Punainen Risti haastaa pohtimaan kodin turvallisuutta SuomiAreenassa

Turvallinen arki ja auttamistaidot eivät ole itsestäänselvyys. Punainen Risti haastaa SuomiAreenan yleisön tarkastelemaan oman kotinsa turvallisuutta. Järjestö osallistuu lisäksi ajankohtaisiin keskusteluihin usean asiantuntijan voimin.
SuomiAreenassa keskustellaan arjen turvallisuudesta. Kuvaaja: Joonas Brandt / Suomen Punainen Risti

Oma koti kullan kallis, mutta onko se turvallinen?

Omaa kotia on tärkeää katsoa aika ajoin kriittisin silmin: onko asunto turvallinen minulle ja läheisilleni? Punainen Risti lavastaa Stora Enson paviljonkiin kodinomaisen tilan, jonne yleisö voi tulla testaamaan, tunnistavatko he kodin turvallisuuteen liittyvät epäkohdat. Epäkohdat eivät välttämättä ole räikeitä vaan pieniä arkisia asioita.

Paviljongilla on myös jaossa selkokielinen ensiapuopas ja kodin turvallisuuden tarkistuslista, jonka avulla voi tarkastella oman kotinsa turvallisuutta. Paviljonki on auki yleisölle 18.–19.7. klo 10–17 osoitteessa Antinkatu 13.

Keskustelutilaisuuksissa ajankohtaisia aiheita monelta eri kantilta

Punainen Risti järjestää yhteistyössä LähiTapiolan, oikeusministeriön ja Suomen Setlementtiliiton kanssa tilaisuuden ”Asumisen tunti <3 Asuntomessut: Naapurit ja yhteisöllisyys – Eläksääki viäl?” Tilaisuudessa käsitellään naapuruston ja yhteisöllisyyden kysymyksiä improvisaatioteatterin kautta. Tilaisuus järjestetään maanantaina 16.7. klo 14:30–15:30 Purje-lavalla.

Punaisen Ristin pääsihteeri Kristiina Kumpula tuo valmiusjärjestön näkökulman Elintarviketeollisuusliiton keskusteluun ”Ruuan huoltovarmuus ja ruokaturvallisuus”. Keskustelu järjestetään tiistaina 17.7. klo 13:20–14:00 ETL:n yllätyslavalla SuomiAreena-rannassa.

Kristiina Kumpula osallistuu myös Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunnan puheenjohtajan ominaisuudessa keskustelutilaisuuteen ”Suuri sukupolvikeskustelu – Mahtuvatko juniorit ja seniorit samaan Suomeen?”. Tilaisuus järjestetään keskiviikkona 18.7. klo 14:30–15:30 osoitteessa Antinkatu 5.

Hanken School of Economicsin keskustelutilaisuudessa ”Katastrofi iskee – kaatuuko Suomi?” Punaisen Ristin kansainvälisen avustustoiminnan johtaja Kalle Löövi vastaa kysymykseen siitä, minkälainen valmius Suomella on vastata tulevaisuuden uhkiin arktisella alueella ja Baltiassa. Keskustelu järjestetään maanantaina 16.7. klo 14:30–15:30 Eetunaukion lavalla.

Lisätiedot ja yhteyshenkilöt Porissa:

Sanni Myllyaho, Suomen Punainen Risti, viestinnän asiantuntija, 040 5810346

Kristiina Kumpula, Suomen Punaisen Ristin pääsihteeri, 040 588 6248