QMG ostaa LVI-Trion – kasvaa talotekniikkapalveluissa ja talotekniikan korjausurakoinnissa

Talotekniikkakonserni QMG (Quattro Mikenti Group) ostaa LVI-Trion ja sen tytäryhtiöt Trio Ilmastoinnin ja Trio Korjausrakentajan. Kauppa kasvattaa QMG:n osuutta talotekniikkapalveluiden ja -urakoinnin markkinoista pääkaupunkiseudulla.
Martti Saarnio ja Markku Kauhanen

QMG-konsernissa LVI-Trio liittyy osaksi talotekniikan huolto-, korjaus- ja modernisointipalveluita tarjoavaa QMG Partnersia, johon kuuluu kymmenen yritystä pääkaupunkiseudulla.

– LVI-Trio on osaava ja arvostettu yritys, ja se täydentää hienosti palvelu- ja urakointitarjoomaamme. LVI-Trion ja sen tytäryhtiöiden yhteenlaskettu liikevaihto on noin 24 miljoonaa euroa, joten yrityskauppa edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää, QMG Partnersin toimitusjohtaja Matti Ranne kertoo.

LVI-Trio työllistää tytäryhtiöineen noin 160 ammattilaista. Kauppa ei vaikuta henkilöstön asemaan tai asiakassopimuksiin. LVI-Trion osakkaat jatkavat QMG-konsernin osakkaina sekä työskentelevät yhtiön tehtävissä.

– On hienoa, että tällainen joukko ammattilaisia liittyy meihin. Näemme kiinnostavia mahdollisuuksia kasvuun, sillä pystymme yhdessä tarjoamaan asiakkaillemme entistäkin laajempaa palveluvalikoimaa, Matti Ranne painottaa.

QMG hankki lisää talotekniikan palvelu- ja korjausurakointivoimaa

Yrityskauppa vahvistaa QMG:n markkinaosuutta ja tarjoomaa pääkaupunkiseudulla konsernin strategian mukaisesti.

– QMG-konserni jatkaa kasvuaan yritysostoin. Keskitymme kolmeen alueeseen: uudisrakentamisen projekteihin, sellaisiin korjaushankkeisiin, jotka sopivat nykyisiin vahvuuksiimme, sekä talotekniikan huolto-, korjaus- ja modernisointitöihin. LVI-Trion myötä vahvistamme tarjoomaamme asuinrakennusten talotekniikan korjausurakoissa pääkaupunkiseudulla, QMG-konsernin toimitusjohtaja Kimmo Liukkonen toteaa.

– LVI-Trio on ensisijaisesti vahva talotekniikkapalveluiden toimittaja, jolla on hyvä ja asiakasläheinen ote asuinrakennusten korjausurakoista, Kimmo Liukkonen jatkaa.

LVI-Trion johto hakee kasvua

Yhdistyminen QMG-konserniin merkitsee uutta askelta vuonna 1986 perustetulle LVI-Triolle. Tärkeimmät sytykkeet kauppaan ovat kasvumahdollisuudet ja kulttuurien yhteensopivuus.

– Yhdistämällä osaamisemme ja vahvuutemme näemme, että tämä on hyvä askel molemmille yhtiöille, asiakkaille ja henkilöstölle. QMG on yrittäjähenkinen konserni, jonka sisällä on valtavasti osaamista, joten odotamme innolla tulevaa, LVI-Trion hallituksen puheenjohtaja Markku Kauhanen sanoo.

– Pääkaupunkiseudun markkinoilla tulemme muodostamaan hyvin kilpailukykyisen ja monitaitoisen verkoston QMG Partnersin yhtiöiden kanssa, LVI-Trion toimitusjohtaja Martti Saarnio lisää.

Matti Ranne, toimitusjohtaja, QMG Partners Oy, 0400 317110, matti.ranne@qmg.fi

Kimmo Liukkonen, toimitusjohtaja, Quattro Mikenti Group Oy, 050 347 8997, kimmo.liukkonen@qmg.fi

Markku Kauhanen, hallituksen puheenjohtaja, LVI-Trio Oy, 0400 402060, markku.kauhanen@lvi-trio.fi

Martti Saarnio, toimitusjohtaja, LVI-Trio Oy, 0400 617913, martti.saarnio@lvi-trio.fi

Martti Saarnio ja Markku Kauhanen

QMG Partners

QMG Partners on talotekniikkakonserni Quattro Mikenti Groupin palveluyritysverkosto, joka tarjoaa sähkö-, lämpö-, ilmanvaihto-, jäähdytys-, rakennusautomaatio-, energiatehokkuus- ja turvatekniikkapalveluita. QMG Partnersiin kuuluu kymmenen yritystä pääkaupunkiseudulla: Vesijohtoliike J. Laitinen, JT-Sähkötekniikka, Sähkösalpa, JRA-Sähkö, SW-Sähkö, AET-Automaatio, Palokatkot Vänskä, Puhdas Ilma K&V, Ilmastointi-Mikenti ja Kylmäkolmonen. Valtakunnallisesti palveluita tarjotaan yhdessä konsernin muiden yhtiöiden kanssa. QMG Partners -yhtiöiden liikevaihto ennen Trio-kauppaa on noin 27 miljoonaa euroa.

Quattro Mikenti Group on Suomen suurimpia talotekniikka-alan toimijoita, ja se tekee kaikkia LVIJA-, sähkö- ja sprinkleritöitä. Konserniin kuuluu 29 tytäryritystä. Konsernin palveluksessa on noin 770 talotekniikkaurakoinnin ja -huollon ammattilaista. Toimipaikkoja on Suomessa 25. Vuonna 2019 konsernin liikevaihto oli 154 miljoonaa euroa.

LVI-Trio

Vantaalainen Trio-konserni palvelee pääkaupunkiseudulla laajaa asiakaskuntaa, joka koostuu muun muassa huoltoyhtiöistä, asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöistä sekä kiinteistö- ja rakennusalan ammattilaisista. Trion erikoisosaamista ovat kokonaisvaltaiset LVI-huoltotyöt ja -saneeraukset, taloyhtiöiden putkiremontit, sisäilmaongelmien tutkiminen ja ratkaiseminen sekä vesivauriokartoitukset ja -saneeraukset.

Vuonna 1986 perustetun yhtiön kattava osaaminen kiinteistöjen LVI- ja rakennusteknisissä huolto- ja saneeraustöissä sekä sitoutunut henkilöstö ja asiakaskeskeinen palveluajatus on tuonut sille useita kunniamainintoja. Vuonna 2017 LVI-Trio valittiin vuoden LVI-urakoitsijaksi. Trio-konserni työllistää noin 160 ammattilaista ja sen liikevaihto oli vuonna 2019 noin 24 miljoonaa euroa.