Rakennusliiton Suokas: Työttömät leimataan syyttömästi sosiaalipummeiksi

Uusi työttömyysturvan aktiivimalli leimaa Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mukaan kymmenet tuhannet tosissaan töitä hakevat ihmiset ilman omaa syytään sosiaalipummeiksi.

-Hallituksen vuoden alusta voimaan runnoma laki työttömyysturvan aktiivimallista on kritiikin ohella saanut runsaasti kehuja hallituspuolueista ja niitä lähellä olevista piireistä. Lain myötä kymmenet tuhannet tosissaan töitä hakevat ihmiset leimataan ilman omaa syytään sosiaalipummeiksi. Silti mm. Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen Etlan:n toimitusjohtaja Vesa Vihriälä piti lakia loistavana, jos ei suorastaan nerokkaana.

Suokas arvioi blogissaan, että ministeri Jari Lindström (sin) antaa vielä tämän vuoden aikana seuraavan esityksen ”työttömien aktivoimisesta”.

- Kehitteillä on malli pakollisesta työnhausta. Jos työtön ei tee yhtä työhakemusta viikossa ja raportoi siitä työvoimaviranomaisille, seuraa aktivoiva 60 päivän karenssi työttömyysturvaan. Veikko Vennamon (smp) perilliset jatkavat pienen ihmisen asialla.

Keskimäärin 300 000 työtöntä tuottaa yrityksiin reilut 15 miljoonaa työhakemusta vuodessa ja toiset mokomat raportteja työkkäreihin. Hölmökin ymmärtänee, että tämän manööverin seurauksena työllisyyden on aivan pakko lähteä nousukiitoon. Ja uusilla yhtä nerokkailla lisäkeinoilla varmistetaan työllisyyskäyrän kasvukulman riittävä jyrkkyys.

Lue koko blogi tästä

Rakennusala kiinnittää huomiota putoamissuojauksiin19.2.2018 21:47Tiedote

Viime viikkojen aikana Suomen rakennustyömailla on sattunut useita, jopa kuolemaan johtaneita tapaturmia. Hyvin moni sattuneista tapaturmista ja läheltä piti -tilanteista on liittynyt putoamissuojauksen puutteellisuuteen. Tämän vuoksi rakennusalan järjestöt ja liitot eli Rakennusteollisuus RT, Pro ja Rakennusliitto kehottavat rakennustyömailla työskenteleviä tarkkailemaan ja tehostamaan erityisesti putoamissuojausta.

Rakennusliiton Suokas: Kokoomus patistaa kotiäidit nollatyösopimuksiin12.2.2018 11:10Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvioi kokoomuksen haluavan perhevapaauudistuksen, jossa kotona olevien äitien etuja leikataan. -Näin karsitaan kuluja ja lisätään väkeä työmarkkinoille. Vaikkapa kilpailemaan kauppojen nollasopimustöistä. Kokoomuksen kannattajilla, hyvässä työmarkkina-asemassa olevilla naisilla, ei ongelmaa ole. He ovat kotona lapsen kanssa juuri niin pitkään kuin haluavat ja palaavat sen jälkeen töihin.

Rakennusliiton Suokas: Nykyinen työttömyysturvan malli pitää räjäyttää30.1.2018 11:18Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mielestä nykyinen työttömyysturvan malli joutaa räjäyttää. ”Järjestelmä on perverssi. Työtön ei tiedä, jääkö pätkätyöstä käteen muuta kuin työn ilo. Vielä pahempaa on epätietoisuus työttömyysturvan seuraavasta maksupäivästä. Jos kädestä suuhun elävällä ei ole varmuutta, milloin satunnaisen työpäivänä jälkeen seuraavaksi rahaa saa, on ymmärrettävää pelata varman päälle. Lapset kun tuppaavat syömään joka päivä”, kirjoittaa Suokas blogissaan.