Rakennusliiton Suokas: Hallituksella harhainen käsitys työelämästä

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvostelee hallituksen uusia työelämälinjauksia harhaisiksi.

-Oletus, että erityisesti pienissä yrityksissä olisi suuri tarve irtisanoa työntekijöitä näiden henkilökohtaisten ominaisuuksien perusteella, on harhainen. Miten tällainen aivopieru on voinut edetä hallituksen päätökseksi saakka, kysyy Suokas blogissaan.

Suokkaan mukaan hallituksen työmarkkinaosaaminen ei perustukaan tietoon eikä kokemukseen. Ne perustuvat Suokkaan mukaan ”urbaanilegendoihin tai yksittäisten henkilöiden mielipiteisiin”.

-Hallituksen uusin oksennus palkansaajien päälle on irtisanomissuojan heikentäminen alle 20 hengen yrityksissä. Jokainen työoikeutta ammatikseen seuraava ymmärtää, että viritys on täysin kurapaukku. Kovimman kritiikin esitti työoikeuden professori Seppo Koskinen, joka piti tällaisen lainsäädännön toteuttamista käytännössä mahdottomana.

Suokkaan mukaan henkilökohtaisilla perusteilla tapahtuvat irtisanomiset ovat harvinaisia. -Niistä aiheutuvat riidat vielä harvinaisempia. Rakennusliitto myöntää oikeusapua tällaisiin riitoihin muutaman kerran vuodessa. Kun lukua vertaa liiton jäsenten kymmeniin tuhansiin työsopimuksiin, tajuaa asian kokoluokan.

-Valtaosa rakennusalan yrityksistä on pieniä. Silti niissä ei tapella. Ei riiteleminen kuulu ihmisluontoon. Jokainen haluaa lähteä aamulla hyvällä mielellä töihin, tehdä töitä mukavassa ilmapiirissä työkavereiden kanssa ja palata terveenä kotiin.

Työelämässä on aina kehitettävää, niin kuin yhteiskunnassa yleensä. Pitkän kokemukseni perusteella väitän, että paras lopputulos saavutetaan työmarkkinaosapuolten yhteistyöllä. En haluaisi diktaattorin valtaa, koska silloin lopputulos menisi väistämättä metsään. Hallituksella ja työnantajilla näyttää olevan asiasta aivan toinen näkemys.

Lue koko blogi: Suokas

Rakennusliitto järjestää Uudellamaalla torninostureiden tehotarkastuksen 17.-18. lokakuuta 201816.10.2018 11:22Tiedote

Rakennusliitto kiinnittää tehotarkastuspäivinä huomiota torninostureiden käytön, kuljettajien ja kaupunkilaisten turvallisuuteen. Median edustajille tarjotaan mahdollisuus tutustua torninosturiin Helsingissä tehotarkastuksen ensimmäisenä päivänä. Tutustumiskohteena on torninosturi Skanskan (Huopalahdentie 18) pääurakoimalla työmaalla klo 9.00 alkaen. Osallistumiset pyydetään ilmoittamaan ennakkoon Tapio Jääskeläiselle, puh. 050 527 0449.