Radio- ja tv-lähetyksiä välitetty Eurajoen asemalta 50 vuotta

Tiedote 20.8.2014
Eurajoen radio- ja tv-asema. Kuva: Helifoto

Digitan Eurajoella sijaitsevalta radio- ja tv-asemalta on välitetty FM-radio- ja tv-lähetyksiä puolen vuosisadan ajan. Eurajoen aseman vihkiäisiä vietettiin 14. helmikuuta 1965.

Eurajoen masto on alueensa maamerkki, kuten muutkin Digitan korkeat radio- ja tv-mastot. Suurin osa 38 pääasemasta kohoaa yli 150 metrin korkeuteen. Eurajoen masto on peräti 321 metriä korkea. Siitä välitetään 56 tv-kanavan lähetyksiä ja 16 FM-radiokanavan lähetyksiä. Eurajoen aseman peittoalue kattaa noin 233 000 suomalaista television katsojaa ja radion kuuntelijaa. Koko maassa Digitan antenniverkon alueella asuu käytännössä koko kansa, 99,96 prosenttia suomalaisista.

”Olemme Digitassa ylpeitä historiastamme ja korkeista mastoistamme. Mastot ovat Digitan toiminnan perusta. Niiden kautta välitämme tällä viikolla käynnistyvien MM-yleisurheilun kaltaiset, huikeimmat ja tärkeimmät radio- ja televisioelämykset kaikille suomalaisille. Sitoutuneet ammattilaisemme pitävät huolta mastoistamme, jotta Eurajoenkin maston peittoalueella kaikki voisivat nauttia radiosta ja televisiosta häiriöittä”, sanoo Digitan palveluista ja liiketoiminnasta vastaava johtaja Markus Ala-Hautala.

Antenni-TV ja -radio kehittyvät median kuluttamisen muutosten mukana. Digita haluaa jatkossakin olla kehittämässä elinvoimaisia ja kustannustehokkaita ratkaisuja, jotta auttavat mediataloja tässä murroksessa. Näin katsojilla ja kuuntelijoilla on myös tulevaisuudessa mahdollisuus koko kansan mediaelämyksiin”, sanoo Ala-Hautala. Esimerkkinä hybridipalveluista toimii Nelonen Median kanssa yhteistyössä toteutettu Ruutu.fi-sovellus. Kesällä lanseerattu palvelu tuo tarjolle Ruutu.fi:n ilmaiset nettisisällöt älytelevisioissa ja antaa pääsyn yhdellä kaukosäätimen painalluksella senhetkisen ohjelman alkuun.

Mediayhteydenotot
Markus Ala-Hautala, johtaja, Liiketoiminta ja Palvelut
Puhelin 0400 549 023, sähköposti markus.ala-hautala@digita.fi

Eurajoen radio- ja tv-asema. Kuva: Helifoto

Digita välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä. Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita sekä kattavaan verkkoinfrastruktuuriimme pohjautuvia palveluita. Asiakkaamme ovat parhaita sisältöjä tarjoavia mediayhtiöitä sekä mobiili- ja laajakaistaoperaattoreita.