Raitiovaunujen linjakilvet alkavat näyttää myös kauttakulkupaikkoja

HSL uudistaa raitiovaunujen kulkuun liittyvää informaatiota. Maanantaista 8. huhtikuuta alkaen liikenteessä on ollut mahdollista nähdä raitiovaunuja, joiden ulospäin suunnatut linjakilvet näyttävät linjan numeron ja määränpään lisäksi myös kauttakulkupaikkoja. Ratikoiden kilvet alkavat siis näyttää samalta kuin HSL-alueen busseissa.

Linjakilvissä numero on sijoitettu vasempaan laitaan. Numeron oikealla puolella ylärivillä lukee linjan määränpää ja alemmalla rivillä seuraava kauttakulkupaikka. Tekstit näkyvät vuorotellen suomeksi ja ruotsiksi.

Kun vaikkapa linja 3 lähtee liikenteeseen Meilahdesta, linjakilvissä lukee Olympiaterminaalin lisäksi myös tieto siitä, että linja kulkee seuraavaksi Alppilan kautta.

”Monen ratikkalinjamme tapauksessa määränpään lisäksi tärkeää on tietää myös se, mitä kautta määränpäähän kuljetaan. Uusien linjakilpien myötä tämä asia kyetään kertomaan”, sanoo HSL:n informaatiosuunnittelija Ossi Berg.

Tällä hetkellä uusia linjakilpiä voi nähdä osassa vanhempia niin kutsuttuja nivelvaunuja. Uudistuneet linjakilpien sisällöt tulevat kuitenkin vähitellen käyttöön kaikissa raitiovaunuissa, kun vanhoja näyttöjä korvataan huoltojen yhteydessä uusilla.

Ossi Berg
informaatiosuunnittelija

HSL-sovelluksessa häiriö torstaina 22.8. - häiriö saatiin korjattua hieman ennen klo 22.22.8.2019 18:22:09 EESTTiedote

Päivitys 22.8. klo 22. - häiriö saatiin korjattua hieman ennen klo 22. HSL-sovellus vikaantui torstaina noin kello 13. Häiriön seurauksena sovellus eikä sen lippuosio ei toimi normaalisti ja osa sovelluksessa tilatuista lipuista jää toimittamatta asiakkaille. Myöskään asiakkaiden kausiliput eivät välttämättä näy sovelluksessa. Sovelluksen vikaa ja sen syitä selvitetään parhaillaan. Tällä hetkellä häiriön kestosta ei ole kuitenkaan arviota, mutta HSL tiedottaa muun muassa HSL.fi sivuilla kun vika on saatu korjattua. Ennen häiriön korjausta sovelluksesta ei kuitenkaan kannata yrittää lipun ostoa. Muut lipunmyyntikanavat toimivat normaalisti, joten matkustajien kannattaa käyttää mahdollisuuksien mukaan niitä. Näitä ovat muun muassa lippuautomaatit tai esimerkiksi myyntipisteet kuten R-kioskit. Myös bussinkuljettajat myyvät lippuja ja lisäksi HSL-kortit toimivat normaalisti. Häiriötilanteesta on myös tiedotettu kuljettajia, matkalipuntarkastajia ja konduktöörejä. Virheellisesti veloitettuj