Psykologiliitto tukee itsemääräämisoikeuteen perustuvaa translakia

Psykologiliitto tukee Oikeus olla -kansalaisaloitetta. Aloitteen tavoitteena on itsemääräämisoikeuteen perustuva translaki, joka kunnioittaa lasten oikeuksia ja Suomea sitovia kansainvälisiä sopimuksia. Psykologiliitto on vuonna 2021 ensimmäistä kertaa mukana Helsinki Priden virallisena yhteistyökumppanina.

Helsinki Pride 2021 juhlii useita merkkivuosia. Pyöreitä vuosia on kulunut lainsäädännön ja diagnostiikan muutoksista, joilla on ollut merkittävä vaikutus sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen elämään.

– Psykologiliitossa toivomme, että tuleva translain uudistus asettuu mahdollisimman pian osaksi tätä tärkeiden muutosten jatkumoa, toteaa Psykologiliiton Seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden (SSM) ammatillisen työryhmän puheenjohtaja Niia Virtanen. – On tarpeellista, että uudistus toteutetaan riittävän laaja-alaisesti ja sukupuolivähemmistöjen omat näkemykset selkeästi huomioiden.

Asianmukainen ja ihmisoikeuksia kunnioittava lainsäädäntö ei ainoastaan vähennä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kokemaa syrjintää ja vähemmistöstressiä, vaan ottaa myös symbolisesti kantaa siihen, miten vähemmistöt yhteiskunnassamme nähdään. Transihmiset ovat jo liian kauan joutuneet odottamaan lakiuudistusta, joka poistaa vaatimuksen lisääntymiskyvyttömyydestä, erottaa juridisen ja lääketieteellisen prosessin toisistaan sekä mahdollistaa sukupuolen itsemäärittelyn myös alaikäisille.

Suomen Psykologiliitto on tänä vuonna ensimmäistä kertaa Priden virallinen yhteistyökumppani.

– Psykologeina tavoitteemme on mahdollistaa jokaiselle vapaus olla oma itsensä, Virtanen kiteyttää.

Tätä tavoitetta ei voida saavuttaa pelkästään psykologin ammatillisilla työkaluilla, vaan se edellyttää tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden lisäämistä yhteiskunnassa laaja-alaisesti. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisina psykologit tahtovat tukea sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen omien äänten kuulumista tässä prosessissa.

Sote-uudistus hyväksyttiin eduskunnassa – suuri osa psykologeista siirtyy hyvinvointialueiden palvelukseen23.6.2021 14:20:01 EEST | Tiedote

Sote-uudistus hyväksyttiin eduskunnassa. Uudistuksen myötä suuri osa psykologeista siirtyy työskentelemään perustettaville hyvinvointialueille. Suomen Psykologiliitto pitää sote-uudistusta tärkeänä ja kiittää perustason mielenterveyspalvelujen korostamista uudistuksessa. Opiskeluhuollon psykologien siirto hyvinvointialueelle puolestaan herättää huolta palvelujen turvaamisesta kouluissa ja oppilaitoksissa.

Suomen Psykologiliiton kanta eheytyshoitoihin on ehdottoman kielteinen15.6.2021 09:49:14 EEST | Tiedote

Psykologiaa ja psykologien työtä ohjaavia ydinarvoja ovat muun muassa yksilön oikeuksien ja arvon kunnioittaminen sekä vastuu, mikä tarkoittaa lujaa ihmisoikeuksien kunnioittamista ja edistämistä. Näin ollen Suomen Psykologiliitto haluaa selväsanaisesti ilmaista kantansa eheytyshoidoista vastuuttomana ja vakavasti ihmisoikeuksia loukkaavana toimintana, joka on ristiriidassa nykyaikaisen psykologiatieteen kanssa.

Sivistysvaliokunta ei ratkaissut opiskeluhuollon uhkia sote-uudistuksessa19.4.2021 09:51:36 EEST | Tiedote

Eduskunnan sivistysvaliokunta antoi 15.4.2021 lausuntonsa hallituksen esityksestä sote-uudistukseksi. Uudistuksen osana on esitetty opiskeluhuollon psykologien ja kuraattorien siirtämistä pois kunnista osaksi perustettavia hyvinvointialueita. Psykologiliitto ja useat muut esityksestä asiantuntijalausunnon sivistysvaliokunnalle antaneet vastustavat siirtoa. Valiokunta ei kuitenkaan lausunnossaan vastusta siirtoa.