Rakennusliiton Harjuniemi: Uuden sovittelijan mopo karkasi heti

Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi arvostelee varsin kovin sanoin uuden valtakunnansovittelijan Vuokko Piekkalan tuoreita lausuntoja.

Piekkala ilmoitti Ylen ykkösaamussa, että hän tulee tyrmäämään kaikki palkansaajien merkittävät esitykset. Harjuniemen mukaan sovittelija ”on jälleen ennakkoon ilmoittanut, että hänen jonossaan kaikille jaetaan samat ratkaisut ja piste”.

Piekkalan edeltäjää Minna Hellettä syytettiin siitä, että hän ajoi selkeästi Teknologiateollisuuden palkkamallia. Helle siirtyi sitten Teknologiateollisuuden työmarkkinajohtajaksi.

Uusi sovittelija toimi aikaisemmin kirkkohallituksen työmarkkinajohtajana.

Harjuniemen mukaan viime liittokierrosta on arvosteltu siitä, että se ei ottanut huomioon palkkauksen rakenteellisia ongelmia kuten naisten alempia palkkoja. Piekkala sivuuttaa tämän toteamalla, että ”palkkaus on kuitenkin vain yksi osa palkitsemista”.

”Ei palkka-asiaa pidä aliarvioida. Totta kai ihmiset arvostavat turvallisuutta ja fiksua joustavuutta, mutta kyllä työtä tehdään palkan takia”, korostaa Harjuniemi.

”Ylen Ykkösaamun haastattelun mukaan Piekkalasta on vähän tylsää, kun hänen pätevyyttään epäillään jo ennen kuin hän on työskennellyt päivääkään sovittelijana. Voi olla tylsää, mutta kommentit, joita ei koskaan olisi pitänyt lausua, panevat epäilemään virkamiehen pätevyyttä”, kirjoittaa Harjuniemi.

Harjuniemen mukaan Rakennusliitto ei tule sovittelijan konttorin saranoita kuluttamaan.

Rakennusliiton Suokas: Ulkomainen työvoima virtaa kohti pohjoista29.5.2018 12:43Tiedote

Etelä-Suomessa rakennusalan työlupien tarveharkinta on poistettu ja jo nyt nähdään, että EU:n ulkopuolinen työvoima alkaa valua kohti pohjoista, kirjoittaa Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas blogissaan. Työvoima virtaa nyt alueille, joille ei lupaa ole myönnetty. ”Jos Juha Sipilä (kesk) ennättää ennen hallituksensa kuolin korahdusta täyttää lupauksensa ja avata Suomen rajat koko maailmalle, voimme sanoa hyvää yötä.”