Rakennusliiton Suokas epäilee:Yleissitovuus koetetaan viedä samalla tavoin kuin tarveharkinta

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas epäilee, että seuraavaksi eduskunnassa lähdetään poistamaan työehtosopimusten yleissitovuutta. Suokas muistuttaa blogissaan, että tarveharkinnan poistoa ei kirjattu hallitusohjelmaan, - Joillekin kansanedustajille tuli asiassa kuitenkin niin kiire, että uusia vaaleja, kansalaiskeskustelua ja uutta hallitusohjelmaa ei maltettu odottaa. Hommaa runtataan läpi yli puolen eduskunnan nimilistalla.

-Seuraavan hallitusohjelman osana olisi jo ehkä Kokoomuksen puoluekokouspäätös työehtosopimusten yleissitovuuden poistamisesta. Tai sitten hanke pantaisiin vireille keräämällä yli sadan kansanedustajan nimet. Näinhän kävi tämän saatavuusharkinnan poistamista koskevan esityksenkin kohdalla.

-Saatavuusharkinnan poistaminen tuo Juhana Vartiaisen mukaan yrityksille edun, kun koko maailman työvoimaa voitaisiin käyttää rekrytointivarastona. Rajat auki -hankkeen muiden kärkihahmojen Anna Kontulan (vas) ja Tytti Tuppuraisen (sd) mukaan asia koskisi lähinnä vain Suomessa jo olevia, paperittomia tai oleskelulupansa menettäneitä.

-Vaalirahvaalla on ongelma, ketä uskoo. Minä uskon Vartiaista. Kannettomaan hunajapurkkiin työnnetään aina käsi. Rajojen avaaminen johtaisi työvoiman ylitarjontaan ja paineeseen laskea palkkoja.

Lue Suokkaan blogi tästä

Rakennusliiton Suokas: Paikallinen sopiminen on Ruotsin suuri ongelma11.9.2018 12:55Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvioi myös Ruotsin ammattiyhdistysliikkeen virheiden johtaneen ”rasistipuolueen voimaantumiseen”. ”Paikallisesti sovittavat palkat ovat nykypäivänä muuttuneet Ruotsin työmarkkinoiden heikkoudeksi. Työehtosopimuksilla ei ole yleissitovuutta. Jos liitto ei ole läsnä työpaikalla, niin kuin yhä useammin tapahtuu, ulkomailta lähetetyt työntekijät ovat täysin työnantajansa armoilla. Palkka voi olla laillisesti mitä vain, alarajaa ei ole”, kirjoittaa Suokas blogissaan.