Psykologipäivät tarjoaa uusinta tutkittua tietoa mielenterveydestä

Psykologipäivät on mielenterveyden valtakunnallinen suurtapahtuma Helsingissä 21.–22.3.2023. Päivien teema on Mielenterveystyön tulevaisuus.

Onko suomalaisten mielenterveys oikeasti kriisissä? Miten mielenterveyden ja johtamisen asiantuntijat järjestäisivät asiat, jos saisivat päättää? Mikä psykologian huippututkijoita kiinnostaa juuri nyt? Mikä on psykologin rooli mielenterveyskriisin ratkaisemisessa?

Psykologipäivät järjestetään ensimmäistä kertaa nykyisessä muodossaan. Kaksipäiväinen tapahtuma kokoaa yhteen psykologit, psykoterapeutit ja muut mielenterveysalan asiantuntijat keskustelemaan alan tulevaisuudesta. Psykologipäivillä julkistetaan myös Vuoden psykologi 2023

Tapahtuman avaa opetusministeri Li Andersson, ja heti päivien aluksi laaja poliitikkokaarti pääsee pohtimaan, miten he järjestäisivät mielenterveyden palvelut tulevaisuudessa.

Tapahtumassa esiintyy huippuasiantuntijoita, joita harvemmin pääsee kuulemaan: yksi pääpuhujista on psykoterapian vaikuttavuuden mittaamisen ehdoton huippu Chris Evans (UK).  Huippututkija Evans on keskittynyt urallaan mielenterveyden hoitojen toimivuuden ja vaikuttavuuden arvioinnin kehittämiseen. Hänen kehittämänsä CORE-mittari on Suomessakin yleisimmin käytetty työkalu hoitojen arviointiin.

Kohokohtina ohjelmassa kuullaan myös, mitä työelämäprofessori Pekka Mattila todella ajattelee johtamisesta sote-alalla, ja kuinka dosentti Panu Pihkala käsittelee ympäristöahdistusta. Psykologipäivillä luvassa on myös ajankohtaisia puheenvuoroja muun muassa digitalisaatiosta mielenterveystyössä, peliriippuvuudesta, tietosuojasta, ryhmäpsykoterapiasta ja neuropsykiatristen erityispiirteiden tunnistamisesta. Päivien lopuksi järjestetään tulevaisuuteen suuntaava paneelikeskustelu psykologin roolista moniammatillisessa mielenterveystyöyhteisössä.

– Jatkuvasti paheneva mielenterveyskriisi osoittaa, että nykyinen tapamme tukea ja hoitaa mielenterveyttä ei ole toimiva. Psykologien rooli mielenterveyden hoidossa on tunnustettava, ja sitä pitää kehittää. Kehitys voi tapahtua vain siten, että alan huippuasiantuntijat ja ammattilaiset kokoontuvat yhdessä pohtimaan ratkaisuja, kuten nyt Psykologipäivillä, sanoo Psykologiliiton puheenjohtaja Jari Lipsanen.

Psykologipäivät Helsingin Kulttuuritalolla 21.–22.3.2023

Tutustu Psykologipäivien koko ohjelmaan.

Viestintäpäällikkö Maria Mäkelä 040 521 6222, maria.makela@psyli.fi

Puheenjohtaja Jari Lipsanen 045 720 1097, jari.lipsanen@psyli.fi

Tietoa Psykologiliitosta

psyli.fi

Medialle

Psykologilehti.fi

Psykologiliitto vaikuttaa

Mitä psykologi tekee?

Psykologiliitto ehdottaa keinoja turvata koulupsykologipalvelut nopeasti11.4.2024 09:11:45 EEST | Tiedote

Hyvinvointialueet eivät ole pystyneet turvaamaan lainmukaisia opiskeluhuollon psykologipalveluja. Tilanne on herättänyt pohdintaa siitä, tulisiko koulupsykologit ja -kuraattorit siirtää takaisin kuntien työntekijöiksi. Ratkaisuksi Psykologiliitto ehdottaa konkreettisia keinoja, joilla toimivat opiskeluhuollon psykologipalvelut voidaan varmistaa uutta hallinnollista uudistusta tehokkaammin ja nopeammin.

Koulupsykologille ei pääse, mutta aluehallintovirastot tyytyvät seuraamaan tilannetta1.2.2024 09:17:08 EET | Tiedote

Hyvinvointialueiden omavalvonnassa käy ilmi, että lain vaatimia opiskeluhuollon psykologipalveluja ei suuressa osassa Suomea ole saatavilla. Lain noudattamista valvovat aluehallintovirastot eivät ole toistaiseksi puuttuneet tilanteeseen ja on epäselvää aiheuttaako lain rikkominen hyvinvointialueille minkäänlaisia seuraamuksia. Samaan aikaan opiskeluhuollon palveluihin kohdistuu odotuksia lasten ja nuorten terapiatakuun toteuttamisessa. Psykologiliitto vaatii konkreettisia toimenpiteitä, jotta lapset ja nuoret saavat heille kuuluvat psykologipalvelut.