Pullopostit kelluivat perille – Aviador Kustannuksen ja Kotkan Meripäivien kirjoituskilpailun voittaja julkistetaan perjantaina 29.7. klo 16

Kotkan Meripäivien kirjoituskilpailuun osallistui yli 300 kirjoittajaa. Kilpailun tulokset ja kilpailutöistä koottu antologia julkaistaan tulevilla meripäivillä. Palkinnot jaetaan Kotka-lavalla perjantaina 29.7. klo 16.

Ensimmäistä kertaa järjestetty Meripäivien ”Pullopostia mereltä”-kirjoituskilpailuun osallistuttiin meriaiheisilla lyhytproosateksteillä.

Ensimmäistä kertaa Kotkan meripäivien yhteydessä järjestetty kirjoituskilpailu yllätti runsaalla osallistujamäärällään. Määräaikaan mennessä ”Pullopostia mereltä”- nimiseen kilpailuun saatiin peräti 342 kirjoitusta.

Kilpailun ideoinut ja kilpailun tuomarina toiminut kustantaja Vesa Tompuri Aviador Kustannus Oy:stä kertoo, että kilpailu oli rajattu meriaiheisille lyhytproosateksteille.

–         Ruhtinaallinen osallistujamäärä selittyy ainakin osaksi sillä, että meri on meitä suomalaisia inspiroiva elementti, Tompuri sanoo.

Myös kilpailun tuomariston puheenjohtaja, kirjailija ja luovan kirjoittamisen opettaja Laura Laakso yllättyi osanottajamäärästä.

–         Tekstien runsauden lisäksi minua ilahdutti niiden omaäänisyys ja korkea taso, Laakso toteaa.

Sanallisia aarrearkkuja

”Pullopostia mereltä”- kirjoituskilpailun tulokset julkistetaan meripäiväperjantaina 29. päivä heinäkuuta klo 16-17 järjestettävässä tilaisuudessa Meripäivien Kotka-lavalla. Kolme parhaaksi noteerattua tekstiä palkitaan ja lisäksi jaetaan kaksi kunniamainintaa.

Samassa tilaisuudessa julkaistaan myös 12 kilpailuun osallistuneen kirjoittajan teksteistä koottu antologia.

Kilpailun esiraati luki kaikki kilpailuun lähetetyt tekstit ja viimeisen valinnan 31 tekstistä palkittaviksi ja antologiaan valittaviksi teki tuomaristo, johon kuuluivat Laakson ja Tompurin lisäksi kirjailija Jouni Tossavainen, Kotkan kaupungin kulttuurijohtaja Tomi Purovaara ja Suomen kansallismuseon museopalvelujohtaja Tiina Mertanen.

Laakson mukaan kilpailuteksteissä näkyi selvästi kirjoittajien omat kokemukset ja tekstit olivat omassa genressään hyvin laadukkaita.

–         Tekstit olivat kuin meri, jonka syvyyksistä uponneista hylyistä löytyi todellisia aarrearkkuja.

Kiehtovia lukukokemuksia

Laakso kertoo, että viiden tuomarin meilipiteissä oli selkeitäkin eroja, mutta palkittavien teksteissä korostui kirjoittajien tekstien persoonallisuus ja oma ääni.

–         Väljä teema antoi mahdollisuuden käsitellä merta sekä faktuaalisesti että symbolisesti, mikä teki lukukokemuksesta mielenkiintoisen ja kiehtovan.

Itsekin lukuisiin kirjoituskilpailuihin osallistunut Laakso tähdentää, että taiteen kilpailuttaminen on aina tulkinnanvaraista, mutta toisaalta kirjoituskilpailu antaa kirjoittajille mahdollisuuden saada äänen kuuluviin, mikä voi kannustaa jatkamaan omaa kirjoitustyötä.

–         Kirjoittaja kehittyy aina kirjoittaessaan. Kun tekstin on valmistuttava määräaikaan mennessä, niin sekin kartuttaa kirjoitusprosessin hallintaa.

Seuraavaksi runoja?

Kotkan kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelujen tapahtumapäällikkö Tiina Salosen mukaan suuri osallistujamäärä on merkki siitä, että meriaiheinen kirjoituskilpailu sopii erinomaisesti Meripäivien ohjelmistoon.

–         Tänä vuonna vietetään Meripäivien 60 juhlavuotta, joten siinäkin mielessä ajankohta oli otollinen kirjoituskilpailun kaltaiselle uudelle avaukselle.

Salonen katsoo, että Meripäivien yhteydessä järjestetään jatkossakin kirjoituskilpailuja.

–         Se on vielä pohdinnassa, järjestetäänkö kilpailu vuosittain tai kenties joka toinen vuosi.

Myös kustantaja Tompurin mukaan kirjoituskilpailun jatkamiselle on hyvät edellytykset.

–         Mereen voidaan yhdistää hyvinkin erilaisia teemoja ja aiheita. Ehkä seuraavan kilpailun laji voisi olla runous.

Kustantaja Vesa Tompuri yllättyi kirjoituskilpailun saamasta suosiosta.
Kilpailun tuomariston puheenjohtajana toimineen kirjailija Laura Laakson mukaan kilpailuteksteissä merta käsiteltiin sekä faktuaalisesti että symbolisesti.