Rakennusautomaation merkitys kasvaa – QMG Partners ostaa Hausmaticin

Talotekniikkakonserni QMG:n palveluliiketoimintaryhmä QMG Partners ostaa Hausmaticin, joka urakoi ja huoltaa kerrostalojen rakennusautomaatiota Uudellamaalla.
Hausmaticin Harri Havurinne ja Roope Ylönen sekä QMG Partnersin Pekka Pöykkö (kuva: Juha Sarkkinen)

QMG jatkaa strategiansa mukaisesti yritysostoja, ja 31.12. allekirjoitetulla kaupalla konserniin liittyy keravalainen Hausmatic Oy. Kerrostalojen rakennusautomaatiojärjestelmiin erikoistuneen yhtiön liikevaihto oli vuonna 2020 noin 2 miljoonaa euroa ja siinä toimii 8 automaatioammattilaista.

Yrityskaupalla ei ole vaikutusta henkilöstön asemaan tai asiakkuuksiin. Hausmaticin osakkaat toimitusjohtaja Harri Havurinne ja automaatioasiantuntija Roope Ylönen sekä yhtiön henkilöstö jatkavat tehtävissään. Havurinne ja Ylönen liittyvät kaupan myötä osakkaiksi pohjoismaiseen talotekniikkakonserniin, jonka QMG ja ruotsalainen Sandbäckens muodostivat kesällä 2021.

Huoneistokohtainen automaatio kasvattaa urakoita

– Rakennusautomaation merkitys ja osuus työstä kasvaa, kun liikutaan kohti huoneistokohtaista automaatiota. Hausmatic keskittyy asuintalojen moderniin automaatioon, joten olemme hioneet prosessimme niihin rakennushankkeisiin sopiviksi. Se on välttämätöntä, koska automaatio toteutetaan aivan talon valmistuessa. Asennuksen, testauksen ja käyttöönoton on tapahduttava sulavasti ja tehokkaasti, Harri Havurinne kuvaa markkinaa ja vaatimuksia.

– Liittyminen QMG:hen mahdollistaa palveluvalikoiman laajentamisen ja luo ammatillisesti kiinnostavia näkymiä henkilöstöllemme. Odotan mielenkiinnolla sparrausta konsernin muiden yhtiöiden kanssa, Havurinne jatkaa.

QMG rakentaa valtakunnallista automaatiotarjoomaa

QMG-konserni on kasvanut merkittäväksi rakennusautomaation tarjoajaksi sekä Uudellamaalla että valtakunnallisesti.

– Tämä kauppa tuplaa QMG Partnersin automaatioliiketoiminnan Uudellamaalla. Meillä on nyt täällä kaksi alan yhtiötä, AET-Automaatio ja Hausmatic, joilla molemmilla on vahvaa osaamista ja laaja oma asiakaskunta, kertoo QMG Partnersin toimitusjohtajana vuoden 2022 alusta lähtien työskentelevä Pekka Pöykkö.

– Näiden lisäksi konsernin tytäryhtiöistä rakennusautomaatiota tekevät Quattroservices pääkaupunkiseudulla, Ajansähkö Keski-Suomessa, Paikallis-Sähkö Pohjois-Suomessa sekä Tammi Kiinteistötekniikka ja ORS Service Pohjanmaalla, Pekka Pöykkö jatkaa.

QMG on luonut valtakunnallisen asiantuntijaverkoston, joka tukee tytäryhtiöitä erikoisosaamisissa. Verkoston on rakentanut Matti Ranne, joka vastaa konsernin johtoryhmässä strategisista projekteista. Ranne toimi vuoden 2021 loppuun saakka myös QMG Partnersin toimitusjohtajana.

– Hausmatic tuo tärkeän palan lisää asiantuntijaverkostoomme ja vahvistaa kilpailukykyämme automaatiossa, Matti Ranne toteaa.

Pekka Pöykkö, toimitusjohtaja, QMG Partners Oy, 050 432 4822, pekka.poykko@qmg.fi

Matti Ranne, johtaja, strategiset projektit, QMG-konserni, 0400 317 110, matti.ranne@qmg.fi

Kimmo Liukkonen, toimitusjohtaja, QMG-konserni, 050 347 8997, kimmo.liukkonen@qmg.fi

Harri Havurinne, toimitusjohtaja, Hausmatic Oy, 040 861 8811, harri.havurinne@hausmatic.fi

QMG-konserni on Suomen suurimpia talotekniikka-alan yrityksiä. Se tekee talotekniikkaurakointia ja -huoltopalveluita valtakunnallisesti. QMG:n palveluvalikoima kattaa kaikki talotekniikan osa-alueet. Konserniin kuuluu eri puolilla maata 30 yhtiötä. QMG:n liikevaihto on vuonna 2021 noin 200 miljoonaa euroa. Konsernin palveluksessa on yli 1100 talotekniikkaurakoinnin ja -huollon ammattilaista.

Konsernin tytäryhtiöitä ovat Ajansähkö, Calto-konserni, JP-Yhtiöt, Jyväskylän Vesi ja Lämpö, Kokkolan LVIS-Palvelu, Kuusitunturi Lahti, Mikenti Oy Jypro, Mikenti Talotekniikka, Movitek, ORS Service, Paikallis-Sähkö ja siihen kuuluva Capcon, Quattroservices, Quattroservices Kaakkois-Suomi, Quattroservices Tampere, Tammi Kiinteistötekniikka, Tornion Ilmastointitekniikka ja VirtaWorks.

QMG ja ruotsalainen Sandbäckens muodostavat pohjoismaisen talotekniikkakonsernin, jolla on noin 140 suomalaista ja 70 ruotsalaista henkilöstöomistajaa, ja pääomistajana sijoitusyhtiö KLAR Partners. Lisätietoja verkkosivuilta www.qmg.fi

QMG Partners Oy

QMG Partners Oy on QMG:n alakonserni, joka tarjoaa talotekniikan huoltopalveluita ja modernisointeja Uudellamaalla. QMG Partnersiin kuuluvat AET-Automaatio, Ilmastointi-Mikenti, Puhdas Ilma K&V, Kylmäkolmonen, LVI-Trio, Palokatkot Vänskä, JRA-Sähkö, JT-Sähkötekniikka, SW-Sähkö, Vesijohtoliike J. Laitinen sekä uusimpana Hausmatic. QMG Partnersin pro forma -liikevaihto nousi vuonna 2021 noin 60 miljoonaan euroon.

Hausmatic Oy

Vuonna 2001 perustettu Hausmatic tarjoaa rakennusautomaatiojärjestelmien urakointia ja huoltoa Uudellamaalla. Hausmaticin ratkaisut kattavat muun muassa erilaiset valvontajärjestelmät, lämmityksen, käyttöveden ja ilmastoinnin säätöjärjestelmät, kiinteistövalvomot ja mittalaitteet. Yhtiö edustaa Honeywell- ja Ouman-, Fidelix-, Belimo- ja Produal, S+S-, Thermokon- sekä Stig & Wahlström -tuotemerkkejä. Hausmaticin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 2 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee 8 automaatioammattilaista. Yhtiön toimipaikka on Keravalla.