Rakennusliiton Suokas: Vanhuksille laitteet kuumuutta vastaan

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas ehdottaa ensi vuoden budjettiin määrärahaa, jolla voitaisiin hankkia vanhusten hoitolaitoksiin ”rensselit, joilla huonelämpötilaa voidaan alentaa”.

-Laitteita pitää järjestää myös sellaisille kotona asuville vanhuksille, jotka eivät itse niitä pysty hankkimaan. Kaikki me kuolemme. Toivottavasti emme kuitenkaan piittaamattomuuden takia kuumuuteen nääntymällä, kirjoittaa Suokas blogissaan.

-Ennätyshelteellä 2010 äitimuorini yksiössä lämpötila nousi 40 asteeseen. Päiväauringosta nauttivaan asuntoon ei saanut mitenkään läpivetoa. Tappohelteen alkaessa kaikki ropelit ja jäähdyttimet loppuivat kaupoista alta aikayksikön. Pääsin Bauhausin jonotuslistalle, kun liikkeeseen tilattiin vielä kesän viimeiset viisi jäähdytintä. Äitini säilyi hengissä.

-Näin ei ole välttämättä käynyt tänä kesänä kaikille vanhoille ja huonokuntoisille ihmisille. Suomalaisissa vanhusten asuntoloissa ei ole juurikaan varauduttu pitkiin hellejaksoihin. Puhumattakaan niistä lukemattomista pienistä asunnoista, joissa ikäihmiset omillaan asuvat.

-Ilmaston lämpeneminen on tosiasia, josta Suomessa ei enää edes kinastella. Lämpeneminen vaikuttaa voimakkaimmin asuttamillemme leveysasteille. Eteläisemmissä maissa eläminen saattaa käydä kokonaan mahdottomaksi. Mekään emme kuivin jaloin selviä.

-Väestön ikääntyminen on ajan hengen mukaisesti poliittisille päättäjille ensi sijassa taloudellinen ongelma. Vanhukset ovat mitään tuottamaton kuluerä ja kulut halutaan pitää mahdollisimman pienenä. Puheita riittää, tekoja on vähemmän.

Lue koko blogi tästä

Rakennusliiton Suokas: Pienipalkkaiset ulkomaalaiset eivät paikkaa huoltosuhdetta13.8.2018 11:12Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvostelee voimakkaasti hankkeita, joiden mukaan Suomeen tuotaisiin kymmeniä tuhansia halpatyöntekijöitä ulkomailta. ”Henkilöstövuokrausyritys Baronan tuore toimitusjohtaja vaati äskettäin Talouselämä –lehdessä kymmeniä tuhansia ulkomaisia työntekijöitä Suomeen. Luvat pitäisi saada n. viikossa. Valtion olisi lisäksi kustannettava kielikoulutus työntekijöille ja näiden perheenjäsenille”, kirjoittaa Suokas blogissaan.

Rakennusliiton Suokas: Ulkomainen työvoima virtaa kohti pohjoista29.5.2018 12:43Tiedote

Etelä-Suomessa rakennusalan työlupien tarveharkinta on poistettu ja jo nyt nähdään, että EU:n ulkopuolinen työvoima alkaa valua kohti pohjoista, kirjoittaa Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas blogissaan. Työvoima virtaa nyt alueille, joille ei lupaa ole myönnetty. ”Jos Juha Sipilä (kesk) ennättää ennen hallituksensa kuolin korahdusta täyttää lupauksensa ja avata Suomen rajat koko maailmalle, voimme sanoa hyvää yötä.”