Rakentajat kesähelteellä tulessa

Koronakevät ja jatkuva helle ovat tuoneet ikävällä tavalla esille vakavat puutteet rakennusalan työmaiden sosiaalitiloissa niin laadun, määrän kuin hygienian osalta. Monilla rakennusalan työpaikoilla sosiaalitilojen taso ei vastaa nykyisen työturvallisuussäätelyn tasoa. Sosiaalitilat ovat äärimmäisen tärkeitä rakentajille, jotta fyysisesti raskaan työn rasituksesta voi elpyä.

Kuuma kesä on pahentanut rakentajien ahdinkoa sosiaalitiloissa. Henkilöstötiloja ei yleisesti viilennetä ilmastointilaiteilla, joten työn tauottaminen ja elpyminen ei toteudu kuumissa sosiaalitiloissa.

Parhaat, työturvallisuudelle orientoituneet rakennusalan yritykset ovat oma-aloitteisesti alkaneet viilentää sosiaalitiloja ilmastointilaitteilla. Vapaaehtoisuudella ja omatoimisuuteen perustuvalla sosiaalitilojen viilentämisellä ei kuitenkaan saavuteta nykyvaatimusten mukaista tilannetta.

Torninosturissa kasvihuoneen tunnelmat

Torninosturikuljettajat vastaavat työmaan kaikkein vastuullisimmista nostotöistä. Lasisessa, usein ilmastoimattomassa torninosturin ohjaamossa lämpötila saattaa nousta huimiin lukemiin helteisinä päivinä. Rakennustyömaiden pakkotahtisuuden ja kiireen vuoksi työn tauottaminen jää kuljettajan osalta monesti toteutumatta. Kun torninosturinkuljettajan vointi heikkenee kuumuudessa, tuhansien kilojen taakkojen nostaminen muuttuu vaaralliseksi.

Rakennusliitto edellyttää rakentamista koskevien sosiaalitilamääräyksien ja rakentamista koskevan työturvallisuussäätelyn päivittämistä vastaamaan nykyvaatimuksia. Nykyvaatimuksen mukaista on se, että rakentajien sosiaalitiloja ja työilmaa viilennetään kesähelteillä.

Lisätietoja:
Rakennusliitto
Tapio Jääskeläinen
työympäristöasiantuntija

Janne Mäkinen
viestintäpäällikkö
janne.makinen@rakennusliitto.fi

020 774 003 (puhelinvaihde)http://www.rakennusliitto.fi

Rakennusliitto on 71 000 rakentajan muodostama SAK:lainen ammattiliitto. Liitto pyrkii turvaamaan ja parantamaan jäsentensä työoloja ja palkkausta. Liitto solmii rakennusalojen yleissitovat työehtosopimukset.

Rakennusliitto: Karanteenia ei saa romuttaa7.5.2020 13:15:13 EESTTiedote

Hallitus päätti avata 14.5. alkaen työperäisen henkilöliikenteen Suomen ja Viron välillä. Talonrakennusteollisuus ry:n työperäiseen liikkumiseen liittyvä jäsenkirje 5.5. toteaa, että Suomeen tulevat ulkomaalaiset työntekijät voivat aloittaa työskentelyn välittömästi Suomeen paluun jälkeen. Karanteenissa oltaisiin vain työajan ulkopuolella. Tämän ohjeistuksen noudattaminen tarkoittaisi rakennusalalla käytännössä maahantulokaranteenin täydellistä ohittamista ja altistaa yhä useamman rakennusalan työntekijän virukselle.

Rakennusliitto tukee postilaisia1.11.2019 11:55:56 EETTiedote

Postin työntekijöiden työehtoja yritetään heikentää räikeällä tavalla. Tilanteesta johtuen Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU on ilmoittanut käynnistävänsä Postissa laajat lakkotoimet 11. marraskuuta. Postinjakelu, käsittely ja kuljetus ovat marraskuussa lakossa kaksi viikkoa, jollei työehtosopimusneuvotteluissa ja pakettilajittelijoiden tilanteesta päästä työnantajan kanssa sopuun. Tänään koolla oleva Rakennusliiton hallitus ilmaisee tukensa Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU:n taistelulle. Liiton hallitus päätti valmiudesta mahdollisiin tukitoimiin vastauksena PAU:n tukipyyntöön.

Varapuheenjohtajaksi valittiin Kimmo Palonen, Matti Harjuniemi jatkaa puheenjohtajana27.5.2019 09:47:25 EESTTiedote

Rakennusliitto asetti suuntaviitat toiminnalleen seuraavaksi neljäksi vuodeksi sekä valitsi liiton hallinnon ja johdon liiton 24. liittokokouksessa 24.-26.5.2019. Henkilövalinnat tehtiin sunnuntaina. Liiton puheenjohtajana jatkaa Matti Harjuniemi, 60. Harjuniemellä ei ollut vastaehdokasta. Liiton varapuheenjohtajaksi valittiin neuvottelupäällikkö Kimmo Palonen, 50. Hän voitti äänestyksessä oppilaitostiedottaja Niko Seppäsen äänin 152 – 32.