Rakennusliiton Suokas: Työttömät leimataan syyttömästi sosiaalipummeiksi

Uusi työttömyysturvan aktiivimalli leimaa Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mukaan kymmenet tuhannet tosissaan töitä hakevat ihmiset ilman omaa syytään sosiaalipummeiksi.

-Hallituksen vuoden alusta voimaan runnoma laki työttömyysturvan aktiivimallista on kritiikin ohella saanut runsaasti kehuja hallituspuolueista ja niitä lähellä olevista piireistä. Lain myötä kymmenet tuhannet tosissaan töitä hakevat ihmiset leimataan ilman omaa syytään sosiaalipummeiksi. Silti mm. Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen Etlan:n toimitusjohtaja Vesa Vihriälä piti lakia loistavana, jos ei suorastaan nerokkaana.

Suokas arvioi blogissaan, että ministeri Jari Lindström (sin) antaa vielä tämän vuoden aikana seuraavan esityksen ”työttömien aktivoimisesta”.

- Kehitteillä on malli pakollisesta työnhausta. Jos työtön ei tee yhtä työhakemusta viikossa ja raportoi siitä työvoimaviranomaisille, seuraa aktivoiva 60 päivän karenssi työttömyysturvaan. Veikko Vennamon (smp) perilliset jatkavat pienen ihmisen asialla.

Keskimäärin 300 000 työtöntä tuottaa yrityksiin reilut 15 miljoonaa työhakemusta vuodessa ja toiset mokomat raportteja työkkäreihin. Hölmökin ymmärtänee, että tämän manööverin seurauksena työllisyyden on aivan pakko lähteä nousukiitoon. Ja uusilla yhtä nerokkailla lisäkeinoilla varmistetaan työllisyyskäyrän kasvukulman riittävä jyrkkyys.

Lue koko blogi tästä

Rakennusliiton Suokas: Pienipalkkaiset ulkomaalaiset eivät paikkaa huoltosuhdetta13.8.2018 11:12Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvostelee voimakkaasti hankkeita, joiden mukaan Suomeen tuotaisiin kymmeniä tuhansia halpatyöntekijöitä ulkomailta. ”Henkilöstövuokrausyritys Baronan tuore toimitusjohtaja vaati äskettäin Talouselämä –lehdessä kymmeniä tuhansia ulkomaisia työntekijöitä Suomeen. Luvat pitäisi saada n. viikossa. Valtion olisi lisäksi kustannettava kielikoulutus työntekijöille ja näiden perheenjäsenille”, kirjoittaa Suokas blogissaan.

Rakennusliiton Suokas: Ulkomainen työvoima virtaa kohti pohjoista29.5.2018 12:43Tiedote

Etelä-Suomessa rakennusalan työlupien tarveharkinta on poistettu ja jo nyt nähdään, että EU:n ulkopuolinen työvoima alkaa valua kohti pohjoista, kirjoittaa Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas blogissaan. Työvoima virtaa nyt alueille, joille ei lupaa ole myönnetty. ”Jos Juha Sipilä (kesk) ennättää ennen hallituksensa kuolin korahdusta täyttää lupauksensa ja avata Suomen rajat koko maailmalle, voimme sanoa hyvää yötä.”