Rakennusliiton Suokas: Keskusta pyyhkii takapuolta laillisuudella

Rakennusliiton varapuheenjohtaja, varatuomari Kyösti Suokas arvostelee voimakkaasti Keskustaa siitä, että se pyyhkii ”perustus- ja työlaeilla takapuolta” maakuntauudistusta rakennettaessa.

Suokkaan mukaan varsinkin maakuntahallinnon virkamiesten palkkausperusteissa tulee olemaan ”ratkaisevaa vain puoluesidonnaisuus”.

-Maakuntahallinnosta veronmaksajille kuoriutuu ruokittavaksi uusi, pohjattomalla ruokahalulla varustettu keskustalainen käenpoika. Sääntelyn purkamisen keskeiseksi tavoitteekseen julistanut hallitus rakentaa ennen näkemättömän byrokratian. Messuhallillisen turhia maakuntahallinnon politrukkeja ja virkamiehiä.

Suokkaan mukaan maakuntahallintojen poliittiset voimasuhteet tiedetään jo ennen vaaleja ja tältä pohjalta valitaan virkamiehet. -Poliittista valtaa käyttävät valitsevat vain omiaan.

-Hätä maakuntahallinnon toteuttamisessa on ymmärrettävä. Rakenne on saatava betonoitua ja virkamiehet valittua ennen kevään 2019 eduskuntavaaleja. Seuraavaan hallitusohjelmaan tekele tuskin mahtuisi. Hallituksen äänettömät yhtiömiehet Siniset katoavat poliittiselta kartalta. Uusilla hallituspuolueilla voi olla jopa periaatteita.

Lue Suokkaan koko blogi tästä

Rakennusliiton Suokas: Pienipalkkaiset ulkomaalaiset eivät paikkaa huoltosuhdetta13.8.2018 11:12Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvostelee voimakkaasti hankkeita, joiden mukaan Suomeen tuotaisiin kymmeniä tuhansia halpatyöntekijöitä ulkomailta. ”Henkilöstövuokrausyritys Baronan tuore toimitusjohtaja vaati äskettäin Talouselämä –lehdessä kymmeniä tuhansia ulkomaisia työntekijöitä Suomeen. Luvat pitäisi saada n. viikossa. Valtion olisi lisäksi kustannettava kielikoulutus työntekijöille ja näiden perheenjäsenille”, kirjoittaa Suokas blogissaan.

Rakennusliiton Suokas: Ulkomainen työvoima virtaa kohti pohjoista29.5.2018 12:43Tiedote

Etelä-Suomessa rakennusalan työlupien tarveharkinta on poistettu ja jo nyt nähdään, että EU:n ulkopuolinen työvoima alkaa valua kohti pohjoista, kirjoittaa Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas blogissaan. Työvoima virtaa nyt alueille, joille ei lupaa ole myönnetty. ”Jos Juha Sipilä (kesk) ennättää ennen hallituksensa kuolin korahdusta täyttää lupauksensa ja avata Suomen rajat koko maailmalle, voimme sanoa hyvää yötä.”