Rakennusliiton Suokas: Saatavuusharkinnan poisto syrjäyttää nuoria työelämästä

Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mukaan työvoiman saatavuusharkinnan poisto voi syrjäyttää ”kymmenet tai sadat tuhannet Suomessa asuvat töistään, mutta maailmanlaajuiseen työttömyyteen ja köyhyyteen sillä ei ole mitään vaikutusta”. -Suomessa on 70000 syrjäytynyttä tai syrjäytymisvaarassa olevaa nuorta. Pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle jää liki kymmenen nuorta päivässä. Valtaosa mielenterveyteen liittyvien sairauksien takia. Kymmenet tuhannet yli kaksikymppiset eivät ole koskaan päässeet ensimmäiseenkään työpaikkaansa.

-Ruotsissa tehtyjen selvitysten mukaan työlupien saatavuusharkinnan poisto lisäsi EU:n ulkopuolelta maahan tulleiden työntekijöiden määrää. Ennen saatavuusharkinnan poistoa vuosina 2005 ja 2006 Ruotsiin tuli EU:n ulkopuolelta n. 6000 työntekijää vuodessa, poiston jälkeen 2011, 2012 ja 2013 n.15000 – 16000.

-Vuosina 2009-2015 EU:n ulkopuolisille työntekijöille myönnettiin Ruotsissa 130 000 työlupaa, joista 30000 meni marjanpoimijoille. Samaan aikaan sai n. 50000 työluvan saaneiden sukulaista oleskeluluvan maahan, kertoo Suokas blogissaan.

-Noin 20 % työluvan saaneista tienasi alle 1300 euroa kuukaudessa ja rakentajista tähän porukkaan kuului 23 %. Rakennusala kuuluukin aloihin, joilla maksetaan eniten ”toimeentulorajan” alittavaa palkkaa. Ulkomaalaisia palkkaavista työnantajista 70 %:lla oli itsellään ulkomaalaistausta, joten palkkauksiin liittyy myös piiloon jääviä asioita.

-Jos yritykset saavat vapaasti valita Suomeen töihin tulevat, he määrittelevät pitkälti myös maamme sosiaali- ja työllisyyspolitiikan. Huonosti palkatuissa vähän koulutusta vaativissa töissä työmäärää lisätään, palkkaa ei. Töihin palkataan ihmisiä, joilla motivaatio on kohdallaan. Näitä löytyy kehitysmaista.

-Saatavuusharkinnan poistoa vaatii kansanedustaja mm. sillä perusteella, että Pietarista tulevan seksityöläisen olisi helpompi siirtyä pois nykyisistä hommistaan, joista ei oikein pidä. Tärkeää tämäkin. Itse näen asioiden mittasuhteet kuitenkin toisella tavalla.

Lue koko blogi tästä

Rakennusliiton Suokas: Miksi Vartiainen pitää suomalaisia ylijäämihmisinä?20.11.2017 11:25Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas ihmettelee, elävätkö kansanedustaja Juhana Vartiaisen kaltaiset poliitikot jossakin kuplassa. Suokas arvioi Vartiaisen laskelmaa siitä, että vain pieni osa työttömistä olisi työkykyisiä.-Voiko joku hyvällä omallatunnolla suhtautua nuoriin ylijäämäihmisinä, jotka hylätään sovinnolla vanhempien peräkamareihin tai tuttavien nurkkiin, kysyy Suokas.

Rakennusliiton Suokas epäilee:Yleissitovuus koetetaan viedä samalla tavoin kuin tarveharkinta30.10.2017 15:32Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas epäilee, että seuraavaksi eduskunnassa lähdetään poistamaan työehtosopimusten yleissitovuutta. Suokas muistuttaa blogissaan, että tarveharkinnan poistoa ei kirjattu hallitusohjelmaan, - Joillekin kansanedustajille tuli asiassa kuitenkin niin kiire, että uusia vaaleja, kansalaiskeskustelua ja uutta hallitusohjelmaa ei maltettu odottaa. Hommaa runtataan läpi yli puolen eduskunnan nimilistalla.