Rahoitusta haitallisten vieraslajien torjuntaan – avustushaku aukeaa 1.5.2023

Ovatko haitalliset vieraslajit vallanneet kiinteistösi? Tarvitaanko lähiympäristössäsi vieraslajien torjuntaa? Onko sinulla mielessä vieraslajihanke, mutta kumppanit ja rahoitus uupuvat? Vieraslajien torjuntaan ja erityisesti talkoisiin suunnattu avustushaku on auki 19.5.2023 saakka.
Torjumme vieraslajeja - luonto kiittää

Maa- ja metsätalousministeriö haluaa tehostaa haitallisten vieraslajien torjuntaa. Avustushaku vieraslajien torjuntatalkoisiin on avoinna toukokuun puoleen väliin asti. Tavoitteena on vahvistaa kuntien, kansalaisjärjestöjen ja yritysten yhteistyötä haitallisten vieraslajien torjunnassa ja edistää toimenpiteitä, joilla hävitetään lajien esiintymiä ja estetään niiden leviämistä.

Avustusta voidaan myöntää torjuntatalkoiden kustannuksiin. Avustuksia voidaan myöntää vuoden 2023 talkoisiin. Avustusta voidaan myöntää, jos:

• talkoilla torjutaan haitalliseksi säädettyä vieraslajia, eli kasvi- tai eläinlajia, joka sisältyy joko kansalliseen tai EU:n vieraslajiluetteloon

• talkoohanke toteuttaa haitallisten vieraslajien hallintasuunnitelmia siten, että
    • talkoiden kohteena on alue, jossa haitallista vieraslajia on suunnitelman mukaan ensisijaisesti torjuttava. Etusijalla ovat useampia tällaisia alueita sisältävät talkoot eli niiden tulisi olla alueellisesti mahdollisimman kattava
    • talkoissa käytetään suunnitelmassa suositeltuja torjuntatoimenpiteitä tai –menetelmiä
  • talkoissa on mukana useita toimijoita (kunnat, kansalaisjärjestöt, muut julkiset ja yksityiset yhteisöt)
  • talkoot sisältävät toimenpiteitä, joilla hankkeen tuloksellisuutta voidaan seurata.

Talkoiden avustushaku on avoinna 1.-19.5.2023 ja talkoohankkeet toteutetaan 2023 aikana.

– Aluksi kannattaa selvittää, kuinka laajasti haitallista vieraslajia esiintyy ja onko lähialueilla useampia esiintymiä, joita voitaisiin kustannustehokkaasti hoitaa talkoilla samalla kertaa. ELY-keskus tarjoaa neuvontaa vieraslajien torjuntaan, hankkeiden suunnitteluun sekä mahdollisten yhteistyökumppaneiden kohtaamiseen. Ota rohkeasti yhteyttä, kannustaa ELY-keskusten valtakunnallinen vieraslajikoordinaattori Reima Leinonen Kainuun ELY-keskuksesta.

Vieraslajien torjunta hyödyttää koko aluetta

Talkooavustusta voivat hakea erityisesti kunnat, mutta myös yhdistykset, yritykset ja muut yhteisöt. Avustukset on tarkoitettu erityisesti isompien ja vaikuttavuudeltaan mahdollisimman laajojen hankekokonaisuuksien rahoittamiseen. Avustuksia ei siksi myönnetä yksityishenkilöille tai yksittäisille toimijoille, kuten asunto-osakeyhtiöille.

Talkooavustusta voidaan myöntää toteutuneita talkookustannuksia vastaava määrä. Omarahoitusosuutta ei vaadita.

Vieraslajien torjunta hyödyttää koko paikkakuntaa ja aluetta edistäen myös alkuperäisten lajien palautumista käsitellyille alueille.

– Alkuperäiskasveja kasvavat elinympäristöt edistävät luonnon monimuotoisuutta, virkistävät asukkaita, ja tekevät koko alueesta houkuttavan, toteaa Reima Leinonen.

Vieraslajien torjunnan talkoita avustetaan vain tänä vuonna.

Avustuksen hakeminen

Avustusta haetaan 19.5.2023 mennessä Kainuun ELY-keskuksesta, jolla on valtakunnallinen ELY-keskusten vieraslajitehtävien koordinaatiovastuu.

Lisätietoja hausta löytyy ely-keskus.fi -verkkosivulta: Asiointi ja yhteystiedot/Rahoitukset, avustukset ja korvaukset/Haitallisten vieraslajien hallintasuunnitelman mukaisten toimenpiteiden toteuttamisen avustus

Kainuun ELY-keskus

vieraslajikoordinaattori Reima Leinonen
p. 0295 023 799, reima.leinonen@ely-keskus.fi

yksikön päällikkö Jari Pesonen
p. 0295 023 861, jari.k.pesonen@ely-keskus.fi

Torjumme vieraslajeja - luonto kiittää

Kainuun elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Liikenteeseen ja infrastruktuuriin liittyvät palvelut Kainuun alueelle tarjoaa Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus.

Päivitetty Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on julkaistu (Etelä-Savo, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)27.3.2024 12:59:19 EET | Tiedote

Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on päivitetty vuodelle 2024. Strategiaa käytetään ELY-keskuksissa yrityksen kehittämisavustushakemusten sekä Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahasto) yritystukihakemusten arvioinnissa ja hakemusten pohjalta tehtävien päätösten valmistelussa Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan sekä Pohjois-Savon maakuntien alueella.

Vuoden Hyvä YVA -palkinto valtatien 8 parantaminen välillä Rauma-Eurajoki-hankkeelle21.3.2024 08:49:23 EET | Tiedote

Yva ry on myöntänyt vuoden 2024 Hyvä YVA -palkinnon valtatien 8 parantamista välillä Rauma-Eurajoki käsittelevälle ympäristövaikutusten arvioinnille. Hankkeesta vastaavana menettelyssä on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualue ja hankkeesta vastaavan edustajana projektipäällikkö Timo Bäcklund. YVA-konsulttina on toiminut projektipäällikkö Rauno Tuominen ja YVA-vastaava Taina Klinga Sitowise Oy:stä ja pääsuunnittelija Sari Kirvesniemi Ramboll Finland Oy:stä. Yhteysviranomaisena on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristövastuualue ja yhteysviranomaisen edustajana johtava asiantuntija Asta Asikainen.