Rakennusliiton Suokas: Työnantajan tavoitteet ovat poliittisia

Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mukaan rakennusalan lakossa ja työsulussa on kyse pitkälti politiikasta.

-Selvää on, että Suomessa emme kamppaile nyt rahasta, vaan työnantajien tavoitteet ovat pitkälti poliittisia, kirjoittaa Suokas blogissaan.

-Haukat ovat nokkineet kyyhkyset. Tavoitteena ei ole yhteistyö, vaan työtä tekevien alistaminen. Lopuillaan oleva työmarkkinakierros osoittaa tämän selvästi.

-Helsingin Sanomat ylisti tänään pääkirjoituksessaan työnantajien solidaarisuutta. He ovat pystyneet pitämään palkkalinjansa. Lehden mukaan viimeisenä ankkurina on ollut valtakunnansovittelija Minna Helle, joka on varmistanut, ettei yksikään ala ole saanut työnantajien hyväksymää korotustasoa enemmän.

Suokkaan mukaan sopiminen ei ole ollut missään vaiheessa Rakennusliitosta kiinni.

-Ero työnantajien palkankorotustarjouksen ja liiton pyynnön välillä on ollut niin pieni, että normaalioloissa se olisi toki ollut sovittavissa ilman dramatiikkaa.

Lue koko blogi tästä

Rakennusliiton Suokas: Pienipalkkaiset ulkomaalaiset eivät paikkaa huoltosuhdetta13.8.2018 11:12Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvostelee voimakkaasti hankkeita, joiden mukaan Suomeen tuotaisiin kymmeniä tuhansia halpatyöntekijöitä ulkomailta. ”Henkilöstövuokrausyritys Baronan tuore toimitusjohtaja vaati äskettäin Talouselämä –lehdessä kymmeniä tuhansia ulkomaisia työntekijöitä Suomeen. Luvat pitäisi saada n. viikossa. Valtion olisi lisäksi kustannettava kielikoulutus työntekijöille ja näiden perheenjäsenille”, kirjoittaa Suokas blogissaan.

Rakennusliiton Suokas: Ulkomainen työvoima virtaa kohti pohjoista29.5.2018 12:43Tiedote

Etelä-Suomessa rakennusalan työlupien tarveharkinta on poistettu ja jo nyt nähdään, että EU:n ulkopuolinen työvoima alkaa valua kohti pohjoista, kirjoittaa Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas blogissaan. Työvoima virtaa nyt alueille, joille ei lupaa ole myönnetty. ”Jos Juha Sipilä (kesk) ennättää ennen hallituksensa kuolin korahdusta täyttää lupauksensa ja avata Suomen rajat koko maailmalle, voimme sanoa hyvää yötä.”