Rahanpesulaki edellyttää aktiivisia toimia yrityksiltä

Rahanpesulain ilmoitusvelvollisuus tuli voimaan 1.7.2019, mutta vasta pieni osa suomalaisista yrityksistä on tehnyt lain edellyttämän ilmoituksen. Rahanpesulain edellyttämä ilmoitus tulee tehdä sähköisesti Patentti- ja rekisterihallituksen YTJ-palvelussa 1.7.2020 mennessä.

Keskuskauppakamarin lakimies Erkko Meri. Kuva: Ari Toivonen.

Nykyinen laki rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseksi on ollut Suomessa voimassa heinäkuusta 2017 lähtien. Rahanpesulain tarkoituksena on estää rahanpesua ja terrorismin rahoittamista, edistää tällaisen toiminnan paljastamista ja selvittämistä sekä tehostaa rikoksen tuottaman hyödyn jäljittämistä ja takaisinsaantia.

Rekisteröintivelvoite koskee esimerkiksi yksityisiä osakeyhtiöitä ja osuuskuntia. Pörssiyhtiöiden osalta osakkeenomistajien tiedoista säädetään sen sijaan arvo-osuusjärjestelmää koskevassa lainsäädännössä. Edunsaajatietojen rekisteröinti koskee kaikkia EU-maita.

”Edunsaajarekisterin kannalta keskeinen määritelmä on tosiasiallisen edunsaajan käsite, sillä yhteisön on ilmoitettava nimenomaan tosiasiallisten edunsaajien tiedot. Yrityksen tulee ilmoittaa tällöin sellaisen henkilön tiedot, joka esimerkiksi omistaa suoraan tai välillisesti yli 25 % oikeushenkilön osakkeista tai käyttää suoraan tai välillisesti yli 25 %:n osuutta oikeushenkilön äänioikeuksista”, kertoo Keskuskauppakamarin lakimies Erkko Meri.

Muistathan tehdä maksuttoman ilmoituksen verkossa

Rahanpesulaki asettaa velvoitteita Suomessa toimiville yhteisöille. Yksi tällainen on velvollisuus rekisteröidä yrityksen tai muun yhteisön tosiasiallisten edunsaajien tiedot Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) ylläpitämään rekisteriin.

Kaupparekisteriin kerätyt edunsaajatiedot eivät ole samalla tavalla julkisia kuin muut rekisteritiedot, sillä PRH antaa tietoja ainoastaan niille tahoille, joilla on esittää selvitys rahanpesulain mukaisesta käyttötarkoituksesta.

”Ilmoituksen tekeminen on maksutonta ja se tehdään sähköisesti Patentti- ja rekisterihallituksen YTJ-palvelussa. Ilmoituksen tekeminen on tehty varsin helpoksi, mikä onkin tärkeää, jotta yrityksiä ei kuormiteta hallinnollisesti turhaan. Sivuilta löytyy myös tarkemmat ohjeet ilmoituksen jättämisestä”, Meri sanoo.

Määräajan päättymisen eli 1.7.2020 jälkeen ilmoitus tulee tehdä aina, kun yhteisön tosiasiallisten edunsaajien tiedoissa on tapahtunut muutoksia esimerkiksi omistusjärjestelyiden seurauksena. Velvollisuus koskee myös 1.7.2020 jälkeen perustettavia uusia yrityksiä.

”Määräaika tosiasiallisten edunsaajien rekisteröinnille on yksi vuosi. On tärkeää huomata, että ilmoitus on tehtävä, vaikka yrityksellä ei olisi yhtään rahanpesulaissa tarkoitettua edunsaajaa. Tällöin yrityksen on ilmoitettava, että tosiasiallista edunsaajaa ei ole. Seurauksena ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönnistä on julkinen varoitus tai jopa uhkasakko, mikäli määrätyt edellytykset täyttyvät”, muistuttaa Meri.

PRH:n tiedotteen mukaan ensimmäisen kuukauden aikana ilmoituksia on tehty vasta noin 3 500. Kaikkiaan ilmoitusvelvollisuus koskee noin 300 000 osakeyhtiötä ja osuuskuntaa.

Lisätiedot: Keskuskauppakamarin lakimies Erkko Meri, p. 050 406 4291, erkko.meri@chamber.fi

Keskuskauppakamarin lakimies Erkko Meri. Kuva: Ari Toivonen.

Keskuskauppakamari järjestää LKV- ja LVV-kokeet jo 39. kerran22.11.2019 12:22:56 EETTiedote

Keskuskauppakamarin välittäjäkoelautakunta järjestää kiinteistönvälittäjäkokeen (LKV) ja vuokrahuoneiston välittäjäkokeen (LVV) lauantaina jo 39. kerran. Koetilaisuuksia järjestetään kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä. Lauantaina pidettävään kokeeseen on ilmoittautunut kaikkiaan noin 500 henkilöä. Kokeen voi suorittaa samanaikaisesti Helsingissä, Tampereella ja Oulussa.

Kauppakamarit: Ulkomaalaiset opiskelijat nopeasti maahan uuden viisumin avulla22.11.2019 07:00:00 EETTiedote

Suomen tulee ottaa käyttöön uusi kansallinen viisumi, jonka avulla kolmansista maista tulevat opiskelijat voivat aloittaa opintonsa heti lukuvuoden alussa, vaikka oleskelulupaprosessi olisi vielä kesken. Kauppakamarit vaativat, että opiskelijoiden oleskelulupaprosesseja sujuvoitetaan muun muassa keventämällä opiskelijoiden toimeentulon vaatimuksia ja muuttamalla henkilöllisyyden todistamiseen liittyviä käytäntöjä.

Yrityksillä on yhä ongelmia EU:n kauppasopimusten hyödyntämisessä19.11.2019 15:00:00 EETTiedote

Eurooppalaisten kauppakamarien yhteistyöjärjestö Eurochambersin tuore kysely osoittaa, että yritykset eivät osaa hyödyntää viennissään ja tuonnissaan Euroopan unionin kauppasopimuksia EU:n ulkopuolisten maiden kanssa. Yli 50 prosenttia kyselyyn vastaajista pitää suurimpana ongelmana pk-yritysten osaamattomuutta. Yli 60 prosenttia vastaajista kokee, ettei yrityksillä ole riittävästi käytännönläheistä tietoa asiasta.

Tietoisuuden puute IPR-oikeuksista on suuri haaste pk-yrityksissä13.11.2019 07:00:00 EETTiedote

Euroopan unionin teollisoikeuksien viraston (EUIPO) tekemän selvityksen mukaan suurin este aineettoman omaisuuden oikeuksien (IPR) rekisteröinnille pk-sektorin yrityksissä on tiedon puute siitä, mitä henkinen omaisuus on ja mitä etua siitä voi olla liiketoiminnalle. Keskuskauppakamarin lakimies Erkko Meri painottaa, että tiedossa oleva ongelma on otettava vakavasti myös Suomen tulevan IPR-strategian valmistelussa. Strategian laadinnassa on tärkeää ottaa huomioon myös olemassa oleva tutkimusdata sekä tilastoaineisto IPR-oikeuksien merkityksestä.