Raitiovaunujen linjakilvet alkavat näyttää myös kauttakulkupaikkoja

HSL uudistaa raitiovaunujen kulkuun liittyvää informaatiota. Maanantaista 8. huhtikuuta alkaen liikenteessä on ollut mahdollista nähdä raitiovaunuja, joiden ulospäin suunnatut linjakilvet näyttävät linjan numeron ja määränpään lisäksi myös kauttakulkupaikkoja. Ratikoiden kilvet alkavat siis näyttää samalta kuin HSL-alueen busseissa.

Linjakilvissä numero on sijoitettu vasempaan laitaan. Numeron oikealla puolella ylärivillä lukee linjan määränpää ja alemmalla rivillä seuraava kauttakulkupaikka. Tekstit näkyvät vuorotellen suomeksi ja ruotsiksi.

Kun vaikkapa linja 3 lähtee liikenteeseen Meilahdesta, linjakilvissä lukee Olympiaterminaalin lisäksi myös tieto siitä, että linja kulkee seuraavaksi Alppilan kautta.

”Monen ratikkalinjamme tapauksessa määränpään lisäksi tärkeää on tietää myös se, mitä kautta määränpäähän kuljetaan. Uusien linjakilpien myötä tämä asia kyetään kertomaan”, sanoo HSL:n informaatiosuunnittelija Ossi Berg.

Tällä hetkellä uusia linjakilpiä voi nähdä osassa vanhempia niin kutsuttuja nivelvaunuja. Uudistuneet linjakilpien sisällöt tulevat kuitenkin vähitellen käyttöön kaikissa raitiovaunuissa, kun vanhoja näyttöjä korvataan huoltojen yhteydessä uusilla.

Ossi Berg
informaatiosuunnittelija

Liikenteen päästöt pienemmiksi: Yhä useampi työkone kulkee uusiutuvalla biopolttoaineella22.5.2019 13:08:57 EESTUutinen

Helsingin seudun kunnissa ja organisaatioissa on meneillään hyvä vire liikenteen päästöjen alentamisessa. Espoon ja Vantaan kaupungit sekä Posti ovat liittyneet BioSata-projektiin, joka siirtää pääkaupunkiseudun bussit ja työkoneet käyttämään tähde- ja jätepohjaisia biopolttoaineita. HSL:n tilaama bussiliikenne ja Helsingin kaupungin hyötyajoneuvot mukaan lukien työkoneet siirtyvät käyttämään vain uusiutuvia polttoaineita vuoteen 2025 mennessä. Nyt myös Espoon ja Vantaan kaupungit pyrkivät nopeuttamaan biopolttoaineiden käyttöönottoa hyötyajoneuvoissaan.

HSL:n hallituksen päätöksiä 7.5.20197.5.2019 17:30:31 EESTTiedote

HSL:n lähijunaliikenteen kilpailutettava sopimuskokonaisuus ja tarjouspyyntö Hallitus päätti hyväksyä lähijunaliikenteen kilpailutettavan sopimuskokonaisuuden ja tarjouskilpailun ratkaisuperusteet hankintailmoituksen mukaisesti viimeisteltäviksi erikseen mainituilla periaatteilla. Lisäksi hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan päättämään tarjouspyynnön ja sen liiteaineiston hyväksymisestä ja julkaisemisesta sekä valtuuttaa toimitusjohtajan neuvottelemaan, hyväksymään ja allekirjoittamaan lisäsopimuksen VR:n kanssa mahdollisen liikkeenluovutuksen ja siirtymäkauden aiheuttamien koulutus- ja perehdytyskustannusten korvaamisesta. Hallitus päätti myös, että HSL alkaa valmistella lähijunaliikenteessä käytettävän ajoenergian hankintaa. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Liittyminen KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan ICT-asiantuntijapalveluita koskevaan puitesopimukseen Hallitus päätti, että HSL liittyy KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan ICT-asiantun