Puukaupassa kiireinen toukokuu

Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset ostivat puuta yksityismetsistä 25 prosenttia edellisvuoden vastaavaa aikaa enemmän. Globaalit muutokset tukevat metsäteollisuuden tuotteiden vahvaa kysyntää. Suomen menestyminen kansainvälisillä markkinoilla edellyttää, että sekä EU:ssa että kotimaassa tehdään metsäteollisuuden kilpailukykyä ja metsien aktiivista käyttöä edistäviä päätöksiä.

Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset ostivat tammi-toukokuussa puuta yksityismetsistä 14,2 miljoonaa kuutiota, mikä on 25 prosenttia enemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana. Viime kuukausi oli kaikkien aikojen toiseksi vilkkain toukokuu puukaupoissa.

Tammi-toukokuussa tukkien ostomäärä oli 6,9 miljoonaa kuutiota, eli 48 prosenttia enemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana. Kuitupuun ostomäärä oli 6,7 miljoonaa kuutiota, mikä on 8 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna.

Raakapuukustannusten nousu jatkui

Havutukkien kantohinnat olivat toukokuussa 17-19 prosenttia korkeammalla tasolla kuin edellisen vuoden toukokuussa. Koivutukin kantohinta oli 5 prosenttia korkeampi kuin vuosi sitten. Kuitupuiden kantohinnoissa oli nousua 8-9 prosenttia. Kustannusten raju nousu vaikeuttaa suomalaisen metsäteollisuuden kilpailuasemaa kansainvälisillä markkinoilla.

Toukokuussa mäntytukista maksettiin keskimäärin 64 euroa kuutiolta, mutta hinta vaihteli alueittain ja hakkuutavoittain 38 ja 68 euron välillä. Kuusitukin keskihinta oli 68 euroa kuutiolta, ja hinta vaihteli 38 ja 70 euron välillä. Koivutukin keskihinta oli 46 euroa kuutiolta, ja vaihteli 31 ja 52 euron välillä. Kuitupuiden keskikantohinta oli 18–21 euroa kuutiolta, ja hinta vaihteli 10 ja 24 euron välillä.

Kantohintojen vaihteluun on useita syitä. Hintatasoon vaikuttavat muun muassa korjattavan puuston kokonaismäärä, puun laatu, runkojen koko, hakkuutapa, metsä- ja kaukokuljetusmatka, maasto sekä korjuuajankohta ja -olosuhteet. Tämän vuoksi puun hinta saattaa vaihdella merkittävästi jopa vierekkäisillä metsäkohteilla.

EU:ssa valmisteilla merkittäviä metsien käyttöä koskevia aloitteita

Globaalit trendit tukevat metsäteollisuuden tuotteiden markkinoita. Suomella on erinomaiset mahdollisuudet vastata tähän kysyntään. Siihen vaaditaan kuitenkin kilpailukykyinen ja ennakoitava toimintaympäristö, johon vaikuttavat sekä EU:ssa että kansallisesti tehdyt päätökset.

EU:ssa tehdään kuluvan vuoden aikana useita metsien käyttöä koskevia päätöksiä. Merkittävimmät näistä ovat maankäyttösektoria koskeva LULUCF-asetus (Land Use, Land Use Change and Forestry), joka sisältää metsien hiilinielujen laskennan, sekä uusiutuvan energian direktiivi RED. Lisäksi EU:n komissio julkaisee päivitetyn metsästrategian ja jatkaa biodiversiteettistrategian toimeenpanoa.

– Lainsäädäntövalmisteluissa on korostettava aktiivisen ja oikea-aikaisen metsien hoidon merkitystä sekä puupohjaisten tuotteiden luomia ratkaisuja irrottauduttaessa fossiilitaloudesta, muistuttaa metsäjohtaja Karoliina Niemi.

– Elinvoimaiset ja hyvin kasvavat metsät tuottavat raaka-ainetta ympäristöystävällisten puupohjaisten tuotteiden valmistukseen sekä turvaavat vahvan hiilivaraston pitkällä aikajänteellä. Samalla varmistetaan metsien hoidon ja käytön ekologinen ja sosiaalinen kestävyys, toteaa Niemi.

Metsäjohtaja Karoliina Niemi, Metsäteollisuus ry, puh. 050 567 9093

Suomi on maailman suurimpia sellun, paperin ja kartongin tuottajia sekä Euroopan kärkeä sahatavaran tuottajana. Metsäteollisuuden laaja kotimainen arvoketju työllistää noin 100 000 suomalaista ja vastaa noin viidenneksestä maamme tavaraviennistä. Suomalainen metsäteollisuus tunnetaan myös metsävaroja kasvattavasta osaamisestaan sekä uutta luovista innovaatioistaan. Metsäteollisuus ry toimii 72 metsäteollisuusyrityksen elinkeino- ja työmarkkinapoliittisena edunvalvojana.

Finland is one of the world's largest producer of pulp, paper and paperboard in addition to being one of Europe's largest producers of sawn timber. The forest industry directly and indirectly employs approximately 100,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society. Finland has a unique opportunity to pioneer the bioeconomy thanks to the abundant forest resources, sustainable forestry practices and the first-rate expertise and competence of the forest cluster as a whole.

Metsäteollisuus hidastaa ilmastonmuutosta9.8.2021 15:00:37 EEST | Tiedote

IPCC:n raportin mukaan ilmastonmuutoksen pysäyttämisessä ei ole edetty riittävän ripeästi. Raportissa alleviivataan päästöjen alasajon välttämättömyyttä. Suomi on omalta osaltaan ilmastonmuutoksen hidastamisen kärkimaita. Metsäteollisuudella ja -taloudella on tärkeä ja vahvasti myönteinen rooli asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa. Metsäteollisuuden tuotteet korvaavat tuotteita, joiden valmistus aiheuttaa enemmän fossiilisia päästöjä. Lisäksi kasvavat ja hyvin hoidetut metsät hillitsevät ilmastonmuutosta.

EU:n metsästrategia otti askeleita parempaan suuntaan16.7.2021 11:20:45 EEST | Tiedote

Euroopan komissio julkisti odotetun metsästrategiansa, jossa ilmaistu tavoite eurooppalaisten metsien vaalimisesta on tärkeä. Aiemmin metsäsektorille hyvin haasteellinen strategia muuttui valmistelun loppuvaiheessa parempaan suuntaan. Strategia jää kuitenkin ristiriitaiseksi. Se nostaa vahvemmin esiin puupohjaisten tuotteiden ilmastohyödyt, mutta samaan aikaan jarruttaa metsien käyttöä. On myönteistä, että kansallisen metsäpolitiikan rooli tuodaan aiempaa selvemmin esille, vaikka komissio edelleen uhkaa nipistää palan metsiä koskevaa päätösvaltaa pois Suomesta.

EU:n ilmastopaketista ei tullut vihreää kasvua, sen sijaan saimme jarruohjelman14.7.2021 16:50:57 EEST | Tiedote

Euroopan komission Fit for 55 -ilmasto- ja energiapaketti julkaistiin tänään 14. heinäkuuta. Paketti ei tunnista metsäteollisuuden tarjoamia ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillitsemiseen, ja kokonaisuus on monella tapaa ongelmallinen suomalaiselle teollisuudelle. On tärkeää varmistaa, että jatkotyössä yksityiskohtia täsmennetään Suomen kilpailukykyä turvaavalla tavalla ja huomioimalla metsäteollisuuden tuottamat ilmastohyödyt.