Raideaforismit pohtivat tänä vuonna kohtaamista

Aforismit nousevat kiskoille jo yhdennentoista kerran. Teemana on tällä kertaa kohtaaminen, ja sitähän joukkoliikenteessä tapahtuu vähän päästä.

Raideaforismit pyörivät tänä vuonna metrojunien ja raitiovaunujen sähköisillä näytöillä 7.1.-20.1. Mukana on kahdenkymmenen kirjoittajan oivalluksia, yksi aforismi kultakin kirjoittajalta.

Teemana on kohtaaminen, jota aforismien taitajat ovat lähestyneet hyvinkin erilaisista näkökulmista. Myös liikkuminen on teksteissä vahvasti mukana, sillä kohtaaminen liittyy teksteissä sekä matkoihin että pysäkkehin.

”Aforismiyhdistys sai lähes 400 mietelausetta raideaforismiehdokkaiksi”, yhdistyksen puheenjohtaja Minna-Karoliina Heino kertoo. ”Julkaistavien valitseminen ei ollut helppoa, sillä tekstit olivat laadukkaita ja vastasivat erinomaisesti pyydettyyn teemaan. Painotimme aforismien kaunokirjallisia ansioita, teemaan sopivuutta ja sitä, että teema oli kiteytetty selkeäksi aforistiseksi ilmaisuksi. Voimme päästää valitut aforismit tyytyväisinä liikenteeseen ajatuksia herättämään.”

HSL:n markkinointisuunnittelija Kaarina Kivimäki, puh. 09 4766 4311
Suomen aforismiyhdistyksen puheenjohtaja Minna-Karoliina Heino, puh. 050 536 9936

HSL järjestää Ed Sheeranin konserttien aikaan lisäliikennettä Malmille 23.7. ja 24.7.17.7.2019 12:00:00 EESTTiedote

Ed Sheeranin konserttien vuoksi on HSL:n joukkoliikenteessä lisäliikennettä lähijunilla, busseilla ja metrolla tiistaina 23.7. ja keskiviikkona 24.7. HSL suosittaa varaamaan matkustamiseen aikaa ja käyttämään tarvittaessa vaihtoehtoisia reittejä. Suosittelemme saapumaan konserttiin ensisijaisesti lähijunalla, kävellen tai pyöräillen. Lisäksi joukkoliikenteen liput kannattaa ostaa etukäteen HSL-sovelluksella tai vaihtoehtoisesti lippuautomaatista.

Bussiliikenne Mannerheimintiellä estynyt 4. - 5.7. aamuina EU-ministerikokouksen vuoksi - merkittäviä vaikutuksia liikenteessä3.7.2019 08:26:19 EESTTiedote

Finlandiatalolla järjestettävän EU-ministerikokouksen aikana joukkoliikenne Mannerheimintiellä on estynyt Oopperan eteläpuolella torstaina 4.7. kello 7.30 – 9.30 ja perjantaina 5.7. kello 7 – 9 siten, että se on mahdollista ainoastaan raitiovaunuilla. Ministerikokous vaikuttaa liikenteeseen merkittävästi myös Helsingin ulosajoväyliltä Helsinki-Vantaan lentoasemalle perjantaina. Tuolloin liikenteeseen on todennäköisesti luvassa viivästyksiä reitillä Mannerheimintie–Kehä I–Tuusulantie noin kello 8–19.

HSL:n vuorokausilippu on kätevä kesäkulkijalle26.6.2019 10:37:27 EESTTiedote

Jos Helsingin seudun kesäkävijä aikoo tehdä useita matkoja päivässä tai kiertää mielenkiintoisia kohteita monena päivänä, hänen kannattaa ostaa HSL:n vuorokausilippu, joita saa 1-7 vuorokaudeksi. Kun älypuhelimeen lataa maksutta HSL-sovelluksen, matkustajalla on mukanaan sekä lippuautomaatti että liikenneneuvoja. HSL-sovelluksesta saa sekä vuorokausilippuja että kertalippuja ja sillä voi käyttää myös HSL:n Reittiopasta. Joukkoliikenteen ohella pääkaupunkiin ympäristöineen voi tutustua vaikka kaupunkipyörillä.