Punainen Risti jakaa Ennakkoluuloton edelläkävijä -tunnustuksia

Punaisen Ristin koordinoimaa valtakunnallista rasisminvastaista viikkoa vietetään tänä vuonna 16.–22. maaliskuuta. Viikon tavoitteena on vaikuttaa asenteisiin niin, että rasismi vähenee yhteiskunnassa. Punainen Risti jakaa Ennakkoluuloton edelläkävijä -tunnustuksia yhteisöille, yrityksille ja yksittäisille ihmisille, jotka edistävät toiminnallaan inhimillisyyttä ja yhdenvertaisuutta.

”Yksi tapa vähentää arkipäivän rasismia on mahdollistaa eritaustaisten ihmisten kanssakäyminen. Siksi haluamme nostaa esiin toimijoita, jotka huomioivat yhdenvertaisesti erilaiset ihmiset rekrytoinnissa, koulutuksessa, kulttuuritarjonnassa tai vapaaehtoistoiminnassa,” sanoo rasisminvastaisen toiminnan asiantuntija Janette Grönfors Suomen Punaisesta Rististä.

Tänä vuonna Ennakkoluuloton edelläkävijä -tunnustuksen saajia ovat mm. Oulun kaupungin pääkirjasto, Joensuun kaupunginteatterin Polkuja teatteriin -hanke, Sininauhasäätiön vapaaehtoiset, ravintolaketju Hesburger, Tokmannin myymälä Pieksämäellä ja satakuntalainen koulutusorganisaatio WinNova.

Huomio maahanmuuttajien työllistymiseen ja koulutukseen

Varsinais-Suomessa tunnustus annetaan ravintolaketju Hesburgerille sen pitkäjänteisestä ja ennakkoluulottomasta asenteesta työntekijöiden rekrytoinnissa ja kouluttamisessa.

Kaakkois-Suomessa huomioidaan Tokmannin myymälä Pieksämäellä, joka on mahdollistanut suomen kielen harjoittelujaksoja eri kansalaisuuksista tuleville ja perehdyttänyt heitä esimerkillisesti työtehtäviin.

Satakuntalainen koulutusorganisaatio WinNova on puolestaan edistänyt pitkäjänteisesti maahan muuttaneiden koulutusta ja työelämään pääsyä sekä kehittänyt innovatiivisia toimintamalleja opiskelijoiden tueksi.

”Erityistä kiitosta WinNovassa saa malli, jossa kotoutumisprosessin itse läpikäyneet ohjaajat tukevat opiskelijoita paitsi opinnoissa, myös kotoutumisessa,” sanoo Punaisen Ristin Satakunnan piirin toiminnanjohtaja Paula Ilén.

Vapaaehtoistoimintaa, yhteisötaidetta ja yhteistyötä

Helsingin ja Uudenmaan piirin alueella Ennakkoluuloton edelläkävijä -tunnustus annetaan Sininauhasäätiön vapaaehtoisille, jotka antavat pyyteettömästi aikaa kaikkein heikoimmassa asemassa oleville ihmisille, kuten asunnottomille. Tuensaajia ovat sekä suomalaiset että muualta tulleet asunnottomat.

Savo-Karjalassa tunnustuksen saa Joensuun kaupunginteatterin yhteisötaidehanke Polkuja teatteriin. Hankkeen tavoitteena vahvistaa taiteen tekemisen kautta eri kulttuureista tulevien nuorten identiteettiä ja osallisuuden kokemusta omassa asuinkunnassa ja yhteisössä.

Oulun piiri jakaa tunnustuksen kaupungin pääkirjastolle, joka on toiminut vuosia Punaisen Ristin kumppanina rasisminvastaisen viikon tapahtumissa sekä maahanmuuttajien kielikahvilan pitopaikkana. Tänä vuonna kirjastossa on esillä turvapaikanhakijoiden arjesta kertova näyttely.

Lisätiedot:

Rasisminvastaisen toiminnan asiantuntija Janette Grönfors, p. 040 669 2487, janette.gronfors@punainenristi.fi

Viestinnän asiantuntija Noora Kero, p. 040 581 1063, noora.kero@punainenristi.fi

Bössinsamlingen under Hungerdagens veckoslut inbringade 670 000 euro – digi-insamlingen fortsätter till slutet av oktober2.10.2020 07:39:15 EESTTiedote

Under Hungerdagens bössinsamling 24-26.9 insamlades cirka 670 000 euro. Resultatet av bössinsamlingen som ordnades i en exceptionell situation blev mindre än under tidigare år. Hungerdagsinsamlingen fortsätter på webben till slutet av oktober. Röda Korset uppmuntrar bidragsgivarna att delta tryggt och enkelt i digi-insamlingen. Andelen för bidrag via webben uppskattas öka en aning i år.

Nälkäpäivän viikonlopun lipaskeräys tuotti 670 000 euroa – digikeräys jatkuu lokakuun loppuun2.10.2020 07:36:31 EESTTiedote

Nälkäpäivän lipaskeräyksen aikana 24.–26.9. kerättiin noin 670 000 euroa. Poikkeuksellisessa tilanteessa järjestetyn lipaskeräyksen tulos jäi aiemmista vuosista. Nälkäpäivä-keräys jatkuu verkossa lokakuun loppuun saakka. Punainen Risti kannustaa lahjoittajia osallistumaan turvalliseen ja helppoon digikeräämiseen. Verkkolahjoitusten osuuden arvioidaan kasvavan tänä vuonna jonkin verran.