HKLHKL

Pyöräkeskus avasi ovensa

Pyöräkeskus palvelee kesällä 2020 lyhennetyin aukioloajoin. Pyöräkeskus jatkaa toimintaansa suositulla paikalla pyöräliikenteen solmukohdassa Kansalaistorilla.

Pyöräkeskuksella pääsee opettelemaan oman pyörän huoltoa. Kuva: HKL

Kesäkuun ensimmäisenä päivänä rajoitusten höllätessä, myös pyöräkeskus avasi ovensa. Pyöräkeskus tarjoaa mahdollisuuden omatoimiseen pyörän huoltamiseen ammattilaisen opastuksella. Pyörän voi jättää halutessaan myös maksulliseen pikahuoltoon. Keskukselta saa lisäksi tietoa kaupunkipyöristä ja käytännön opastusta niiden käytöstä. Pyöräkeskukselta löytyy pumppauspiste ja oleellisimmat työkalut ketjuruoskasta nippeliavaimiin. Henkilökunnalta voi kysyä myös reittivinkkejä ja apua liikennesääntöihin.

–  Pyöräkeskus on suosittu palvelu ja on erinomaista, että pystyimme avaamaan ovet hankalan kevään jälkeen. Saimme pitkin kevättä kyselyitä siitä, milloin kaupunkilaiset pääsevät huoltamaan pyöriään eli tätä on odotettu. Avasimme aluksi puolipäiväisesti, mutta on mahdollista, että pidennämme aukioloaikoja kesän edetessä, kertoo HKL:n palveluasiantuntija Eeropekka Lehtinen.

Pyöräkeskuksen palveluja kehitetään ja tavoitteena on kokeilla vielä tällä kaudella sähköpyörien latausta osana palvelukonseptia. Koronatilanteen vuoksi myös pyöräkeskuksella kiinnitetään erityistä huomiota käsihygieniaan ja turvaväleihin.

Pyöräkeskus on yksi HKL:n tuottamista pyöräilyn palveluista. Konseptia pyritään laajentamaan laadukkaan liityntäpyöräpysäköinnin yhteyteen osaksi joukkoliikenteen solmukohtien ja aluekeskuksien oletuspalveluja. Tavoitteena on tehdä pyörä- ja joukkoliikenteen yhdistäminen entistä houkuttelevammaksi.

Pyöräkeskus palvelee syyskuun loppuun asti maanantaista perjantaihin klo 13 – 17.

Pyöräkeskus on osa Helsingin kaupungin pyöräilyn edistämisohjelmaa.

Palveluasiantuntija Eeropekka Lehtinen (HKL), p. 040 1848114, eeropekka.lehtinen@hel.fi

Pyöräkeskuksella pääsee opettelemaan oman pyörän huoltoa. Kuva: HKL

Kaupunkipyöräpalvelusta vastaa Helsingissä Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos HKL ja Espoossa Espoon kaupungin Tekninen ja ympäristötoimi. Palvelua ylläpitää CityBike Finland ja markkinoinnista, digipalveluista ja asiakassuhteista vastaa HSL. Kaupunkipyörien ja pyöräasemien mainospaikkojen myynnistä vastaa ulkomainosyhtiö Clear Channel.

HKL – kaupungin paras liike.

Kuormapyöräpalvelu kaupunkilaisten kokeiltavana Jätkäsaaren ja Ruoholahden alueella1.7.2020 09:27:16 EESTTiedote

HKL aloittaa yhteiskäyttöisten kuormapyörien kokeilun Jätkäsaaren ja Ruoholahden alueella 1.7.2020 alkaen. Kokeilun aikana kuormapyörän voi ottaa käyttöön älypuhelimella, kulkea sillä vapaasti ja lopettaa pyörän käytön sovelluksen osoittamilla alueilla. Palvelussa kumppanina toimii Lähikauppakeskus Ruoholahti. Hanke on yksi keväällä lanseeratun HKL:n Keksi pyörä uudelleen –kokeiluhaun hankkeista. Kokeiluhaun tarkoituksena oli löytää uusia kokeiluja pyöräliikenteen edistämiseksi Helsingin seudulla.

Helsingin kaupunkipyöräpalvelun laajentamista suunnitellaan16.6.2020 19:23:37 EESTTiedote

Kaupunkipyöräpalvelun laajennusta ryhdytään valmistelemaan. Tavoitteena on, että palvelu kattaisi mahdollisimman suuren osan Helsingistä. HKL:n johtokunta sai 16.6. selvityksen kaupunkipyöräpalvelun kehittämismahdollisuuksista ja hyväksyi palvelun kehittämissuunnaksi ensi vaiheessa palvelun alueellisen laajentamisen. Lisäksi johtokunta näkee, että kaupunkipyöräkauden pidentäminen on seuraava tavoite järjestelmän laajennuttua koko kaupunkiin sopimusteknisten reunaehtojen salliessa.