QMG ostaa Meri-Lapista konserniin Tornion Ilmastointitekniikan ja VirtaWorksin

QMG vahvistaa osuuttaan pohjoisen Suomen talotekniikkamarkkinoista, kun se ostaa LVIA-urakoitsija Tornion Ilmastointitekniikan ja sen tytäryhtiön sähköurakoitsija VirtaWorksin.
Toni Syrjälä (vas.) ja QMG:n Heikki Kiiskilä Tornionjoen rannalla

Tornion Ilmastointitekniikka ja VirtaWorks tarjoavat Meri-Lapissa LVIA- ja sähköurakoinnin palveluita sekä paineilmaratkaisuja valtakunnallisesti. Yhtiöiden asiakkaat ovat suurimmalta osalta teollisuuden, kaivannaisteollisuuden sekä kaupan suuria ja keskisuuria yrityksiä. Sähköurakoinnissa kasvualana erottuu vahva osaaminen kaivosteollisuuden palveluntuottajana.

Yhtiöiden liikevaihto on noin 5 miljoonaa euroa vuonna 2021 ja ne työllistävät 20 ammattilaista Torniossa ja Rovaniemellä. Yrityskaupalla ei ole vaikutusta henkilöstön asemaan, vaan he jatkavat nykyisissä tehtävissään. Omistaja-yrittäjä Toni Syrjälä jatkaa yritysten vetäjänä sekä QMG:n osakkaana.

Orastava talouskasvu lisää talotekniikkaurakoinnin kysyntää

– Tornion Ilmastointitekniikka ja VirtaWorks täydentävät QMG:n verkostoa Länsi-Lapissa ja Pohjois-Suomessa. Niillä on myös mielenkiintoistä osaamista muun muassa teollisuudessa. QMG-konserniin kuuluvat täällä entuudestaan Paikallis-Sähkö, Capcon, Movitek sekä Kokkolan LVIS-Palvelu, QMG:n Pohjois-Suomen aluejohtaja Heikki Kiiskilä sanoo.

Yrittäjä Toni Syrjälä on aloittanut uransa asentajana ja työnjohtajana. Hän on kehittänyt yhtiöitään määrätietoisesti vastaamaan alueen yritysten tarpeisiin.

– Voimamme on siinä, että meillä on tämän kokoiseksi yritykseksi laaja palveluvalikoima. Haluamme olla vaativiin tehtäviin kykenevä ja lähellä asiakasta palveleva LVIA- ja sähköurakoitsija. Paineilmaratkaisuillamme on kysyntää koko maassa. Valmistamme myös siirrettäviä paineilmatiloja, joita toimitamme eri toimialoille terveydenhuollosta teollisuuteen, Toni Syrjälä kertoo.

QMG jatkaa yritysostoja ja vahvan yrittäjäkulttuurin luomista

QMG työllistää jo yli 1000 ammattilaista. Viimeisen vuoden aikana konsernin sataprosenttiseen omistukseen ovat liittyneet Helsingissä Web Sähkö, AET-Automaatio, SW-Sähkö ja Kylmäkolmonen, Pietarsaaressa ORS Service, Vaasassa Tammi Kiinteistötekniikka, Oulussa Capcon sekä Lahdessa Kuusitunturi Lahti.

– Rakennamme alueellisesti vahvaa talotekniikkakonsernia, jonka tytäryhtiöt tekevät yhteistyötä aina, kun se on kannattavaa. Kasvamme strategiamme mukaisesti yritysostoilla sekä eri alueilla että kiinnostavilla palvelualueilla, konsernin toimitusjohtaja Kimmo Liukkonen kertoo.

– Noin kolmestakymmenestä yrityksestä koostuva konserni on yhtenäinen, kun sitä ohjaavat samat arvot – yrittäjähenkisyys ja korkea asiakastyytyväisyys. Me näemme talotekniikan paikallisena tai alueellisena liiketoimintana, joten meille ovat arvokkaita hyvät ja paikkakunnillaan arvostetut yrittäjät. Tytäryhtiöt vastaavat liiketoiminnasta, joten päätösvalta asiakasprojekteissa pysyy heillä, Liukkonen toteaa.

Heikki Kiiskilä, QMG-konsernin Pohjois-Suomen aluejohtaja ja Kokkolan LVIS-Palvelun toimitusjohtaja, heikki.kiiskila@qmg.fi, 040 486 2358

Kimmo Liukkonen, QMG-konsernin toimitusjohtaja, kimmo.liukkonen@qmg.fi, 050 347 8997

Toni Syrjälä, toimitusjohtaja, Tornion Ilmastointitekniikka Oy ja VirtaWorks Oy, toni.syrjala@tilvia.fi, 0400 104990

QMG (Quattro Mikenti Group Oy) lyhyesti

QMG-konserni on Suomen suurimpia talotekniikka-alan yrityksiä. Se tekee talotekniikkaurakointia ja -huoltopalveluita valtakunnallisesti. QMG:n palveluvalikoima kattaa kaikki talotekniikan osa-alueet. Yritysryhmään kuuluu kolmetoista tytäryritystä sekä alakonserni QMG Partners kahdellatoista tytäryhtiöllään. Toimipaikkoja on valtakunnallisesti kaksikymmentäseitsemän. Vuonna 2020 konsernin liikevaihto oli noin 198 miljoonaa euroa. Konsernin palveluksessa on yli 1000 talotekniikkaurakoinnin ja -huollon ammattilaista. www.qmg.fi

Tornion Ilmastointitekniikka ja VirtaWorks lyhyesti

Tornion Ilmastointitekniikka Oy on täyden palvelun LVIA-talo. Yrityksemme toiminta-alueisiin kuuluu palveleva LVIA-asennus, -huolto, -saneeraus ja -urakointi sekä paineilmaratkaisut. VirtaWorks tarjoaa sähköurakointia ja sähköhuoltotöitä kiinteistönomistajille, teollisuudelle ja kaivosteollisuudelle. Yrityksissä työskentelee yhteensä 20 alansa ammattilaista Torniossa ja Rovaniemelläwww.tilvia.fiwww.virtaworks.fi

Toni Syrjälä (vas.) ja QMG:n Heikki Kiiskilä Tornionjoen rannalla
Toni Syrjälä TI ja Heikki Kiiskilä QMG

QMG-konserni on Suomen suurimpia talotekniikka-alan yrityksiä. Se toteuttaa talotekniikkaprojekteja ja -huoltopalveluita valtakunnallisesti. QMG:n palveluvalikoima kattaa kaikki talotekniikan osa-alueet. Konserniin kuuluu eri puolilla maata yli 40 tytäryhtiötä. Vuonna 2022 QMG:n liikevaihto oli 230,5 miljoonaa euroa. Konsernin palveluksessa on runsaat 1400 talotekniikkaurakoinnin ja -huollon ammattilaista.

QMG, ruotsalainen Sandbäckens ja norjalainen Konstel muodostavat pohjoismaisen Nimlas-talotekniikkakonsernin. Nimlaksen pääomistaja on sijoitusyhtiö KLAR Partners, ja omistajaohjelmaan kuuluu yhtiöistä noin 500 henkilöstöomistajaa.