Raitiovaunujen linjakilvet alkavat näyttää myös kauttakulkupaikkoja

HSL uudistaa raitiovaunujen kulkuun liittyvää informaatiota. Maanantaista 8. huhtikuuta alkaen liikenteessä on ollut mahdollista nähdä raitiovaunuja, joiden ulospäin suunnatut linjakilvet näyttävät linjan numeron ja määränpään lisäksi myös kauttakulkupaikkoja. Ratikoiden kilvet alkavat siis näyttää samalta kuin HSL-alueen busseissa.

Linjakilvissä numero on sijoitettu vasempaan laitaan. Numeron oikealla puolella ylärivillä lukee linjan määränpää ja alemmalla rivillä seuraava kauttakulkupaikka. Tekstit näkyvät vuorotellen suomeksi ja ruotsiksi.

Kun vaikkapa linja 3 lähtee liikenteeseen Meilahdesta, linjakilvissä lukee Olympiaterminaalin lisäksi myös tieto siitä, että linja kulkee seuraavaksi Alppilan kautta.

”Monen ratikkalinjamme tapauksessa määränpään lisäksi tärkeää on tietää myös se, mitä kautta määränpäähän kuljetaan. Uusien linjakilpien myötä tämä asia kyetään kertomaan”, sanoo HSL:n informaatiosuunnittelija Ossi Berg.

Tällä hetkellä uusia linjakilpiä voi nähdä osassa vanhempia niin kutsuttuja nivelvaunuja. Uudistuneet linjakilpien sisällöt tulevat kuitenkin vähitellen käyttöön kaikissa raitiovaunuissa, kun vanhoja näyttöjä korvataan huoltojen yhteydessä uusilla.

Ossi Berg
informaatiosuunnittelija

HSL:n hallituksen päätöksiä 16.4.201916.4.2019 14:24:58 EESTTiedote

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 48/2019 ratkaisu Hallitus päätti valita tarjousten perusteella seuraavat liikennöitsijät: Kohteen 257 (linja 55 Rautatientori – Koskela) uusi liikennöitsijä on Nobina Finland Oy, Kohteen 258 (linjat 71 Rautatientori – Malmi, 77N Rautatientori – Jakomäki, 78 Rautatientori – Latokartano, 78N Rautatientori – Latokartano) uusi liikennöitsijä on Nobina Finland Oy, Kohteen 259 (linjat 63 Kamppi – Paloheinä, 69 Kamppi – Jakomäki, 70 Kamppi – Malmi) uusi liikennöitsijä on Helsingin Bussiliikenne Oy Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019584-2 Helsingin poikittaislinjaston kehittämissuunnitelma Hallitus päätti hyväksyä Helsingin poikittaislinjastosuunnitelman ohjeellisesti noudatettavaksi. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019584-3 HSL:n lausunto Vantaan yleiskaava 2020 –l