Rahapolitiikan haasteet, talousennuste ja Risto Rytin elämä esillä rahamuseon syksyn yleisötilaisuuksissa

Rahamuseon syksyn 2022 yleisötilaisuuksissa esiin nousevat myös rahoitusvalvonta, ilmastostressitestit ja asuntovelkaantuminen.

Yleisötilaisuuksilla Suomen Pankki haluaa edistää kansalaisten talousosaamista ja finanssimarkkinoiden tuntemista. Tavoitteena on myös lisätä vuoropuhelua yleisön kanssa.

Tilaisuudet pidetään Suomen Pankin rahamuseossa, Snellmaninkatu 2. Niitä voi seurata myös verkossa livenä. Tilaisuudet alkavat klo 17, ja niiden tallenteet ovat jälkikäteen nähtävissä rahamuseon verkkosivuilla.

ti 4.10.           Rahapolitiikan uudet haasteet - nopea inflaatio, hidastuva talouskasvu ja kasvava velkaantuneisuus
Osastopäällikkö Juha Kilponen

ti 18.10.         Pankkien ilmastostressitestit: miksi ja mitä testataan?

Riskiasiantuntija Deni Seitz, Finanssivalvonta

ti 25.10.         Talouskirja nyt: Me halusimme kaiken

ti 1.11.            Kuinka korkojen voimakas nousu vaikuttaisi suomalaisten asuntovelallisten lainanhoitokykyyn?

Vanhempi neuvonantaja Jukka Vauhkonen

ti 8.11.           Talouskirja nyt: Kylmästi laskeva mies — Talousvaikuttaja Risto Rytin elämä

Pääjohtaja Olli Rehn haastattelee kirjan kirjoittajia professori emeritus Sakari Heikkistä sekä dosentti Seppo Tiihosta

ti 15.11.          Verkkopankissa ongelma – mikä on valvojan rooli?

Toimistopäällikkö Markku Koponen, Finanssivalvonta

ti 20.12.         Suomen Pankin tuore talousennuste ja julkisen talouden arvio

Toimistopäällikkö Meri Obstbaum ja neuvonantaja Jarkko Kivistö

Lisätietoja antaa rahamuseon intendentti Jaakko Koskentola, puh. 09 183 2607.

Exceptionellt livlig efterfrågan på företagslån30.9.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

I augusti 2022 utbetalades rikligt med nya företagslån[1] (3,3 md euro) från kreditinstitut med verksamhet i Finland. Genomsnittsräntan på nya utbetalda lån sjönk från juli och var i augusti 1,59 %, vilket berodde på nedgången i räntan på stora lån, dvs. lån på över en miljon euro. I augusti utbetalades stora lån för 2,9 miljarder euro, vilket är 87 % av samtliga utbetalda företagslån. Genomsnittsräntan på nya stora lån var 1,26 % i augusti. De nya utbetalningarna hänförde sig i augusti huvudsakligen till näringsgrenen industri. Under de senaste 12 månaderna har efterfrågan på företagslån varit exceptionellt stor (28 md euro). De nya utbetalningarna ökade framför allt på grund av energi- och industriföretagens behov av finansiering. Den glidande summan för 12 månader ökade med sammanlagt 12,9 miljarder euro jämfört med ett år tidigare. Av detta var energiföretagens låneandel 5,3 miljarder euro och industriföretagens 5,1 miljarder euro. Det utestående beloppet av lån till företag[2] bev

Exceptionally large volume of corporate loans drawn down30.9.2022 10:00:00 EEST | Press release

In August 2022, there was a large volume (EUR 3.3 bn) of new loans drawn to non-financial corporations[1] from credit institutions operating in Finland. The average interest rate on new drawdowns decreased from June, to stand at 1.59% in August, due to the decline of interest rates on large loans, that is, over a million euro. The volume of large loans drawn down in August was EUR 2.9 bn, accounting for 87% of all corporate loan drawdowns. The average interest rate on new large loans was 1.26% in August. The companies that took out new loans in August mainly operated in the manufacturing sectors. The volume of corporate drawdowns in the last 12 months is exceptionally high (EUR 28 bn). The growth of new drawndowns was driven in particular by the funding need of energy and manufacturing companies. The moving 12-month sum grew by a total of EUR 12.9 bn from a year ago, energy companies accounting for EUR 5.3 bn and manufacturing companies for for EUR 5.1 bn. At the end August 2022, the s