Rakennusliiton Suokas ruttaa rajusti kansanedustajia: "Ei kiinnosta lainkaan täällä asuvien työllistyminen"

Kansanedustajia ei kiinnosta Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mukaan lainkaan Suomessa asuvien mahdollisuus työllistyä omassa maassaan.

–Samoin heitä ei kiinnosta pennin vertaa, miten Suomessa asuvat voivat pysyä työpaikassaan elämiseen riittävällä palkalla. Kiky-sopimuksen hengessä runnotaan Suomen työpaikkoja kansainväliseen kilpailuun, ja näillä markkinoilla tunnetusti halvin tarjous voittaa.

Suokas arvostelee kovin sanoin yli sataa kansaneudustajaa, ”jotka haluavat vapauttaa Suomen työpaikat koko maailmalle, yli seitsemälle miljardille ihmiselle.”

- Tätä tarkoittaa selkokielellä työlupamenettelyn saatavuusharkinnasta luopuminen.

Kansanedustajat jättivät viime viikolle asiasta lakialoitteen. Sen ensimmäinen allekirjoittaja on Vasemmiston Anna Kontula.

Suokkaan mukaan lakiesityksen allekirjoittaneilla kansanedustajilla on erilaisia motiiveja. -Osalla se lienee heltymätön into edistää rikkaiden asiaa. Osa ehkä haluaa auttaa kielteisen turvapaikkapäätöksen saavia pakolaisia pysymään Suomessa. Karkotuksen estävä kynällä sepitetty työsuhde on monin verroin vaivattomampi hankkia, kuin viranomaiset vakuuttava parisuhde.

Lue koko blogi tästä

Rakennusliiton Suokas:Holmströmin vertailu Ruotsin työmarkkinoihin ontuu27.9.2017 13:03Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mielestä Nobel-palkitun professorin Bengt Holmströmin vertailu Ruotsin työmarkkinoihin ontuu pahasti. -Nobel-palkittujen professorien viisauksia kuunnellessa puheen taustalla oleva poliittinen arvomaailma monelta hämärtyy. Holmström pyrkii aktiivisesti poistamaan Suomen työehtosopimusten yleissitovuuden. Myönteisten vaikutusten esimerkkimaaksi ei käy kuitenkaan Ruotsi. Naapurissa ei yleissitovuutta ole koskaan ollutkaan, muistuttaa Suokas.

Rakennusliiton Matti Harjuniemi: Talousennusteiden tarkkuus on huono 5.9.2017 09:52Tiedote

Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi arvostelee suomalaisia talousennusteita, joissa näkyy melko huonosti talouden muutokset ja merkit tulevasta. Harjuniemen mukaan tästä ovat hyvänä esimerkkinä tätä vuotta koskeneet ennusteet. -Ne ennusteet ovat menneet metsään.  Ongelma on, että politiikan teon ja päätösten pohjana käytetään usein yksipuolisia ja tarkoitushakuisia ennusteita.  Talousennusteiden asema talous- ja yhteiskuntapolitiikassa onkin parasta miettiä uudelleen.