Puukauppa vilkastui loppuvuotta kohti - koko vuoden volyymi edellisvuotta niukasti pienempi

Puukauppa kiri loppuvuoden aikana ja puun kysyntä jatkui vahvana. Tukki- ja kuitupuun kantohinnat nousivat myös merkittävästi. Hyvin toimivat puumarkkinat tuottavat vaurautta läpi Suomen ja auttavat irrottautumaan uusiutumattomista raaka-aineista sekä niiden tuottamista päästöistä.

Viime vuonna Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset ostivat yhteensä 35,9 miljoonaa kuutiota puuta, mikä on kolme prosenttia edellisvuotta vähemmän. Puukauppa käynnistyi edellisvuosia hitaammin alkuvuodesta, mutta kauppa piristyi alkukesällä ja loppuvuosi oli aiempia vuosia vilkkaampi. Puun tuonnin pysähtyminen Venäjältä haastoi puuraaka-aineen saatavuutta.

Vuonna 2022 tukkipuuta ostettiin yhteensä 16,3 miljoonaa kuutiota, mikä oli seitsemän prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna. Kuitupuun ostomäärä 17,7 miljoonaa kuutiota oli yhtä suuri kuin edellisenä vuonna.

Raaka-ainekustannukset kohosivat merkittävästi

Keskimääräinen havutukkien kantohinta nousi viime vuonna 8–9 prosenttia edellisvuodesta ja koivutukin seitsemän prosenttia. Kuitupuun kantohinnat nousivat 7–13 prosenttia.

Joulukuussa mäntytukista maksettiin keskimäärin 68 euroa kuutiolta hinnan vaihdellessa alueittain ja hakkuutavoittain 37 ja 73 euron välillä. Kuusitukin keskihinta oli 72 euroa kuutiolta, ja hinta vaihteli 40 ja 76 euron välillä. Koivutukin keskihinta oli 49 euroa kuutiolta, ja hinta vaihteli 33 ja 55 euron välillä. Kuitupuiden keskikantohinta oli 22–23 euroa kuutiolta, ja hinta vaihteli 13 ja 25 euron välillä.

Kantohintojen vaihteluun on useita syitä. Hintatasoon vaikuttavat muun muassa korjattavan puuston kokonaismäärä, puun laatu, runkojen koko, hakkuutapa, metsä- ja kaukokuljetusmatka, maasto sekä korjuuajankohta ja -olosuhteet. Tämän vuoksi puun hinta saattaa vaihdella merkittävästi jopa vierekkäisillä metsäkohteilla.

Hankintakauppoina puuta ostettiin yhteensä 2,4 miljoonaa kuutiota, mikä oli seitsemän prosenttia kaikista kaupoista. Hankintakauppojen osuus kaikista puukaupoista laski kaksi prosenttiyksikköä edelliseen vuoteen verrattuna. Yli kolme neljäsosaa hankintakauppojen ostoista oli kuitupuuta. Hankintakaupoissa metsänomistaja toimittaa puut kuljetusreitin varrelle.

Kotimaisen puumarkkinan toimivuus avainasemassa

Metsäneuvosto hyväksyi uuden, vuoteen 2035 tähtäävän kansallisen metsästrategian viime vuoden lopulla. Yksi strategian tärkeimmistä tavoitteista on, että Suomi tarjoaa kilpailukykyisen toimintaympäristön uudistuvalle ja vastuulliselle metsäalalle. Toimivat puumarkkinat ovat tämän tavoitteen keskiössä.

Metsäteollisuuden toiminta edellyttää tasaista ja ennakoitavaa raaka-ainevirtaa tehtaille. Puun saatavuus on keskeinen toimintaedellytys, jota ilman teollisuuden tehtaat eivät pysy käynnissä. Jalosteita ei synny ilman jalostettavaa, eikä uusiutumattomista raaka-aineista valmistetut tuotteet korvaudu uusiutuvilla. Metsätalous on Suomessa pitkäjänteistä toimintaa, ja siksi selkeä näkymä ja usko tulevaan on tärkeää myös metsänomistajille.

- Viime vuosi oli monessa suhteessa erittäin haasteellinen. Metsäsektori selvisi vuodesta kuitenkin hyvin. Metsäteollisuus pystyi jälleen kerran tuottamaan merkittävän määrän hyvinvointia Suomeen yhdessä metsänomistajien ja muiden alan toimijoiden kanssa. Se, missä tarvitsemme vuonna 2023 selkeän lisäponnistuksen, on metsänhoitorästien purku ja muut metsien kasvua lisäävät toimet, korostaa Metsäteollisuus ry:n metsäjohtaja Karoliina Niemi.

Puukauppatilastot

Metsäjohtaja Karoliina Niemi, Metsäteollisuus ry, p. 050 567 9093

Metsäasiantuntija Anu Islander, Metsäteollisuus ry, p. 040 729 3678

Suomi on maailman suurimpia sellun, paperin ja kartongin tuottajia sekä Euroopan kärkeä sahatavaran tuottajana. Metsäteollisuuden laaja kotimainen arvoketju työllistää noin 74 000 suomalaista ja vastaa noin viidenneksestä maamme tavaraviennistä. Suomalainen metsäteollisuus tunnetaan myös metsävaroja kasvattavasta osaamisestaan sekä uutta luovista innovaatioistaan. Metsäteollisuus ry toimii 72 metsäteollisuusyrityksen elinkeino- ja työelämäpoliittisena edunvalvojana.

Finland is one of the world's largest producer of pulp, paper and paperboard in addition to being one of Europe's largest producers of sawn timber. The forest industry directly and indirectly employs approximately 74,000 people. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society. Finland has a unique opportunity to pioneer the bioeconomy thanks to the abundant forest resources, sustainable forestry practices and the first-rate expertise and competence of the forest cluster as a whole.

Uusi selvitys: Vientiteollisuus tuo puolet Suomen hyvinvoinnista10.1.2023 09:00:00 EET | Tiedote

Vientiteollisuuden vaikutus Suomen kansantalouteen on noin 47 prosenttia arvonlisäyksestä ja noin 42 prosenttia työllisistä. Verojen osalta vaikutus on noin kolmannes suhteutettuna kokonaisverokertymään. Luvut käyvät ilmi uudesta selvityksestä, jossa on tutkittu vientiteollisuuden vaikutuksia Suomen talouteen ja työllisyyteen. Vientiteollisuus lupaa jatkoa menestykselle, jos tietyt edellytykset toteutuvat.

Kutsu: Vientiteollisuuden taloudelliset vaikutukset -raportin julkistus 10.1. klo 9.003.1.2023 14:35:13 EET | Kutsu

Arvoisa median edustaja, Vientiteollisuus eli Kemianteollisuus ry, Metsäteollisuus ry ja Teknologiateollisuus ry kutsuvat sinut Vientiteollisuuden taloudelliset vaikutukset -raportin julkistukseen 10.1.2023. Raportin on laatinut KPMG vientiteollisuusliitojen toimeksiannosta. Tilaisuudessa tarjoamme tuoreinta tietoa teollisuuden vaikutuksista Suomen talouteen ja työllisyyteen. Raportissa vientiteollisuuden vaikutukset on arvioitu jatkuvan toiminnan ja investointien näkökulmasta. Vaikutukset ovat erittäin mittavat: vientiteollisuuden vaikutus Suomen kansantalouteen on noin puolet arvonlisäyksestä ja noin 42 prosenttia työllisistä. Lisäksi raportissa on arvioitu vientiteollisuuden muodostaman kokonaisverokertymän vaikutusta julkiseen sektoriin. Selvitys perustuu tuoreimpiin saatavilla oleviin tilastotietoihin vuodelta 2021 ja panos–tuotosmalliin pohjautuvaan arviointiin. Tilaisuus järjestetään 10.1.2023 klo 8:30 alkaen Ravintola Lasipalatsin Palmuhuone, Mannerheimintie 22–24, Helsinki 8.3

EU:n biomassa-allergia on kasvava huolenaihe - päästökauppauudistus rankaisee edelläkävijöitä22.12.2022 15:11:08 EET | Tiedote

EU-jäsenmaat pääsivät alustavaan sopuun yhdessä parlamentin ja komission kanssa päästökauppajärjestelmään tehtävistä muutoksista. Neuvotteluissa päätettiin odotetusti kiristää päästökauppasektorin tavoitteita ja laajentaa sen soveltamisalaa mm. meriliikenteeseen. Lisäksi perustetaan uusi päästökauppa tieliikenteelle ja rakennusten erillislämmitykselle. Biomassaa koskeva linjaus vääristää metsäteollisuuden yritysten keskinäistä kilpailua ja on erityisen haitallinen päästövähennyksiin etukenossa investoineille metsäteollisuuden laitoksille.

KORJATTU TIEDOTE: Uusi luonnonsuojelulaki tuoneen mukanaan paljon uutta luonnon monimuotoisuuden turvaamiseen12.12.2022 15:25:53 EET | Tiedote

Eduskunnan käsittely luonnonsuojelulaista etenee huomenna tiistaina. Esitys uudeksi laiksi on monin tavoin nykyistä lakia vaikuttavampi ja tuo uusia keinoja luonnon monimuotoisuuden turvaamiseen. Metsäteollisuus pitää tärkeänä, että uuden lain toimivuutta ja vaikutuksia seurataan. Metsäteollisuus ry:n aiemmin tänään lähettämässä tiedotteessa ennakoitiin, että laki olisi hyväksytty maanantaina 12.12.2022.