QMG siirtyy KLAR Partnersin omistukseen – kilpailuviranomaiset hyväksyivät yrityskaupan

Talotekniikkakonserni QMG (Quattro Mikenti Group) siirtyy pääomasijoitusyhtiö KLAR Partnersin omistukseen. Kilpailu- ja kuluttajavirasto ja muut viranomaiset ovat hyväksyneet 24.6. solmitun yrityskaupan ja osapuolet ovat vahvistaneet sen 1.10.2021.
Mikael Matts ja Kimmo Liukkonen

Pääomasijoitusyhtiö KLAR Partnersista tulee talotekniikkakonserni QMG:n uusi omistaja. KLAR Partners omistaa kaupan jälkeen kaksi talotekniikkakonsernia Pohjoismaissa, sillä se osti keväällä 2021 Ruotsissa Sandbäckens Groupin, joka on yksi Ruotsin johtavista talotekniikkayrityksistä. QMG ja Sandbäckens tulevat yhdessä muodostamaan johtavan pohjoismaisen talotekniikkakonsernin.

QMG:lla on noin 1100 työntekijää ja se on 200 miljoonan euron liikevaihdollaan Suomen kolmanneksi suurin talotekniikka-alan yritys. Sandbäckensin liikevaihto on noin 140 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 800. Molemmat toimivat hajautetusti eli paikallisilla tytäryhtiöillä on merkittävä vastuu asiakkuuksista ja paikallisesta liiketoiminnasta.

– On hienoa, että kauppa sai viranomaisten hyväksynnän ja pääsemme jatkamaan kasvustrategiamme mukaisesti. QMG:n tilauskanta on vahva ja olemme saaneet lukuisia mielenkiintoisia sopimuksia niin urakoinnissa kuin huoltopalveluissa. Vahvan paikallisen toimintamme johdosta erotumme myös kiinnostavana työnantajana, QMG-konsernin toimitusjohtaja Kimmo Liukkonen kertoo.

Sandbäckens Groupin ja uuden pohjoismaisen konsernin toimitusjohtaja Mikael Matts on tyytyväinen yrityskaupan vahvistumiseen.

– Odotan innolla, että pääsemme aloittamaan yhteisen matkan, jonka tavoitteena on luoda yksi Pohjoismaiden johtavista innovatiivisten ja kestävien kiinteistöteknologiaratkaisujen konserneista. Sekä Sandbäckensillä että QMG:llä on sama menestyvä liiketoimintamalli, joka perustuu vahvaan paikalliseen läsnäoloon lähellä asiakkaitamme ja työntekijöitämme. Tämä muodostaa perustan kasvustrategiallemme, Mikael Matts toteaa.

Kimmo Liukkonen, QMG-konsernin toimitusjohtaja, kimmo.liukkonen@qmg.fi, 050 347 8997

QMG (Quattro Mikenti Group Oy) lyhyesti

QMG yksi Suomen suurimmista talotekniikkayrityksistä. QMG:n palvelut kattavat laajasti talotekniikkaurakointia ja -palveluita. Konserniin kuuluu kolmetoista tytäryhtiötä sekä alakonserni QMG Partners, jolla on kaksitoista tytäryhtiötä. Toimipaikkoja on kolmekymmentä eri puolilla maata. Vuonna 2020 QMG:n liikevaihto oli noin 200 miljoonaa euroa. QMG työllistää 1100 talotekniikkaurakoinnin ja -huollon ammattilaista.

Vuodesta 2021 lähtien QMG ja sen ruotsalainen sisaryritys Sandbäckens ovat kuuluneet KLAR Partnersin omistukseen. QMG ja Sandbäckens tulevat yhdessä muodostamaan johtavan pohjoismaisen talotekniikkakonsernin.

Mikael Matts ja Kimmo Liukkonen
QMG Metropolia-urakka Quattroservices
QMG Tammi Kiinteistötekniikka

QMG-konserni on Suomen suurimpia talotekniikka-alan yrityksiä. Se toteuttaa talotekniikkaprojekteja ja -huoltopalveluita valtakunnallisesti. QMG:n palveluvalikoima kattaa kaikki talotekniikan osa-alueet. Konserniin kuuluu eri puolilla maata yli 40 tytäryhtiötä. Vuonna 2022 QMG:n liikevaihto oli 230,5 miljoonaa euroa. Konsernin palveluksessa on runsaat 1400 talotekniikkaurakoinnin ja -huollon ammattilaista.

QMG, ruotsalainen Sandbäckens ja norjalainen Konstel muodostavat pohjoismaisen Nimlas-talotekniikkakonsernin. Nimlaksen pääomistaja on sijoitusyhtiö KLAR Partners, ja omistajaohjelmaan kuuluu yhtiöistä noin 500 henkilöstöomistajaa.