Rakennusalan työttömyys ensi talvena ennätyspientä

Rakennusalan työttömyys jää ensi talvena ennätyksellisen pieneksi. Rakennusalan työttömyyskassan tuoreen ennusteen mukaan työttömyys on talvikuukausina keskimäärin 14-15 %. Viime vuosina talvikauden työttömyysluvut ovat olleet selvästi suuremmat.

Rakennusalan työttömyyskassan ennusteen mukaan sen jäsenistä on tammi-maaliskuussa keskimäärin 8500-9000 työttömänä. Tämä on jopa 4000-5000 työtöntä vähemmän kuin mitä on viime vuosina nähty.

Rakennusalan työttömyyskassassa oli lokakuussa reilut 5000 työtöntä (10,7 %). Tässä oli noin prosenttiyksikön nousu edelliskuukauteen verrattuna. Viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna työttömyys oli lokakuussa noin puoli prosenttiyksikköä alhaisempi.

Liitteenä

1. Työttömyystilasto lokakuu 2017

2. Ennuste ensi keväälle

Matti Harjuniemi
Rakennuskassa

Rakennusliiton Suokas: Kokoomus patistaa kotiäidit nollatyösopimuksiin12.2.2018 11:10Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvioi kokoomuksen haluavan perhevapaauudistuksen, jossa kotona olevien äitien etuja leikataan. -Näin karsitaan kuluja ja lisätään väkeä työmarkkinoille. Vaikkapa kilpailemaan kauppojen nollasopimustöistä. Kokoomuksen kannattajilla, hyvässä työmarkkina-asemassa olevilla naisilla, ei ongelmaa ole. He ovat kotona lapsen kanssa juuri niin pitkään kuin haluavat ja palaavat sen jälkeen töihin.

Rakennusliiton Suokas: Nykyinen työttömyysturvan malli pitää räjäyttää30.1.2018 11:18Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mielestä nykyinen työttömyysturvan malli joutaa räjäyttää. ”Järjestelmä on perverssi. Työtön ei tiedä, jääkö pätkätyöstä käteen muuta kuin työn ilo. Vielä pahempaa on epätietoisuus työttömyysturvan seuraavasta maksupäivästä. Jos kädestä suuhun elävällä ei ole varmuutta, milloin satunnaisen työpäivänä jälkeen seuraavaksi rahaa saa, on ymmärrettävää pelata varman päälle. Lapset kun tuppaavat syömään joka päivä”, kirjoittaa Suokas blogissaan.

Rakennusliiton Suokas: Koskisen selvitys lakoista on puhdasta propagandaa22.1.2018 10:49Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvioi professori Seppo Koskisen lakkoja koskevan selvityksen ”puhtaaksi propagandaksi, jolla muokataan yhteiskunnan asenneilmapiiriä elinkeinoelämälle ja rahamiehille myönteiseksi”. Turun yliopiston työoikeuden professori Seppo Koskinen vaatii poliittisten lakkojen kieltämistä Elinkeinoelämän valtuuskunnalle EVA:lle tekemässään selvityksessä.