Rakennusliiton Suokas ruttaa rajusti kansanedustajia: "Ei kiinnosta lainkaan täällä asuvien työllistyminen"

Kansanedustajia ei kiinnosta Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mukaan lainkaan Suomessa asuvien mahdollisuus työllistyä omassa maassaan.

–Samoin heitä ei kiinnosta pennin vertaa, miten Suomessa asuvat voivat pysyä työpaikassaan elämiseen riittävällä palkalla. Kiky-sopimuksen hengessä runnotaan Suomen työpaikkoja kansainväliseen kilpailuun, ja näillä markkinoilla tunnetusti halvin tarjous voittaa.

Suokas arvostelee kovin sanoin yli sataa kansaneudustajaa, ”jotka haluavat vapauttaa Suomen työpaikat koko maailmalle, yli seitsemälle miljardille ihmiselle.”

- Tätä tarkoittaa selkokielellä työlupamenettelyn saatavuusharkinnasta luopuminen.

Kansanedustajat jättivät viime viikolle asiasta lakialoitteen. Sen ensimmäinen allekirjoittaja on Vasemmiston Anna Kontula.

Suokkaan mukaan lakiesityksen allekirjoittaneilla kansanedustajilla on erilaisia motiiveja. -Osalla se lienee heltymätön into edistää rikkaiden asiaa. Osa ehkä haluaa auttaa kielteisen turvapaikkapäätöksen saavia pakolaisia pysymään Suomessa. Karkotuksen estävä kynällä sepitetty työsuhde on monin verroin vaivattomampi hankkia, kuin viranomaiset vakuuttava parisuhde.

Lue koko blogi tästä

Rakennusliiton Suokas: Miksi Vartiainen pitää suomalaisia ylijäämihmisinä?20.11.2017 11:25Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas ihmettelee, elävätkö kansanedustaja Juhana Vartiaisen kaltaiset poliitikot jossakin kuplassa. Suokas arvioi Vartiaisen laskelmaa siitä, että vain pieni osa työttömistä olisi työkykyisiä.-Voiko joku hyvällä omallatunnolla suhtautua nuoriin ylijäämäihmisinä, jotka hylätään sovinnolla vanhempien peräkamareihin tai tuttavien nurkkiin, kysyy Suokas.

Rakennusliiton Suokas: Saatavuusharkinnan poisto syrjäyttää nuoria työelämästä9.11.2017 12:27Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mukaan työvoiman saatavuusharkinnan poisto voi syrjäyttää ”kymmenet tai sadat tuhannet Suomessa asuvat töistään, mutta maailmanlaajuiseen työttömyyteen ja köyhyyteen sillä ei ole mitään vaikutusta”. -Suomessa on 70000 syrjäytynyttä tai syrjäytymisvaarassa olevaa nuorta. Pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle jää liki kymmenen nuorta päivässä. Valtaosa mielenterveyteen liittyvien sairauksien takia. Kymmenet tuhannet yli kaksikymppiset eivät ole koskaan päässeet ensimmäiseenkään työpaikkaansa.

Rakennusliiton Suokas epäilee:Yleissitovuus koetetaan viedä samalla tavoin kuin tarveharkinta30.10.2017 15:32Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas epäilee, että seuraavaksi eduskunnassa lähdetään poistamaan työehtosopimusten yleissitovuutta. Suokas muistuttaa blogissaan, että tarveharkinnan poistoa ei kirjattu hallitusohjelmaan, - Joillekin kansanedustajille tuli asiassa kuitenkin niin kiire, että uusia vaaleja, kansalaiskeskustelua ja uutta hallitusohjelmaa ei maltettu odottaa. Hommaa runtataan läpi yli puolen eduskunnan nimilistalla.