Rakennustoimisto K. Tervo Oy rakentaa KYSin Psykiatriatalon – urakan arvo noin 28 miljoonaa euroa

Itä-suomalainen Rakennustoimisto K. Tervo Oy on valittu Kuopion yliopistollisen sairaalan Psykiatriatalon pääurakoitsijaksi. Rakennusurakka käsittää noin 16000 brm2 :n suuruisen uudisrakennuksen rakentamisen KYSin kampusalueelle pääsairaalan läheisyyteen sekä yhdystunnelin rakentamisen Psykiatriatalon ja Kaarisairaalan välille. Kahdeksankerroksisen uudisrakennuksen rakennustyöt valmistuvat keväällä 2024. Koko projektin kustannusarvio on 48 miljoonaa euroa, josta pääurakoitsijan osuus noin 28 miljoonaa euroa.
Psykiatriatalo-projektissa rakennetaan vuosien 2022–2024 aikana uudisrakennus, joka on laajuudeltaan arviolta 16.000 brm2. Projektin kustannusarvio on noin 48 M€. Kuvat ovat vapaasti julkaistavissa.

Valmistuttuaan Psykiatriatalo keskittää kaikki Kuopion alueen erikoissairaanhoidon mielenterveyspalvelut saman katon alle. Uusi Psykiatriatalo tukee parhaillaan käynnissä olevaa Pohjois-Savon maakunta- ja sote -uudistusta.

Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin rakennuttaja Reino Pyy on tyytyväinen, että pääurakoitsijaksi valikoitui kilpailutuksessa yritys, jolla on vahva kokemus sairaalarakentamisesta:
- Sairaalahanke on tärkeä Julkulan 50-luvulla rakennetun sairaalan tultua elinkaarensa päähän. Uudella Psykiatriatalolla saadaan myös psykiatrinen sairaanhoito yliopistollisen sairaalan ja muun sairaanhoidon yhteyteen.

Tavoitteena on toimia laajasti ja näkyvästi Kuopion alueella – ”Sairaalan rakentaminen omanlaisensa maailma”

Psykiatriatalo on suuri yksittäinen rakennushanke Itä-Suomen alueella. Sairaalan rakentaminen on Rakennustoimisto K. Tervo Oy:n toimitusjohtaja Jussi Hämäläisen mukaan omanlaisensa maailma:

- Suurin huomioitava asia on se, että ympärillä on käytössä oleva sairaala. Tämä asettaa rakennustyölle omat vaatimuksensa ja erityispiirteensä.

Hämäläinen korostaa myös Psykiatriatalon hankkeen liiketoiminnallista merkittävyyttä Rakennustoimisto K. Tervolle:

- Pyrimme kasvattamaan liiketoimintaamme Kuopion alueella. Olemme toimineet Kuopion alueella nyt kolme vuotta, ja tämä on tähän mennessä suurin ja näkyvin hanke, jossa olemme pääurakoitsijana. Muitakin urakoita on alueella meneillään ja useampia on jo valmistunut käyttöönsä. Ensi kesänä valmistuu kerrostalohanke Kuopion Saaristokaupungissa. Ja suurehko Liito-oravan palvelutalo valmistui aivan viime vuoden lopulla Kuopiossa. Jatkamme aktiivisesti uusien hankkeiden etsintää Kuopion alueella kasvavalle toiminnallemme. Myös alan ammattilaisia tarvitaan koko ajan lisää kasvavaan joukkoomme. Kevättalvella 2023 aloitamme myös näillä näkymin ensimmäisen oman gryndihankkeemme Saaristokaupungissa Kallaveden rannalla.

Rakennustoimisto K. Tervo on toiminut viime vuodet vahvasti kasvu-uralla. Siitä huolimatta Jussi Hämäläinen jakaa rakennusalan yhteisen huolen ammattitaitoisen ja osaavan henkilökunnan puutteesta.

Toimitusjohtaja Jussi Hämäläinen
050 534 3066, 010 5240 602
jussi.hamalainen@rakentajatervo.fi

Kuopion yliopistollisen sairaalan rakennuttaja
Reino Pyy
reino.pyy@kuh.fi

Kuvat

Lataa
KYSin kampusalueelle sijoittuva Psykiatriatalo tarjoaa alueen väestölle laadukkaita erikoissairaanhoidon mielenterveyspalveluja. Uusi Psykiatriatalo keskittää kaikki Kuopion alueen erikoissairaanhoidon mielenterveyspalvelut saman katon alle vuonna 2024. Kuvat ovat vapaasti julkaistavissa.
Lataa
Psykiatriatalon hankkeen pää- ja arkkitehtisuunnittelijana toimii Kontukoski Arkkitehdit Oy ja Raami Arkkitehdit Oy työyhteenliittymä. Hankkeen pääurakoitsijana toimii Rakennustoimisto K. Tervo Oy. Rakennesuunnittelijana toimii Contria Oy ja LVIAS-suunnittelijana Sweco Talotekniikka Oy. Kuvat ovat vapaasti julkaistavissa.

80100 Joensuu

Itä-Suomessa toimiva Rakennustoimisto K. Tervo Oy rakentaa laadukkaasti ammattitaidolla uudis- ja saneerauskohteet niin julkiselle- kuin yksityissektorille. Toimipisteet ovat Kuopiossa ja Joensuussa. Vuonna 1995 perustetun yrityksen liikevaihto vuodelta 2021 oli noin 45 Me. Yhtiö jatkaa 42 vuotta toimineen S.A. Tervo Oy:n vankkaa rakentamisen osaamista. Yhtiössä työskentelee n. 100 rakentamisen ammattilaista toimihenkilöineen.