Johnny L

Radiomainonnalla ennätysten kesä - pian 35-vuotias kaupallinen radio kasvaa jo kuudetta vuotta

Jaa
Kaupallisen radion kesän mainosluvut todistivat jälleen radion vahvuutta ja kasvavaa roolia mainostajien tehokkaana välineenä Suomessa.
Radiomainonta kasvaa jo kuudetta vuotta: vuoden 2019 toisella neljänneksellä (huhtikuu-kesäkuu) radiomainonta kasvoi yhteensä 9,7% viime vuoden vastaavaan aikaan nähden.
Radiomainonta kasvaa jo kuudetta vuotta: vuoden 2019 toisella neljänneksellä (huhtikuu-kesäkuu) radiomainonta kasvoi yhteensä 9,7% viime vuoden vastaavaan aikaan nähden.

Vuoden 2019 toisella neljänneksellä (huhtikuu-kesäkuu) radiomainonta kasvoi yhteensä 9,7% viime vuoden vastaavaan aikaan nähden. Paikallisen radiomainonnan myynti kasvoi 13,9% ja valtakunnallinen myynti 8,2%. Vuoden ensimmäisten seitsemän kuukauden aikana (tammikuu-heinäkuu) radiomainonta lisääntyi yhteensä 8,1% edellisvuoden vastaavaan aikaan nähden.

Ensi vuoden keväällä 35 vuotta täyttävä kaupallinen radio on jo kuudetta vuotta peräkkäin ennätysvauhdissa. Ensimmäisen vuosipuoliskon kasvuvauhdin perusteella vuodesta 2019 näyttää tulevan vielä parempi kuin aikaisempana ennätysvuonna 2018, jolloin radiomainontaan käytettiin yhteensä 65,6 miljoonaa euroa.

”Radio ja radiomainonta voivat hyvin Suomessa: suomalaiset kuuntelevat radiota keskimäärin kolme tuntia päivässä ja radion suosio mainosvälineenä on kasvanut tasaisen vahvasti jo yli viiden vuoden ajan ja kasvu jatkuu myös tänä vuonna”, kommentoi kaupallisten radioiden kattojärjestö RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller ja jatkaa:Radion suosion kasvuun vaikuttavat muun muassa teknologian kehittyminen, ihmisten tottumusten muuttuminen ja mediatalojen kasvaneet sisältöpanostukset. Radio on vaikuttava mainosmedia, koska se tarjoaa hyvät volyymit ja peiton ja sen toiminta perustuu vahvasti dataan ja tilastoihin. Mitattavan tehokkuutensa ansiosta radio toimii brändien rakentajana ja tehokkaana ja erottamattomana osana mainoskampanjoita.”

Radion kuuntelu ja välineet monipuolistuvat - mobiilin käyttö lisääntyy

Radion kuuntelu on pysynyt korkealla ja erityisesti muiden kuin perinteisten välineiden käyttö kuuntelussa on kasvanut. Touko-heinäkuussa kaupallista radiota kuunteli viikkotasolla 3,7 miljoonaa suomalaista. Kesän kuuntelupiikki tapahtui juhannusviikolla ja erityisen paljon radio oli päällä juhannusaattona.

Neljännes kaikista kuuntelijoista kuuntelee radiotaan mobiililaitteella. Nuoremmissa ikäryhmissä (9-24 v) mobiilin osuus on vielä huomattavasti korkeampi: 43% kuunteli radiotaan kännykällä keväällä 2019. Lähde: Finnpanel / KRT (3-5/2019).

”Mobiililaitteiden käytön lisääntyminen radion kuuntelussa on esimerkki laajemmasta audion roolin noususta. Radiota kuunnellaan nyt perinteisen FM:n ohella myös ondemand-palveluista sekä netin kautta ja podcastit ja äänikirjat ovat suosituimpia kuin koskaan. Voidaankin sanoa, että audio elää nyt uutta kukoistustaan”, Möller jatkaa.

Lisätietoja:
Stefan Möller, toimitusjohtaja, RadioMedia, 0400 508 877, stefan.moller@radiomedia.fi

Tietoa RadioMediasta:
RadioMedia on kaupallisten radioiden kattojärjestö, johon kuuluvat lähes kaikki suomalaiset kaupalliset radioasemat. RadioMedia vastaa radiotoimialan edunvalvonnasta, tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta sekä markkinoinnista. RadioMedia järjestää alan tärkeimmät kilpailut ja tapahtumat, kuten RadioGaalan. Vuosi 2018 oli radiomainonnan viides perättäinen ennätysvuosi. Kasvua kertyi 3,5% ja radiomainontaa ostettiin 65,7 miljoonalla eurolla. Kaupallisia radiokanavia kuuntelee viikoittain 3,7 miljoonaa suomalaista.
www.radiomedia.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Stefan Möller, toimitusjohtaja, RadioMedia
0400 508 877
stefan.moller@radiomedia.fi

Kuvat

Radiomainonta kasvaa jo kuudetta vuotta: vuoden 2019 toisella neljänneksellä (huhtikuu-kesäkuu) radiomainonta kasvoi yhteensä 9,7% viime vuoden vastaavaan aikaan nähden.
Radiomainonta kasvaa jo kuudetta vuotta: vuoden 2019 toisella neljänneksellä (huhtikuu-kesäkuu) radiomainonta kasvoi yhteensä 9,7% viime vuoden vastaavaan aikaan nähden.
Lataa
Neljännes kaikista kuuntelijoista kuuntelee radiotaan mobiililaitteella. Nuoremmissa ikäryhmissä (9-24 v) mobiilin osuus on vielä huomattavasti korkeampi: 43% kuunteli radiotaan kännykällä keväällä 2019.
Neljännes kaikista kuuntelijoista kuuntelee radiotaan mobiililaitteella. Nuoremmissa ikäryhmissä (9-24 v) mobiilin osuus on vielä huomattavasti korkeampi: 43% kuunteli radiotaan kännykällä keväällä 2019.
Lataa
”Radio ja radiomainonta voivat hyvin Suomessa: suomalaiset kuuntelevat radiota keskimäärin kolme tuntia päivässä ja radion suosio mainosvälineenä on kasvanut tasaisen vahvasti jo yli viiden vuoden ajan ja kasvu jatkuu myös tänä vuonna”, kommentoi kaupallisten radioiden kattojärjestö RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller.
”Radio ja radiomainonta voivat hyvin Suomessa: suomalaiset kuuntelevat radiota keskimäärin kolme tuntia päivässä ja radion suosio mainosvälineenä on kasvanut tasaisen vahvasti jo yli viiden vuoden ajan ja kasvu jatkuu myös tänä vuonna”, kommentoi kaupallisten radioiden kattojärjestö RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Johnny L
Johnny L
Sampsantie 33
00610 HELSINKI

+358 40 541 2365https://www.johnnyl.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Johnny L

Niko Saarinen on jälleen vuoden radiojuontaja! RadioGaalassa palkittiin viime vuoden parhaat radiotekijät ja -teot12.4.2024 23:31:58 EEST | Tiedote

Suomen parhaat radiojuontajat, -ohjelmat sekä teot ja tekijät palkittiin tänään RadioGaalassa. Kaikkien aikojen suosituimmassa yleisöäänestyksessä NRJ:n aamushow oli voitokas: juontaja Niko Saarinen palkittiin vuoden valtakunnallisena radiojuontajana, ja NRJ Aamu vuoden radio-ohjelmana. Ammattilaispuolen Vuoden radio -pystit ojennettiin tänä vuonna Radio Pookille ja Radio Porille.

Teknologiayhtiö Jollan entinen johto ostaa Jolla Oy:n liiketoiminnan27.11.2023 15:00:05 EET | Tiedote

Käyttöjärjestelmiin ja autoalan ohjelmistoihin erikoistuneen Jolla Oy:n koko liiketoiminta ja henkilöstö siirtyy uuteen yhtiöön, kun yhtiön entinen johto ostaa Jollan liiketoiminnan. Jollan omistusrakenteessa olevasta venäläisomistuksesta tuli Ukrainan sodan myötä välitön ongelma henkilöstölle ja asiakkaille, mikä ajoi yhtiön lopulta keväällä 2023 yrityssaneeraukseen. Asia saatiin ratkaistua Pirkanmaan käräjäoikeuden 24.11.2023 vahvistettua yrityssaneerausohjelman, joka velvoittaa yhtiön myymään sen liiketoiminnan kokonaisuudessaan toiseen yhtiöön.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye