Johnny L

Radiomainonnalla ennätysten kesä - pian 35-vuotias kaupallinen radio kasvaa jo kuudetta vuotta

Jaa

Kaupallisen radion kesän mainosluvut todistivat jälleen radion vahvuutta ja kasvavaa roolia mainostajien tehokkaana välineenä Suomessa.

Radiomainonta kasvaa jo kuudetta vuotta: vuoden 2019 toisella neljänneksellä (huhtikuu-kesäkuu) radiomainonta kasvoi yhteensä 9,7% viime vuoden vastaavaan aikaan nähden.
Radiomainonta kasvaa jo kuudetta vuotta: vuoden 2019 toisella neljänneksellä (huhtikuu-kesäkuu) radiomainonta kasvoi yhteensä 9,7% viime vuoden vastaavaan aikaan nähden.

Vuoden 2019 toisella neljänneksellä (huhtikuu-kesäkuu) radiomainonta kasvoi yhteensä 9,7% viime vuoden vastaavaan aikaan nähden. Paikallisen radiomainonnan myynti kasvoi 13,9% ja valtakunnallinen myynti 8,2%. Vuoden ensimmäisten seitsemän kuukauden aikana (tammikuu-heinäkuu) radiomainonta lisääntyi yhteensä 8,1% edellisvuoden vastaavaan aikaan nähden.

Ensi vuoden keväällä 35 vuotta täyttävä kaupallinen radio on jo kuudetta vuotta peräkkäin ennätysvauhdissa. Ensimmäisen vuosipuoliskon kasvuvauhdin perusteella vuodesta 2019 näyttää tulevan vielä parempi kuin aikaisempana ennätysvuonna 2018, jolloin radiomainontaan käytettiin yhteensä 65,6 miljoonaa euroa.

”Radio ja radiomainonta voivat hyvin Suomessa: suomalaiset kuuntelevat radiota keskimäärin kolme tuntia päivässä ja radion suosio mainosvälineenä on kasvanut tasaisen vahvasti jo yli viiden vuoden ajan ja kasvu jatkuu myös tänä vuonna”, kommentoi kaupallisten radioiden kattojärjestö RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller ja jatkaa:Radion suosion kasvuun vaikuttavat muun muassa teknologian kehittyminen, ihmisten tottumusten muuttuminen ja mediatalojen kasvaneet sisältöpanostukset. Radio on vaikuttava mainosmedia, koska se tarjoaa hyvät volyymit ja peiton ja sen toiminta perustuu vahvasti dataan ja tilastoihin. Mitattavan tehokkuutensa ansiosta radio toimii brändien rakentajana ja tehokkaana ja erottamattomana osana mainoskampanjoita.”

Radion kuuntelu ja välineet monipuolistuvat - mobiilin käyttö lisääntyy

Radion kuuntelu on pysynyt korkealla ja erityisesti muiden kuin perinteisten välineiden käyttö kuuntelussa on kasvanut. Touko-heinäkuussa kaupallista radiota kuunteli viikkotasolla 3,7 miljoonaa suomalaista. Kesän kuuntelupiikki tapahtui juhannusviikolla ja erityisen paljon radio oli päällä juhannusaattona.

Neljännes kaikista kuuntelijoista kuuntelee radiotaan mobiililaitteella. Nuoremmissa ikäryhmissä (9-24 v) mobiilin osuus on vielä huomattavasti korkeampi: 43% kuunteli radiotaan kännykällä keväällä 2019. Lähde: Finnpanel / KRT (3-5/2019).

”Mobiililaitteiden käytön lisääntyminen radion kuuntelussa on esimerkki laajemmasta audion roolin noususta. Radiota kuunnellaan nyt perinteisen FM:n ohella myös ondemand-palveluista sekä netin kautta ja podcastit ja äänikirjat ovat suosituimpia kuin koskaan. Voidaankin sanoa, että audio elää nyt uutta kukoistustaan”, Möller jatkaa.

Lisätietoja:
Stefan Möller, toimitusjohtaja, RadioMedia, 0400 508 877, stefan.moller@radiomedia.fi

Tietoa RadioMediasta:
RadioMedia on kaupallisten radioiden kattojärjestö, johon kuuluvat lähes kaikki suomalaiset kaupalliset radioasemat. RadioMedia vastaa radiotoimialan edunvalvonnasta, tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta sekä markkinoinnista. RadioMedia järjestää alan tärkeimmät kilpailut ja tapahtumat, kuten RadioGaalan. Vuosi 2018 oli radiomainonnan viides perättäinen ennätysvuosi. Kasvua kertyi 3,5% ja radiomainontaa ostettiin 65,7 miljoonalla eurolla. Kaupallisia radiokanavia kuuntelee viikoittain 3,7 miljoonaa suomalaista.
www.radiomedia.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Stefan Möller, toimitusjohtaja, RadioMedia
0400 508 877
stefan.moller@radiomedia.fi

Kuvat

Radiomainonta kasvaa jo kuudetta vuotta: vuoden 2019 toisella neljänneksellä (huhtikuu-kesäkuu) radiomainonta kasvoi yhteensä 9,7% viime vuoden vastaavaan aikaan nähden.
Radiomainonta kasvaa jo kuudetta vuotta: vuoden 2019 toisella neljänneksellä (huhtikuu-kesäkuu) radiomainonta kasvoi yhteensä 9,7% viime vuoden vastaavaan aikaan nähden.
Lataa
Neljännes kaikista kuuntelijoista kuuntelee radiotaan mobiililaitteella. Nuoremmissa ikäryhmissä (9-24 v) mobiilin osuus on vielä huomattavasti korkeampi: 43% kuunteli radiotaan kännykällä keväällä 2019.
Neljännes kaikista kuuntelijoista kuuntelee radiotaan mobiililaitteella. Nuoremmissa ikäryhmissä (9-24 v) mobiilin osuus on vielä huomattavasti korkeampi: 43% kuunteli radiotaan kännykällä keväällä 2019.
Lataa
”Radio ja radiomainonta voivat hyvin Suomessa: suomalaiset kuuntelevat radiota keskimäärin kolme tuntia päivässä ja radion suosio mainosvälineenä on kasvanut tasaisen vahvasti jo yli viiden vuoden ajan ja kasvu jatkuu myös tänä vuonna”, kommentoi kaupallisten radioiden kattojärjestö RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller.
”Radio ja radiomainonta voivat hyvin Suomessa: suomalaiset kuuntelevat radiota keskimäärin kolme tuntia päivässä ja radion suosio mainosvälineenä on kasvanut tasaisen vahvasti jo yli viiden vuoden ajan ja kasvu jatkuu myös tänä vuonna”, kommentoi kaupallisten radioiden kattojärjestö RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Johnny L
Johnny L
Sampsantie 33
00610 HELSINKI

+358 40 541 2365https://www.johnnyl.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Johnny L

Equinix laajentaa voimakkaasti Suomessa ja maailmalla: Suomeen nyt avattava seitsemäs datakeskus on osa yhtiön yli 1,7 miljardin investointia tänä vuonna23.5.2019 07:00:00 EESTTiedote

Datakeskus- ja yhteyspalveluyritys Equinix (Nasdaq: EQIX) laajentaa tänä vuonna vahvasti datakeskuskapasiteettiaan maailmanlaajuisesti ja investoi myös Suomeen ja muihin Pohjoismaihin. Yhtiö investoi kansainvälisesti 1,7-1,9 miljardia dollaria kapasiteettinsa kasvattamiseen ja avaa osana tätä seitsemännen International Business Exchange™ (IBX®) -datakeskuksensa Suomeen.

KUTSU: Kotimainen välimerellisten ruokien Baba Foods uudistuu ja kutsuu infopitoiselle välimerelliselle lounaalle keskiviikkona 22.5.13.5.2019 09:29:45 EESTKutsu

Hyvä ruoasta kiinnostunut toimittaja, Kotimainen, välimerellisiin kasvisruokiin erikoistunut perheyritys ja parhaimman kotimaisen hummuksen valmistaja (HS:n makutesti) Baba Foods on uudistanut brändinsä ja terävöittänyt missiotaan keväällä 2019: Baban tuotteilla on nyt uusi moderni ja raikas ulkonäkö ja Baba lähtee pitkäkestoiselle missiolle, jossa kannustetaan suomalaisia ottamaan vaikutteita Lähi-idän yhdessä syömisen perinteistä ja yksinkertaisesti syömään enemmän yhdessä! Baba Foodsilla on vahvat juuret Lähi-idässä, ja ruokien reseptit ovat periytyneet perustajien isän suvun ikiaikaisista ohjeista. Babalaiset suhtautuvat intohimolla paitsi ruokiinsa, myös Lähi-idän perinteisiin, johon kuuluu kiinteänä osana yhdessä syömisen kulttuuri. Tutkimusten mukaan lähes kaikki suomalaiset (91%*) pitävät perheen kanssa yhdessä syömistä hyvänä ja toivottavana asiana ja silti vain joka toinen perhe syö lähes päivittäin yhdessä. ”Ymmärrämme täysin tämän mission suuruuden, emmekä oleta pystyvämme

Suomalainen Digital Goodie rakensi Co-op:lle sähköisen kaupan palvelun Iso-Britanniaan1.4.2019 08:26:32 EESTTiedote

Sähköisen kaupankäynnin ohjelmistoyhtiö Digital Goodie ja Co-op, yksi Iso-Britannian johtavista vähittäiskauppaketjuista ja osuustoimijoista, julkistavat uuden päivittäistavaroiden verkkokaupan shop.coop.co.uk:n. Uusi palvelu avattiin kuluttajille maaliskuussa ja ensimmäiset asiakkaat Lontoossa voivat nyt ostaa sen kautta päivittäistavaratuotteita, joille luvataan pisimmillään kahden tunnin toimitusaika.

AirImpact julkistetaan tänään: ainutlaatuinen, lohkoketjua hyödyntävä hyväntekeväisyyssovellus4.12.2018 09:00:00 EETTiedote

Suomalainen, lohkoketjua hyödyntävä lahjoitussovellus AirImpact sekä hankkeen Suomen pilottikampanja julkistetaan tänään Slush 2018 -tapahtumassa. AirImpact on lohkoketjun mahdollistamaa suoraa arvonsiirtoa hyödyntävä sovellus, jonka kautta osallistujat pystyvät valitsemaan hyväntekeväisyyskohteensa ja tuki menee suoraan perille kohteeseen täysin läpinäkyvästi ja luotettavasti. AirImpactin takana on Jolla-taustainen Zippie, joka perustaa samalla lohkoketjuhankkeisiin keskittyvän yrityskiihdyttämön Suomeen.

Equinix investoi uuteen datakeskukseen Suomessa29.11.2018 09:00:00 EETTiedote

Datakeskus- ja yhteyspalveluyritys Equinix (Nasdaq: EQIX) julkisti tänään, että se avaa ensi vuonna uuden International Business Exchange™ (IBX®) -datakeskuksen Espooseen. Yritys investoi uuteen HE7-datakeskuksen rakentamisen ensimmäiseen vaiheeseen noin 20 miljoonaa dollaria (17M€) ja sen on määrä valmistua vuoden 2019 toisella neljänneksellä. HE7-keskus tukee lukuisten kotimaisten ja ulkomaisten asiakkaiden kasvaneita IT-tarpeita tarjoten tehokkaita konesali- ja yhteyspalveluita.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme