vastustavat opiskeluhuollon psykologien ja kuraattorien siirtoa sote-maakuntiin osana sote-uudistusta. Siirtoa vastustetaan myös niin suurissa kaupungeissa kuin pienemmissä kaupungeissa ja kunnissa. Esityksestä sote-uudistuksen lainsäädännöksi annettiin yli 800 lausuntoa. Suomen Psykologiliitto vaatii, että annetut lausunnot käsitellään huolellisesti ja niissä esitetty kritiikki huomioidaan muuttamalla esitystä.