Puheenjohtaja Olli Luukkainen: Edessä on oppimisen ja tukemisen lukuvuosi - Kuntapäättäjät vastuun harjalla
– Koulutuksen ja varhaiskasvatuksen näkymät ovat nyt valoisammat kuin viime keväänä, vaikka koronauhka ei olekaan väistynyt. Hallitus osoitti kesäkuussa lisätalousarviossaan lähes 160 milj. euroa koulutukseen ja varhaiskasvatukseen osana mittavaa lasten ja nuorten tukipakettia. Lisärahoitusta tuli kaikille koulutusasteille. Koulutuksen tukipäätöksiä on jatkettava syyskuun budjettiriihessä, sillä poikkeusolojen ja aiempien resurssileikkausten aiheuttamaa oppimis- ja osaamisvajetta ei paikata vuodessa eikä kahdessa, puheenjohtaja Olli Luukkainen muistuttaa.
– Valitettavasti tumma pilvi leijuu kymmenien kuntien koulujen ja päiväkotien yllä. Opettajien lomautuksia on vireillä enemmän kuin kertaakaan sitten 1990-luvun lamavuosien. Kuntapäättäjien pitäisi ymmärtää, ettei niillä tavoiteltava kertaluontoinen säästö ole järkevässä suhteessa oppimiselle aiheutettuun haittaan, eikä se koskaan pelasta kunnan taloutta. Lomautusoloissa opetussuunnitelman mukainen opetus käy mahdottomaksi ja opiskelun turvallisuus heikkenee.
– Kuntavaalien lähestyessä kannustankin kansalaisia seuraamaan päättäjien toimintaa tarkasti. Valtion ei pidä tukea lomauttavia kuntia, joissa paikalliset päättäjät omilla ratkaisuillaan aiheuttavat ongelmia ja laittavat paikkaamisen valtion maksettavaksi. Onneksi lähemmäs sata kuntaa on jo tunnistanut riskit ja vetänyt pois lomauttamisaikeensa, Luukkainen toteaa.
OAJ:n tietojen mukaan vähintään 49 kuntaa joko lomauttaa, irtisanoo tai osa-aikaistaa opettajia tänä vuonna. Näistä 18 tervehtii koulutus- ja kasvatushenkilöstöä ja paikkaa oppimisvajetta ajoittamalla lomautukset syyslukukaudelle.
Opettajat selvisivät esimiesten ja kollegojen tuella
Koulut ja oppilaitokset siirtyivät keväällä pääosin etäopetukseen peruskoulua myöten. Lukioissa ja ammatillisessa koulutuksessa sekä korkeakouluissa opetusta annettiin pääasiassa vain etänä, kun taas perusopetuksessa palattiin lähiopetukseen toukokuun puolivälissä. Varhaiskasvatus toteutettiin lähes kokonaan lähitoimintana.
OAJ selvitti loppukeväästä 2020 peruskoulun ja lukion opettajien kokemuksia poikkeusjärjestelyistä ja paluusta lähiopetukseen. Verkkokyselyyn vastasi 1 663 opettajaa ja rehtoria. Opettajia pyydettiin arvioimaan, millaisia vaikutuksia etäopetusjaksolla oli oppimiseen.
Neljännes vastaajista arvioi, että etäjakson vaikutus oppimiseen oli kielteinen useille oppijoille. 70 prosenttia opettajista katsoi, että seuraukset olivat haitalliset yksittäisille oppijoille. Lähes kaikki opettajat tunnistivat etäopetusjaksolla olleen kuitenkin myös positiivisia vaikutuksia yksittäisille ja jopa useille oppilaille.
– Oppimisvajetta varmasti syntyi, vaikka etäjaksosta oli myös myönteisiä kokemuksia. Tänä syksynä ja ensi talvena tarvitaan monenlaista oppimisen tukea, esimerkiksi pienempiä opetusryhmiä sekä enemmän opettajan antamaa henkilökohtaista tukea ja ohjausta. Oma lukunsa on esimerkiksi ammatillinen opetus, jossa ongelmia syntyi jo siitä, ettei kaikkea opetusta ja työpaikoilla tapahtuvaa oppimista voitu toteuttaa. Opettajat eivät myöskään tavoittaneet kaikkia opiskelijoita, Luukkainen toteaa.
– Odotan vahvasti, että opetusministeriö ja erityisesti Opetushallitus vaativat kunnilta oppimisvajeiden kartoitusta ja edellyttävät niiltä suunnitelmaa vajeiden paikkaamiseksi. Muutoin on vaarana, että osa kunnista ei tee vakavalle asialle mitään, kuten lomautukset jo nyt osoittavat.
– Kuntien on lisäksi selvitettävä heti lukuvuoden alkajaisiksi, mitä puutteita ilmeni välineistössä, tietoyhteyksissä ja osaamisessa sekä aloitettava korjaustoimet, Luukkainen vaatii.
Opettajat arvioivat myös, miten laajasti opetussuunnitelman mukaista opetusta pystyttiin antamaan etäopetuksena keväällä. Etenkin perusopetuksessa opetuksen tavoitteista, sisällöistä ja työtavoista jouduttiin tinkimään. Näin arvioi kolme neljästä opettajasta.
Valtaosa vastaajista koki, että valtakunnan tasolta ja koulutuksen järjestäjiltä saadut ohjeet lähiopetukseen paluusta olivat epäselviä ja puutteellisia. Sen sijaan oman työyhteisön antama tuki koettiin tärkeäksi. Rehtorit ja esimiehet saavat opettajilta kiitosta, sillä 71 prosenttia vastaajista kertoi, että omalta esimieheltä saatu tuki on ollut riittävää tai melko riittävää. Erityisen tärkeäksi opettajat kokivat kollegojen antaman tuen.
– Opettajat selvisivät hurjasta kuormituksesta koulun arjen tuntevien kollegojen ja rehtorien tuella. Alkavana lukuvuonna opettajat ja rehtorit ansaitsevat kuitenkin konkreettiset ohjeet siitä, kuinka koronatilanteen jatkuessa toimitaan. Tämä on ministeriön, Opetushallituksen ja koulutuksen järjestäjien vastuulla, Luukkainen muistuttaa.
Myös ammattijärjestöön tukeuduttiin kriisikevään aikana. Yhteydenotot OAJ:hin viisinkertaistuivat, ja jäsenmääräkehitys oli poikkeuksellisen positiivinen.
– Ammattijärjestö olemassa juuri sitä varten, että se auttaa jäseniään, kun työelämässä tulee ongelmia. Moninaiset käytännön ongelmat koulun arjessa, etätyössä ja terveyden suojelussa aiheuttivat opettajissa huolta ja kysymyksiä, ja niihin saatiin apua omasta liitosta.
Opettajien digiosaaminen lujittui
Lähes kaikki vastaajat kertoivat, että heidän digitaalinen ja poikkeusoloihin soveltuva pedagoginen osaamisensa koheni etäjaksolla. 68 prosenttia vastaajista arvioi, että voivansa hyödyntää kokemuksiaan myös normaaliolojen opetuksessa.
Kyselyn mukaan välineistöpuutteet aiheuttivat epätasa-arvoa oppimisen näkökulmasta. Noin joka kolmas peruskoulun opettaja kertoi, että oppilaiden välineissä oli merkittäviä opiskelua haittaavia puutteita. Läheskään kaikilla opetuksen järjestäjillä ei siis ollut tarjota opetuksessa tarvittavia välineitä.
Myös opettajien työvälineissä oli eroja. Työtä merkittävästi haittaavista välinepuutteista kertoi 30 prosenttia peruskoulun ja 15 prosenttia lukion opettajista.
Kouluun turvallisin mielin
Olli Luukkainen korostaa, että vanhemmat voivat lähettää luottavaisin mielin lapsensa ja nuorensa alkavaan lukuvuoteen.
– Tärkeintä on tukea kasvatus-, opetus- ja koulutushenkilöstöä heidän vaativassa työssään ja kannustaa lapsia ja nuoria tekemään opinnoissaan parhaansa, Luukkainen tähdentää.
Lue OAJ:n toisen koronakyselyn tulokset:
OAJ:n kysely perusopetuksen ja lukion poikkeusjärjestelyistä 2020
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Olli LuukkainenPuheenjohtaja
Puh:+358 500 652 872olli.luukkainen@oaj.fiLiitteet
Tietoja julkaisijasta
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ on maailman ainoa työmarkkinajärjestö, joka valvoo koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan ammattilaisten etuja aina varhaiskasvatuksesta aikuiskoulutukseen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry
Näin yksityisen opetusalan alan lakko 23.–24.4. näkyy Helsingissä: Lakkovahtipisteet ja lakon aikaiset yhteydet22.4.2024 12:40:03 EEST | Tiedote
Ammattiliitot OAJ, JHL ja Jyty järjestävät yksityisen opetusalan lakon tiistaista keskiviikkoon 23.–24.4. Sen piirissä on kaikkiaan 16 yksityistä koulua ja oppilaitosta, joista useimmat toimivat Helsingissä.
OAJ on huojentunut koulutuspäätöksistä, mutta tyrmistynyt ammatillisen koulutuksen leikkauksista16.4.2024 16:59:26 EEST | Tiedote
Petteri Orpon hallitus piti kiinni hallitusohjelman koulutusta, osaamista ja tutkimusta koskevista tavoitteista, mutta päätti kuitenkin leikata sadalla miljoonalla eurolla ammatillisen koulutuksen rahoitusta. OAJ kantaa samaan aikaan huolta kuntien taloustilanteesta, sillä niiden rooli kasvatuksen ja koulutuksen järjestäjänä on keskeinen.
Opiskeluhuollon siirtäminen takaisin kunnille ei vielä korjaa ongelmaa11.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote
Hallitus selvittää, voitaisiinko opiskeluhuolto siirtää hyvinvointialueilta takaisin kunnille. Opetusalan Ammattijärjestö OAJ kannattaa selvityksen tekemistä, mutta katsoo, ettei ratkaisuja pidä tehdä hätiköiden. Olennaisinta on, miten palvelut on resursoitu. OAJ julkaisi kyselytuloksia opiskeluhuollon palveluiden toimivuudesta. OAJ peräänkuuluttaa myös sitä, että koulutuksen erityissuojelus säilyy kaikilla koulutusasteilla.
Lakkovaroitus yksityiselle opetusalalle8.4.2024 14:00:53 EEST | Tiedote
OAJ, JHL ja Jyty antoivat yhteisen lakkovaroituksen. Lakko koskee useita yksityisiä kouluja ja oppilaitoksia. Toteutuessaan lakko järjestettäisiin 23.–24.4.
OAJ: Jos neuvotteluja työmarkkinamallista ei aloiteta, lakivalmistelu vientimallista on keskeytettävä20.3.2024 16:23:20 EET | Tiedote
OAJ on turhautunut, että työmarkkinamallia koskevia neuvotteluja ei vieläkään saatu käyntiin ja työmarkkinatilanne on yhä jumissa. Järjestö vaatii, että hallitus keskeyttää vientimallin lainsäädäntövalmistelun, ellei neuvotteluja voida käynnistää niiden kesken, jotka ovat valmiita neuvottelemaan työmarkkinamallista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme