Raideaforismit pohtivat tänä vuonna kohtaamista

Aforismit nousevat kiskoille jo yhdennentoista kerran. Teemana on tällä kertaa kohtaaminen, ja sitähän joukkoliikenteessä tapahtuu vähän päästä.

Raideaforismit pyörivät tänä vuonna metrojunien ja raitiovaunujen sähköisillä näytöillä 7.1.-20.1. Mukana on kahdenkymmenen kirjoittajan oivalluksia, yksi aforismi kultakin kirjoittajalta.

Teemana on kohtaaminen, jota aforismien taitajat ovat lähestyneet hyvinkin erilaisista näkökulmista. Myös liikkuminen on teksteissä vahvasti mukana, sillä kohtaaminen liittyy teksteissä sekä matkoihin että pysäkkehin.

”Aforismiyhdistys sai lähes 400 mietelausetta raideaforismiehdokkaiksi”, yhdistyksen puheenjohtaja Minna-Karoliina Heino kertoo. ”Julkaistavien valitseminen ei ollut helppoa, sillä tekstit olivat laadukkaita ja vastasivat erinomaisesti pyydettyyn teemaan. Painotimme aforismien kaunokirjallisia ansioita, teemaan sopivuutta ja sitä, että teema oli kiteytetty selkeäksi aforistiseksi ilmaisuksi. Voimme päästää valitut aforismit tyytyväisinä liikenteeseen ajatuksia herättämään.”

HSL:n markkinointisuunnittelija Kaarina Kivimäki, puh. 09 4766 4311
Suomen aforismiyhdistyksen puheenjohtaja Minna-Karoliina Heino, puh. 050 536 9936

HSL:n hallituksen päätöksiä 26.3.201926.3.2019 15:53:27 EETTiedote

Helsingin seudun MAL 2019 -suunnitelma Hallitus päätti hyväksyä MAL 2019 -suunnitelman liikennesisältöjen osalta ja lähettää MAL 2019 –suunnitelman liikenneosion hyväksymiskäsittelyyn KUUMA-johtokunnan kautta niihin kuntiin, jotka eivät ole HSL:n jäseniä. Hallitus päätti myös, että liikenteen hinnoittelun osalta selvitykset optimaalisista malleista, vaikutusarvioinnit ja vaadittava lainsäädäntö laaditaan ensin ja päätökset seudulla tehdään näiden jälkeen. Lisäksi hallitus teki muutamia täsmennyksiä suunnitelmaraporttiin. Toimitusjohtajan valtuutettiin neuvottelemaan MAL-sopimuksesta liikenteen osalta yhteistyössä valtion ja Helsingin seudun 14 kunnan kanssa. Lisäksi hallitus merkitsi tiedoksi MAL 2019 vaikutusten arviointiselostuksen ja lähettää sen MAL 2019 -suunnitelman liitteenä tiedoksi KUUMA-johtokunnalle. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019581-2 Vuoden 2018 tilinpäätöksen hyväksymi

Helsingin seutu löysi keinot liikenteen päästöjen puolittamiseen – HSL:n hallitus hyväksyi maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 -suunnitelman26.3.2019 12:53:10 EETTiedote

Helsingin seutu puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta. Ihmisten ja tavaroiden liikkumista helpotetaan neljän miljardin liikenneinvestoinneilla. Tiemaksuille etsitään Helsingin seudulle sopiva malli. Uusia asuntoja rakennetaan 16 500 vuosittain. Nämä tavoitteet ja konkreettiset keinot niiden saavuttamiseen sisältyvät Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 –suunnitelmaan. Sen pohjalta neuvotellaan MAL-sopimus valtion ja seudun kuntien kesken.

Vuosaaressa pääsee ajamaan kaupunkipotkulaudalla tänä kesänä20.3.2019 15:19:30 EETTiedote

Kaupunkipyörät ovat vakiinnuttaneet laajan käyttäjäkunnan Helsingissä ja Espoossa. Nyt tulevat kaupunkipotkulaudat. Potkulautapalvelussa kokeillaan sekä perinteisesti potkittavia että sähköllä toimivia potkulautoja. Kokeilualueena on Vuosaari, johon tulee noin 30 potkulauta-asemaa ja 300 potkulautaa. Laudan saa käyttöönsä mobiilisovelluksella pientä korvausta vastaan. HSL ja palvelusta vastaava Samocat Sharing toteuttavat kokeilun yhteistyössä. Kausi alkaa 15.4. ja jatkuu aina lokakuun loppuun.