Rakennusliiton Suokas: Työttömät leimataan syyttömästi sosiaalipummeiksi

Uusi työttömyysturvan aktiivimalli leimaa Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mukaan kymmenet tuhannet tosissaan töitä hakevat ihmiset ilman omaa syytään sosiaalipummeiksi.

-Hallituksen vuoden alusta voimaan runnoma laki työttömyysturvan aktiivimallista on kritiikin ohella saanut runsaasti kehuja hallituspuolueista ja niitä lähellä olevista piireistä. Lain myötä kymmenet tuhannet tosissaan töitä hakevat ihmiset leimataan ilman omaa syytään sosiaalipummeiksi. Silti mm. Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen Etlan:n toimitusjohtaja Vesa Vihriälä piti lakia loistavana, jos ei suorastaan nerokkaana.

Suokas arvioi blogissaan, että ministeri Jari Lindström (sin) antaa vielä tämän vuoden aikana seuraavan esityksen ”työttömien aktivoimisesta”.

- Kehitteillä on malli pakollisesta työnhausta. Jos työtön ei tee yhtä työhakemusta viikossa ja raportoi siitä työvoimaviranomaisille, seuraa aktivoiva 60 päivän karenssi työttömyysturvaan. Veikko Vennamon (smp) perilliset jatkavat pienen ihmisen asialla.

Keskimäärin 300 000 työtöntä tuottaa yrityksiin reilut 15 miljoonaa työhakemusta vuodessa ja toiset mokomat raportteja työkkäreihin. Hölmökin ymmärtänee, että tämän manööverin seurauksena työllisyyden on aivan pakko lähteä nousukiitoon. Ja uusilla yhtä nerokkailla lisäkeinoilla varmistetaan työllisyyskäyrän kasvukulman riittävä jyrkkyys.

Lue koko blogi tästä