Rakennusliiton Suokas: Vanhuksille laitteet kuumuutta vastaan

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas ehdottaa ensi vuoden budjettiin määrärahaa, jolla voitaisiin hankkia vanhusten hoitolaitoksiin ”rensselit, joilla huonelämpötilaa voidaan alentaa”.

-Laitteita pitää järjestää myös sellaisille kotona asuville vanhuksille, jotka eivät itse niitä pysty hankkimaan. Kaikki me kuolemme. Toivottavasti emme kuitenkaan piittaamattomuuden takia kuumuuteen nääntymällä, kirjoittaa Suokas blogissaan.

-Ennätyshelteellä 2010 äitimuorini yksiössä lämpötila nousi 40 asteeseen. Päiväauringosta nauttivaan asuntoon ei saanut mitenkään läpivetoa. Tappohelteen alkaessa kaikki ropelit ja jäähdyttimet loppuivat kaupoista alta aikayksikön. Pääsin Bauhausin jonotuslistalle, kun liikkeeseen tilattiin vielä kesän viimeiset viisi jäähdytintä. Äitini säilyi hengissä.

-Näin ei ole välttämättä käynyt tänä kesänä kaikille vanhoille ja huonokuntoisille ihmisille. Suomalaisissa vanhusten asuntoloissa ei ole juurikaan varauduttu pitkiin hellejaksoihin. Puhumattakaan niistä lukemattomista pienistä asunnoista, joissa ikäihmiset omillaan asuvat.

-Ilmaston lämpeneminen on tosiasia, josta Suomessa ei enää edes kinastella. Lämpeneminen vaikuttaa voimakkaimmin asuttamillemme leveysasteille. Eteläisemmissä maissa eläminen saattaa käydä kokonaan mahdottomaksi. Mekään emme kuivin jaloin selviä.

-Väestön ikääntyminen on ajan hengen mukaisesti poliittisille päättäjille ensi sijassa taloudellinen ongelma. Vanhukset ovat mitään tuottamaton kuluerä ja kulut halutaan pitää mahdollisimman pienenä. Puheita riittää, tekoja on vähemmän.

Lue koko blogi tästä

Rakennusliitto järjestää Uudellamaalla torninostureiden tehotarkastuksen 17.-18. lokakuuta 201816.10.2018 11:22Tiedote

Rakennusliitto kiinnittää tehotarkastuspäivinä huomiota torninostureiden käytön, kuljettajien ja kaupunkilaisten turvallisuuteen. Median edustajille tarjotaan mahdollisuus tutustua torninosturiin Helsingissä tehotarkastuksen ensimmäisenä päivänä. Tutustumiskohteena on torninosturi Skanskan (Huopalahdentie 18) pääurakoimalla työmaalla klo 9.00 alkaen. Osallistumiset pyydetään ilmoittamaan ennakkoon Tapio Jääskeläiselle, puh. 050 527 0449.