Rakennusliiton Suokas epäilee:Yleissitovuus koetetaan viedä samalla tavoin kuin tarveharkinta

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas epäilee, että seuraavaksi eduskunnassa lähdetään poistamaan työehtosopimusten yleissitovuutta. Suokas muistuttaa blogissaan, että tarveharkinnan poistoa ei kirjattu hallitusohjelmaan, - Joillekin kansanedustajille tuli asiassa kuitenkin niin kiire, että uusia vaaleja, kansalaiskeskustelua ja uutta hallitusohjelmaa ei maltettu odottaa. Hommaa runtataan läpi yli puolen eduskunnan nimilistalla.

-Seuraavan hallitusohjelman osana olisi jo ehkä Kokoomuksen puoluekokouspäätös työehtosopimusten yleissitovuuden poistamisesta. Tai sitten hanke pantaisiin vireille keräämällä yli sadan kansanedustajan nimet. Näinhän kävi tämän saatavuusharkinnan poistamista koskevan esityksenkin kohdalla.

-Saatavuusharkinnan poistaminen tuo Juhana Vartiaisen mukaan yrityksille edun, kun koko maailman työvoimaa voitaisiin käyttää rekrytointivarastona. Rajat auki -hankkeen muiden kärkihahmojen Anna Kontulan (vas) ja Tytti Tuppuraisen (sd) mukaan asia koskisi lähinnä vain Suomessa jo olevia, paperittomia tai oleskelulupansa menettäneitä.

-Vaalirahvaalla on ongelma, ketä uskoo. Minä uskon Vartiaista. Kannettomaan hunajapurkkiin työnnetään aina käsi. Rajojen avaaminen johtaisi työvoiman ylitarjontaan ja paineeseen laskea palkkoja.

Lue Suokkaan blogi tästä

Rakennusliiton Suokas: Ulkomainen työvoima virtaa kohti pohjoista29.5.2018 12:43Tiedote

Etelä-Suomessa rakennusalan työlupien tarveharkinta on poistettu ja jo nyt nähdään, että EU:n ulkopuolinen työvoima alkaa valua kohti pohjoista, kirjoittaa Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas blogissaan. Työvoima virtaa nyt alueille, joille ei lupaa ole myönnetty. ”Jos Juha Sipilä (kesk) ennättää ennen hallituksensa kuolin korahdusta täyttää lupauksensa ja avata Suomen rajat koko maailmalle, voimme sanoa hyvää yötä.”