Rakennusliiton Suokas syyttää: Sipilän hallitus ja EK ajoivat lakkotaisteluun

Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mukaan työnantajien neuvottelijat ovat joutuneet postipojiksi, jotka kiikuttavat Elinkeinoelämän Keskusliiton terveisiä vastapuolelle. -Työnantajapuolen kokeneilta neuvottelijoilta on otettu pallit pois. He ovat joutuneet postipoikina tuomaan Elinkeinoelämän Keskusliiton terveiset. Minkäänlaista neuvotteluvaraa ei ole ollut. Rakennusalle annettiin eilen lakkovaroitus neuvottelujen jähmeyden takia. Suokas muistuttaa blogissaan, että rakennusalalla on alkamassa massiivinen, ehkä pitkäkin lakkotaistelu. -Ensimmäistä kertaa yli kolmeen vuosikymmeneen. Historian siipien havinaa.

-Vauhtia ja vaarallisia tilanteita on ollut aikaisemminkin. Neuvottelijoilla on kuitenkin ollut tahtoa ja taitoa välttää lopullinen yhteentörmäys. Puolin ja toisin esityksiä on viilailtu ja lopulta saavutettu kompromissi, joka on ollut osapuolten hyväksyttävissä.

-Nyt tämä ei ole ollut mahdollista.

-Syytä historialliseen työmarkkinakierrokseen ei ole vaikea löytää. Se on viime vuosien kaikkien sähläyksten äiti, Juha Sipilän (kesk) hallituksen politiikka. Vanhaan kaskenpolttajan tyyliin rakenteita poltetaan tuhkaksi ja raunioihin istutetaan uusliberalistisia nauriita. Ryöstöviljelyn kiima on vallannut myös rakennustyönantajat.

Suokas muistuttaa, että Suomen rakennusalan työmarkkinajärjestöjen yhteistyö on ollut ihailun kohteena Eurooppaa myöten. -Harmaan talouden torjunnassa olemme edelläkävijöitä koko maailmassa. Työn tekemisen muotoja on virtaviivaistettu ja työehtosopimukset on kehitetty äärimmäisen yksinkertaisiksi, helpoiksi kaikkien käyttää ja ymmärtää.

Nyt yhteistyötä ollaan vetämässä vessanpöntöstä alas. Hallituksen esimerkkiä seuraten yritysjohtajat aikovat panna Rakennusliiton polvilleen tai jopa vetää oven läpi saranapuolelta.

-Tämä ei tietenkään onnistu. Rakennusliittomme on tällä hetkellä maailman vahvin rakennusalan ammattijärjestö. Resurssimme ovat riittävät tämän ja tulevien vuosien tappeluihin. Missään vaiheessa emme tule antamaan periksi, emme tänä emmekä ensi vuonna. Asialliseen sopimiseen olemme toki valmiita niin kuin aina ennenkin.

Lue koko blogi tästä