Pysäyttävä tietokirja päästää ääneen suomalaiset alkoholistit

Toimittaja Johanna Pohjolan Isä pullossa - Matka alkoholistin mieleen ja maailmaan (Gummerus) on tyttären kertomus siitä, kuinka isän, lahjakkaan lääkärin, elämä tuhoutui alkoholismin vuoksi. Se on samalla tietokirja suomalaisesta alkoholismista ja sen hoitamisesta. Kirjassa kuvataan, miten alkoholistit valehtelevat läheisilleen, työkavereille ja Alkon myyjille piilotellessaan sairauttaan. Pohjola asui kirjaa kirjoittaessaan kuukauden eri päihdelaitoksissa ja haastatteli kymmeniä alkoholisteja ja päihdetyöntekijöitä.

Kaksi kolmasosaa suomalaisista alkoholisteista on työelämässä. Useista päihdehoitolaitoksista kerrotaan, että koronakriisi etätöineen on lisännyt alkoholiriippuvaisten juomista. Tämä on näkynyt kasvaneina potilasmäärinä maaliskuusta asti.

Pohjolan teos antaa konkreettisia vinkkejä siihen, kuinka puuttua päihderiippuvaisen juomiseen. Hänen mukaansa jämäkkyys, ihmisen arvostaminen ja rajojen asettaminen riippuvaiselle käytökselle ovat aina tärkeitä, oli kyseessä läheinen tai työtoveri.

– Alkoholisti on taitava kieltämään ongelmansa ja keksimään tekosyitä, joihin hän itse aidosti uskoo. Sairaus pahenee, kun se saa jatkua rauhassa. Vaikka alkoholisti usein närkästyy puuttumisesta, syvällä sisimmässään hän yleensä arvostaa sitä, Pohjola kertoo.

Tarkoitus vähentää tarpeetonta häpeää

Teos sai alkunsa halusta kutistaa alkoholismiin liittyvää tarpeetonta häpeää ja lisätä rehellistä puhetta päihderiippuvuudesta. Johanna Pohjolalle tuli isänsä kuoltua myös tarve ymmärtää riippuvaisen mielenmaisemaa.

Kirjassa Pohjola kertoo tarinansa alkoholistin lapsena. Hän pui alkoholistien läheisille tuttuja syyllisyyttä ja häpeää sekä läheisen toipumista. Kirjassa pohditaan myös historian ja asiantuntijoiden avulla, miksi alkoholismia hävetään Suomessa yleisesti enemmän kuin esimerkiksi syöpää, masennusta tai työuupumusta.

Pohjolan mukaan hallitsemattomaan juomiseen liittyy aina tervettä häpeää, koska riippuvainen toimii sisimpänsä vastaisesti. Tuhoisaa häpeästä tulee, kun se johtaa koko perheen salailuun ja peittelyyn. Häpeää ja tuomitsemista lisää myös käsitys, että riippuvuudessa on kyse heikkoudesta tai huonoudesta.

Hermoston pakkoliike

Teoksessa toipuvat alkoholistit kertovat, miten pakonomainen juominen käytännössä ilmenee ja miltä se tuntuu. Pohjola kertoo, että ymmärsi isäänsä ja alkoholismia sairautena vasta heitä kuunnellessaan.

– Kun riippuvuuden raja ylittyy, juomisesta tulee hermoston pakkoliike. Ulkopuolisen on vaikeaa käsittää sitä, koska juominen näyttää päällepäin tietoiselta valinnalta. Ymmärtämisen tiellä on usein myös inhimillisiä tunteita, kuten vihaa, surua ja syyllisyyttä. Käsittelemättöminä ne estävät esimerkiksi terveydenhoidon ammattilaisia kohtaamasta riippuvaisia viisaasti.

Johanna Pohjola (s. 1977) on toimittaja ja koulutukseltaan sosiaali- ja kulttuuriantropologi. Hän työskentelee parhaillaan Ylelle Latinalaisessa Amerikassa. Aiemmin hän on työskennellyt esimerkiksi Helsingin Sanomissa, Journalisti-lehdessä, Turun Sanomissa ja Taloussanomissa. Pohjola on kirjoittanut aiemmin tietokirjan Mate – Etelä-Amerikan voimajuoma (2013).

Johanna Pohjola, Isä pullossa – Matka alkoholistin mieleen ja maailmaan

Äänikirja ilmestyy 12.10., lukijana Anna-Riikka Rajanen

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

Syksyn sotakirjoissa kuljetaan sissien matkassa myrskyävällä Pääjärvellä ja päästetään ääneen Rukajärven veteraanit15.10.2020 13:01:33 EESTTiedote

Sukupolvensa luetuimman sotakirjailijan, Esa Sirénin uutuusromaani Sissiosasto Hirvelä (Gummerus) herättää eloon vaiherikkaan syksyn 1941. Kirja kertoo Uhtuan ja Kiestingin suunnalla taistelleiden Amiraali Isolan laivaston ja osasto Hirvelän sissien kohtaloista. Tietokirja Sodan tarinat – Rukajärvi 1941–1944 (Gummerus) pohjaa yli 600 veteraanin haastattelumuistioihin, jotka on arkistoitu ja digitoitu Rukajärven suunnan historiayhdistyksen toimesta. Jukka Kuhasen ja Esa Sirénin teos kokoaa korpisotureiden kertomukset ja SA-kuvat Rukajärveltä ajallisesti eteneviin teemakokonaisuuksiin.

Jokainen omistamamme vaate ja kenkäpari ansaitsee huolenpitomme – Huolla on kaunis opaskirja vaatetushuollon perusteista12.10.2020 08:11:03 EESTTiedote

Tiesitkö, että monet villavaatteet saattavat nyppyyntyä laadusta huolimatta? Tai että nahkakenkä tarvitsee lepopäiviä? Tai että uusi nahkalaukku kannattaa suojata hoitoaineella, jotta se säilyy käytössä hyvänä? Suositun vaatteiden huoltosivuston Arkivé Atelierin perustajien Huolla – Vaatteet, kengät, asusteet (Gummerus) on esteettinen tietokirja, joka opastaa huoltamaan vaatteita, kenkiä ja asusteita niin, että ne säilyvät kauniina ja kestävät käytössä mahdollisimman pitkään.

Miksi inkerinsuomalaisten kohtaloista on vaiettu?11.10.2020 00:01:00 EESTTiedote

Mitä tapahtui 30 vuotta sitten alkaneessa paluumuutossa? Miten vähemmistöön kuuluminen vaikuttaa identiteettiin? Kaksi toimittajaa, Lea ja Santeri Pakkanen sukeltavat uutuuskirjassaan Se tapahtui meille – Isän ja tyttären matka inkerinsuomalaisuuteen (Gummerus) syvälle oman sukunsa vaiheisiin. Samalla teos venyttää totuttuja käsityksiä suomalaisuudesta ja valottaa sellaista kaistaletta Suomen historiassa, joka on jäänyt vähälle huomiolle. Yhden suvun kautta, tutkimustietoon ja arkistomateriaaleihin nojautuen, hahmottuu kuva tuntemattomaksi jääneestä vähemmistöstä.

Nukahtamisvaikeuksia? Suosittuun unipodcastiin perustuva Unisatuja rauhattomille aikuisille rauhoittaa stressaantuneen mielen uneen8.10.2020 10:10:42 EESTTiedote

Unisatuja rauhattomille aikuisille (Gummerus) on kokoelma rauhoittavia tarinoita, jotka auttavat laskemaan kierroksia ja nukkumaan paremmin. Kauniisti kuvitettu kirja perustuu jooga- ja meditaatio-ohjaaja Kathryn Nicolain suosittuun unipodcastiin, jolla on miljoonia kuulijoita ympäri maailmaa. Suomenkieliset unisadut äänikirjoina lukee Vuokko Hovatta.

Suursiivous on menneen maailman menetelmä – Marttojen kodinhoito-ohjeissa korostuvat ekologisuus ja säännöllisyys7.10.2020 07:50:00 EESTTiedote

Miten kodin saa pysymään siistinä ja viihtyisänä? Voisiko siivoamisesta innostua? Miten valurautapannu pestään? Entä silkkipusero? Kuinka pitää huonekasvit hengissä talven yli? Martat – Kodinhoitokirja (Gummerus) kokoaa yksiin kansiin Marttojen parhaat arjen neuvot: vinkit siivoukseen, pyykinpesuun, lajitteluun ja huonekasvien hoitoon.