Puukauppa kiri loppuvuonna lähes edellisvuoden lukemiin

Vuonna 2020 Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset ostivat 3 prosenttia vähemmän puuta edelliseen vuoteen verrattuna. Vuoden alkupuolella puukauppa takkusi muun muassa lakkojen, koronapandemian ja haasteellisten keliolosuhteiden seurauksena, mutta loppuvuodesta puukauppa piristyi. Nuoria metsiä hoidettiin edellisvuotta enemmän. Kehityssuunta on hyvä, sillä nuorten metsien hoito varmistaa tulevaisuuden kasvun ja hiilensidonnan.

Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset ostivat vuonna 2020 yksityismetsistä 29,6 miljoonaa kuutiota puuta, mikä oli 3 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna. Alkuvuoden lakot leikkasivat metsäteollisuuden tuotantoa, mikä heijastui puukauppaan. Korona vaikutti eri tavalla metsäteollisuuden eri tuoteryhmiin. Pandemiasta huolimatta puukauppa piristyi jo alkukesästä, ja loppuvuodesta viikoittaiset ostomäärät ylittivät edellisvuoden lukemat.

Vuonna 2020 tukkipuuta ostettiin yhteensä 12,7 miljoonaa kuutiota, mikä on 7 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Kuitupuun ostomäärä, 15,7 miljoonaa kuutiota, jäi 10 prosenttia edellisvuotta pienemmäksi.

Koko vuoden 2020 keskimääräinen tukkien kantohinta laski 2-3 prosenttia edellisvuodesta. Kuitupuun kantohinnat pysyivät lähes edellisvuoden tasolla.

Hankintakauppoina puuta ostettiin yhteensä 3,1 miljoonaa kuutiota eli 10 prosenttia kaikista kaupoista. Hankintakauppojen osuus kaikista puukaupoista laski 3 prosenttiyksikköä. Lähes neljä viidesosaa hankintakauppojen ostoista oli kuitupuuta. Hankintakaupoissa metsänomistaja toimittaa puut kuljetusreitin varrelle.

Metsien aktiivinen hoito on satsausta tulevaisuuteen

Metsäteollisuus ja koko metsäsektori ovat Suomen talouden tukijalka. On tärkeää pitää metsien kasvukunnosta huolta, jotta suomalainen metsäteollisuus, metsien hakkuumahdollisuudet ja hiilivarastot kehittyvät myönteisesti myös jatkossa.

Panostamalla metsien hoitoon pidetään metsät elinvoimaisina ja luodaan perusta yhä paremmalle kasvulle läpi koko kiertoajan. Nuorten metsien hoito piristyi vuonna 2020, ja saman kehityksen toivoisi jatkuvan kuluvana vuonna. Nuoren metsän hoito auttaa puustoa järeytymään, ja samalla metsästä saadaan pienpuuta energiantuotantoon. Aktiivisella ja oikeaan aikaan toteutetulla metsänhoidolla varmistetaan, että puupohjaiselle biotaloudelle on saatavilla raaka-ainetta häiriöttömästi ja metsänomistajalle puukauppatuloja myös pitkällä aikavälillä.

Myös ilmastonmuutoksen hillitsemisen kannalta on tärkeää pitää metsät elinvoimaisina. Terveet ja hyväkasvuiset metsät sitovat hiiltä parhaiten.

Karoliina Niemi, metsäjohtaja, Metsäteollisuus ry, puh. 050 567 9093
Anu Islander, metsäasiantuntija, Metsäteollisuus ry, puh. 040 729 3678

Suomi on maailman suurimpia sellun, paperin ja kartongin tuottajia sekä Euroopan kärkeä sahatavaran tuottajana. Metsäteollisuuden laaja kotimainen arvoketju työllistää noin 140 000 suomalaista ja vastaa noin viidenneksestä maamme tavaraviennistä. Suomalainen metsäteollisuus tunnetaan myös metsävaroja kasvattavasta osaamisestaan sekä uutta luovista innovaatioistaan. Metsäteollisuus ry toimii 72 metsäteollisuusyrityksen elinkeino- ja työmarkkinapoliittisena edunvalvojana.

Käänteen merkkejä metsäteollisuuden tuotannossa12.2.2021 11:20:17 EETTiedote

Metsäteollisuuden tuotannossa alkoi näkyä toipumisen merkkejä vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä loka-joulukuussa. Sahatavaran, vanerin ja kartongin tuotanto kääntyi kasvuun, mutta sellun ja paperin tuotanto laahasivat vielä viime vuoden vastaavasta ajankohdasta. Kokonaisuudessaan vaikean vuoden tuotantolukuja painovat ensin raskaat lakot ja sitten korona, näkymät kuitenkin paranivat vuoden loppua kohden.

Sopu uuden FSC-standardin sisällöstä saavutettiin2.2.2021 09:20:32 EETTiedote

FSC:n metsänhoidon kansalliset standardineuvottelut on saatu päätökseen vuosien neuvotteluprosessin tuloksena. Metsäteollisuus pitää neuvottelutulosta tärkeänä vietäessä kansainvälisen FSC:n kriteerejä käytäntöön. Metsäteollisuus on korostanut neuvotteluissa ekologisen, sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden yhteensovittamista ja kriteerien käytännön toimivuutta. FSC-sertifioinnin hyödyt syntyvät vain silloin, kun järjestelmällä on käyttäjiä.

Metsien elinvoimaan ja kasvuun on tärkeää panostaa29.1.2021 12:44:48 EETTiedote

Maa- ja metsätalousministeriön asettama työryhmä julkaisi tänään esityksensä metsätalouden uudeksi kannustejärjestelmäksi. Metsäteollisuus katsoo, että esitys antaa hyvät lähtökohdat kannustejärjestelmää koskevan lain valmistelulle. Esitys tukee aktiivista ja oikeaan aikaan toteutettua metsänhoitoa, ja yhteensovittaa puuntuotannon tavoitteet hiilensidonnan, luonnon monimuotoisuuden ja vesiensuojelun edistämisen kanssa.

Hiilikompensaatiohankkeet voivat uhata Suomen hiilineutraalisuustavoitteen saavuttamista28.1.2021 12:59:20 EETTiedote

Tänään julkaistu selvitys antaa liian positiivisen kuvan maankäyttösektorin hiilikompensaatioista. Pahimmillaan hiilikompensaatiohankkeet voivat uhata Suomen hiilineutraalisuustavoitteen saavuttamista ja puunjalostuksesta saatavia ilmastohyötyjä. Metsiä ei pidä valjastaa antamaan lisäaikaa fossiilisten päästöjen jatkamiselle. Tilastokikkailun sijaan tulisi keskittyä pysyviin päästövähennyksiin.

Uusiutuvien raaka-aineiden mahdollisuudet huomioitava kiertotalouden toteuttamisessa13.1.2021 11:56:30 EETTiedote

Tänään julkistettu ehdotus kiertotalouden strategiseksi ohjelmaksi on tervetullut avaus, mutta se ei huomioi riittävästi uusiutuvien luonnonvarojen kestävään käyttöön pohjaavan biotalouden laajoja mahdollisuuksia. Kiertotalouden edistäminen on tärkeä yhteinen tavoite, jonka toteutuksen tulee olla linjassa muiden talous-, ympäristö- ja ilmastotavoitteiden sekä näihin liittyvien strategioiden kanssa. Metsäteollisuus on toiminut kiertotalouden periaatteiden mukaisesti jo pitkään ja kehittää resurssitehokkuuttaan jatkuvasti.