Rakennusalan työttömyys ensi talvena ennätyspientä

Rakennusalan työttömyys jää ensi talvena ennätyksellisen pieneksi. Rakennusalan työttömyyskassan tuoreen ennusteen mukaan työttömyys on talvikuukausina keskimäärin 14-15 %. Viime vuosina talvikauden työttömyysluvut ovat olleet selvästi suuremmat.

Rakennusalan työttömyyskassan ennusteen mukaan sen jäsenistä on tammi-maaliskuussa keskimäärin 8500-9000 työttömänä. Tämä on jopa 4000-5000 työtöntä vähemmän kuin mitä on viime vuosina nähty.

Rakennusalan työttömyyskassassa oli lokakuussa reilut 5000 työtöntä (10,7 %). Tässä oli noin prosenttiyksikön nousu edelliskuukauteen verrattuna. Viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna työttömyys oli lokakuussa noin puoli prosenttiyksikköä alhaisempi.

Liitteenä

1. Työttömyystilasto lokakuu 2017

2. Ennuste ensi keväälle

Matti Harjuniemi
Rakennuskassa

Rakennusliiton Suokas: Pienipalkkaiset ulkomaalaiset eivät paikkaa huoltosuhdetta13.8.2018 11:12Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvostelee voimakkaasti hankkeita, joiden mukaan Suomeen tuotaisiin kymmeniä tuhansia halpatyöntekijöitä ulkomailta. ”Henkilöstövuokrausyritys Baronan tuore toimitusjohtaja vaati äskettäin Talouselämä –lehdessä kymmeniä tuhansia ulkomaisia työntekijöitä Suomeen. Luvat pitäisi saada n. viikossa. Valtion olisi lisäksi kustannettava kielikoulutus työntekijöille ja näiden perheenjäsenille”, kirjoittaa Suokas blogissaan.

Rakennusliiton Suokas: Ulkomainen työvoima virtaa kohti pohjoista29.5.2018 12:43Tiedote

Etelä-Suomessa rakennusalan työlupien tarveharkinta on poistettu ja jo nyt nähdään, että EU:n ulkopuolinen työvoima alkaa valua kohti pohjoista, kirjoittaa Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas blogissaan. Työvoima virtaa nyt alueille, joille ei lupaa ole myönnetty. ”Jos Juha Sipilä (kesk) ennättää ennen hallituksensa kuolin korahdusta täyttää lupauksensa ja avata Suomen rajat koko maailmalle, voimme sanoa hyvää yötä.”