Rakennusliiton Suokas epäilee:Yleissitovuus koetetaan viedä samalla tavoin kuin tarveharkinta

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas epäilee, että seuraavaksi eduskunnassa lähdetään poistamaan työehtosopimusten yleissitovuutta. Suokas muistuttaa blogissaan, että tarveharkinnan poistoa ei kirjattu hallitusohjelmaan, - Joillekin kansanedustajille tuli asiassa kuitenkin niin kiire, että uusia vaaleja, kansalaiskeskustelua ja uutta hallitusohjelmaa ei maltettu odottaa. Hommaa runtataan läpi yli puolen eduskunnan nimilistalla.

-Seuraavan hallitusohjelman osana olisi jo ehkä Kokoomuksen puoluekokouspäätös työehtosopimusten yleissitovuuden poistamisesta. Tai sitten hanke pantaisiin vireille keräämällä yli sadan kansanedustajan nimet. Näinhän kävi tämän saatavuusharkinnan poistamista koskevan esityksenkin kohdalla.

-Saatavuusharkinnan poistaminen tuo Juhana Vartiaisen mukaan yrityksille edun, kun koko maailman työvoimaa voitaisiin käyttää rekrytointivarastona. Rajat auki -hankkeen muiden kärkihahmojen Anna Kontulan (vas) ja Tytti Tuppuraisen (sd) mukaan asia koskisi lähinnä vain Suomessa jo olevia, paperittomia tai oleskelulupansa menettäneitä.

-Vaalirahvaalla on ongelma, ketä uskoo. Minä uskon Vartiaista. Kannettomaan hunajapurkkiin työnnetään aina käsi. Rajojen avaaminen johtaisi työvoiman ylitarjontaan ja paineeseen laskea palkkoja.

Lue Suokkaan blogi tästä

Rakennusliiton Suokas: Saatavuusharkinnan poisto syrjäyttää nuoria työelämästä9.11.2017 12:27Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mukaan työvoiman saatavuusharkinnan poisto voi syrjäyttää ”kymmenet tai sadat tuhannet Suomessa asuvat töistään, mutta maailmanlaajuiseen työttömyyteen ja köyhyyteen sillä ei ole mitään vaikutusta”. -Suomessa on 70000 syrjäytynyttä tai syrjäytymisvaarassa olevaa nuorta. Pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle jää liki kymmenen nuorta päivässä. Valtaosa mielenterveyteen liittyvien sairauksien takia. Kymmenet tuhannet yli kaksikymppiset eivät ole koskaan päässeet ensimmäiseenkään työpaikkaansa.

Rakennusliiton Suokas:Holmströmin vertailu Ruotsin työmarkkinoihin ontuu27.9.2017 13:03Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mielestä Nobel-palkitun professorin Bengt Holmströmin vertailu Ruotsin työmarkkinoihin ontuu pahasti. -Nobel-palkittujen professorien viisauksia kuunnellessa puheen taustalla oleva poliittinen arvomaailma monelta hämärtyy. Holmström pyrkii aktiivisesti poistamaan Suomen työehtosopimusten yleissitovuuden. Myönteisten vaikutusten esimerkkimaaksi ei käy kuitenkaan Ruotsi. Naapurissa ei yleissitovuutta ole koskaan ollutkaan, muistuttaa Suokas.