Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi:Sopimusshoppailusta eroon isommilla liitoilla

Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi esittää SAK:n liittorakenteen uudistamista lääkkeeksi työnantajien tes-shoppailuun.

SAK:laisen ammattiyhdistysliikkeen on otettava aloite omiin käsiinsä ja estettävä työnantajien harjoittama sopimusshoppailu ja työn kurjistaminen rakentamalla laajempia ammattiliittoja ja vähentämällä työehtosopimusten määrää, Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi esittää.

-        Ammattiliittojen ei kannata keskenään nokitella sopimusasioissa, vaan pitää aina johtotähtenä työntekijöiden parasta, ja ratkaista asiat sen perusteella. Jos liitot taistelevat keskenään, pyrkii työnantajapuoli aina hyödyntämään tilanteen.

Harjuniemi muistutti, että Rakennusliiton hallitus vastasi perjantaina myönteisesti Posti- ja logistiikka-alan unionin tukipyyntöön. Hän kuitenkin varoittaa etsimästä syyllisiä Posti Oyj:n harjoittamaan sopimusshoppailuun ammattiliittokentän sisältä.

-        Liittojen on tuettava työntekijöitä tilanteessa, jossa Posti on leikkaamassa heidän palkkojaan jopa kolmanneksella. On kuitenkin väärin asettaa tässä kiistassa Teollisuusliittoa jonkinlaiseen pahalaisen rooliin. Vika on ay-kentän rakenteissa, jotka eivät vastaa muuttuvan työelämän vaatimuksia. On siis korjattava rakenteita.

Harjuniemi muistutti, että liittojen välinen solidaarisuus koskee kaikkia.

-        Paljon ei ole tarjolla niissä pöydissä, joissa tes-kierrosta ollaan avaamassa. Teollisuusliitto on iso ja voimakas liitto, mutta sekin on nyt sopimusten osalta kovassa paikassa. SAK:laisten liittojen onkin  oltava mukana yhteisessä rintamassa myös Teollisuusliiton tukena.

Matti Harjuniemi puhui Rakennusliitto ry:n maakokouksessa Vantaalla, jossa liitto asetti tavoitteita tulevalle työehtosopimuskierrokselle. Rakennusalan sopimukset umpeutuvat huhtikuun lopussa 2020.

Puheenjohtaja Matti Harjuniemi, 050 1586
Viestintäpäällikkö Janne Mäkinen, 040 352 1161

020 774 003 (puhelinvaihde)http://www.rakennusliitto.fi

Rakennusliitto tukee postilaisia1.11.2019 11:55:56 EETTiedote

Postin työntekijöiden työehtoja yritetään heikentää räikeällä tavalla. Tilanteesta johtuen Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU on ilmoittanut käynnistävänsä Postissa laajat lakkotoimet 11. marraskuuta. Postinjakelu, käsittely ja kuljetus ovat marraskuussa lakossa kaksi viikkoa, jollei työehtosopimusneuvotteluissa ja pakettilajittelijoiden tilanteesta päästä työnantajan kanssa sopuun. Tänään koolla oleva Rakennusliiton hallitus ilmaisee tukensa Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU:n taistelulle. Liiton hallitus päätti valmiudesta mahdollisiin tukitoimiin vastauksena PAU:n tukipyyntöön.

Varapuheenjohtajaksi valittiin Kimmo Palonen, Matti Harjuniemi jatkaa puheenjohtajana27.5.2019 09:47:25 EESTTiedote

Rakennusliitto asetti suuntaviitat toiminnalleen seuraavaksi neljäksi vuodeksi sekä valitsi liiton hallinnon ja johdon liiton 24. liittokokouksessa 24.-26.5.2019. Henkilövalinnat tehtiin sunnuntaina. Liiton puheenjohtajana jatkaa Matti Harjuniemi, 60. Harjuniemellä ei ollut vastaehdokasta. Liiton varapuheenjohtajaksi valittiin neuvottelupäällikkö Kimmo Palonen, 50. Hän voitti äänestyksessä oppilaitostiedottaja Niko Seppäsen äänin 152 – 32.

Rakentajat kokoontuvat liittokokoukseen Helsinkiin - Työtä ja turvaa!21.5.2019 13:47:19 EESTKutsu

Rakennusliitto asettaa suuntaviitat toiminnalleen seuraavaksi neljäksi vuodeksi sekä valitsee liiton hallinnon ja johdon liiton 24. liittokokouksessa Helsingissä perjantaista alkaen. Kokous alkaa avajaisistunnolla Marina Congress Centerissä Helsingissä perjantaina 24.5. kello 12. SAK:n tervehdyksen kokoukselle tuo varapuheenjohtaja Matti Huutola. Kansainväliset tervehdykset esittävät rakentajien maailmanliiton BWI:n pääsihteeri Ambet Yuson ja rakentajien Euroopan federaation EFBWW:n pääsihteeri Sam Hägglund.