Rakennusliiton Suokas: Ammattiliiton ainoa kauppatavara on työrauha

Kunnon rahamassi takaa Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mukaan sen, ettei ammattiliittoa panna ihan heti polvilleen työtaistelun aikana.

-Tämän tiesi Rakennusteollisuus viime keväänä, kun rakennusala jäi pois työehtoja heikentävästä kiky-sopimuksesta. Nyt monet itkevät ja puristavat nyrkkiä taskussa. Työaika pitenee ja palkkoja leikataan. Turhaan. Työrauhakaupassa sopimukset tehdään ajassa ja niitä on turha jälkeen päin itkeä. Aina seuraa uusi mahdollisuus, panna paremmaksi ja korjata tehdyt virheet.

Suokkaan mukaan ammattiliiton ainoa tehtävä on työrauhan myyminen mahdollisimman kalliilla. -Ei meillä sen kummempaa tehtävää ole. Myös näin ajateltiin aikana, joka muistetaan puheista, että ay-liikkeelle kuuluu kaikki muu paitsi ulkopolitiikka.

-Arvioikoon jokainen itse, mikä on oikein. Pitääkö ay-liikkeen olla tahmanäppi, joka sekaantuu kaikkeen, vaikka hyvinkin laihoin tuloksin. Vai olisiko parempi pitäytyä perinteisessä tehtävässä. Myydä työrauhaa, jäsenten eduksi, mahdollisimman hyvään hintaan.

Lue Suokkaan koko blogi tästä