Rakennusliiton Suokas ruttaa rajusti kansanedustajia: "Ei kiinnosta lainkaan täällä asuvien työllistyminen"

Kansanedustajia ei kiinnosta Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mukaan lainkaan Suomessa asuvien mahdollisuus työllistyä omassa maassaan.

–Samoin heitä ei kiinnosta pennin vertaa, miten Suomessa asuvat voivat pysyä työpaikassaan elämiseen riittävällä palkalla. Kiky-sopimuksen hengessä runnotaan Suomen työpaikkoja kansainväliseen kilpailuun, ja näillä markkinoilla tunnetusti halvin tarjous voittaa.

Suokas arvostelee kovin sanoin yli sataa kansaneudustajaa, ”jotka haluavat vapauttaa Suomen työpaikat koko maailmalle, yli seitsemälle miljardille ihmiselle.”

- Tätä tarkoittaa selkokielellä työlupamenettelyn saatavuusharkinnasta luopuminen.

Kansanedustajat jättivät viime viikolle asiasta lakialoitteen. Sen ensimmäinen allekirjoittaja on Vasemmiston Anna Kontula.

Suokkaan mukaan lakiesityksen allekirjoittaneilla kansanedustajilla on erilaisia motiiveja. -Osalla se lienee heltymätön into edistää rikkaiden asiaa. Osa ehkä haluaa auttaa kielteisen turvapaikkapäätöksen saavia pakolaisia pysymään Suomessa. Karkotuksen estävä kynällä sepitetty työsuhde on monin verroin vaivattomampi hankkia, kuin viranomaiset vakuuttava parisuhde.

Lue koko blogi tästä

Rakennusliiton Suokas: Paikallinen sopiminen on Ruotsin suuri ongelma11.9.2018 12:55Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvioi myös Ruotsin ammattiyhdistysliikkeen virheiden johtaneen ”rasistipuolueen voimaantumiseen”. ”Paikallisesti sovittavat palkat ovat nykypäivänä muuttuneet Ruotsin työmarkkinoiden heikkoudeksi. Työehtosopimuksilla ei ole yleissitovuutta. Jos liitto ei ole läsnä työpaikalla, niin kuin yhä useammin tapahtuu, ulkomailta lähetetyt työntekijät ovat täysin työnantajansa armoilla. Palkka voi olla laillisesti mitä vain, alarajaa ei ole”, kirjoittaa Suokas blogissaan.

Rakennusliiton Suokas: Raskaan työn raatajat romuna ennen eläkeikää28.8.2018 11:08Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokkaan aivan liian korkeaan eläkeikään olisi saatava muutos. -Eläkeuudistuksen yhteydessä luotiin niin sanottu työn sankareiden eläke. Pitkän työuran raskaassa työssä tehneille annettiin lupaus päästä helpommin eläkkeelle, kun terveys alkaa pettää. Jo neuvottelujen yhteydessä tiedettiin, että väylä viritetään kapeaksi. Kapea se todella onkin. Tähän mennessä työn sankareiksi koko Suomessa on julistettu 20 henkilöä. Olisikohan pitkän työuran tehneitä terveyttään menettäneitä kuitenkin hieman enemmän?