Rakli kiittelee hallituksen päätöstä siirtää kiinteistöverouudistusta

Kiinteistöverotuksen uudistusta koskevaa hallituksen esitystä ei anneta eduskunnalle tällä hallituskaudella. Valtiovarainministeriön mukaan hallitus on arvioinut, että nykyisessä tilanteessa ei ole syytä antaa eduskunnalle uudistusesitystä, joka väistämättä lisäisi taloudellista epävarmuutta asumisen kustannusten noustessa.

Kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustava Rakli kiittelee päätöstä.

”Rakli on ollut huolissaan uudistuksen mittavista negatiivisista vaikutuksista, joita olisi aiheutunut koko yhteiskuntaan kuin yksittäisille kiinteistönomistajille. Olemme viestineet näistä huolistamme laajalti, kun uudistusta on viety eteenpäin. Ratkaisu siirtämisestä on täysin oikea. Veron vaikutuksia on pystyttävä aidosti arvioimaan ennen kuin näin suurta uudistusta tuodaan käytäntöön”, toteaa Raklin johtaja Miika Kotaniemi.

Kiinteistöverouudistuksen tavoitteena oli uudistaa kiinteistöverotuksen arvostamisperusteet vastaamaan nykypäivän kustannus- ja hintatasoa sekä alueellisia hintaeroja.

Lisätietoa:

Miika Kotaniemi
Johtaja, kiinteistösijoittaminen
0407020015

Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry on maamme kattavin ja vaikuttavin ammattimaisten kiinteistönomistajien ja rakennuttajien järjestö. Valvomme jäsentemme etua, osallistumme yhteiskunnalliseen keskusteluun sekä teemme työtä kestävän elinympäristön puolesta. Tarjoamme myös tutkittua tietoa vastuullisen päätöksenteon tueksi sekä kehitämme toimialaa ja jäsentemme osaamista.

Rakli: Asuntorakentamisen pudotus kääntää pääkaupunkiseudun rakentamisen laskuun1.12.2022 06:00:00 EET | Tiedote

Rakentamisen ja kiinteistöalan näkymät ovat sumuiset niin Suomessa kuin pääkaupunkiseudulla. Korkojen ja kustannustason nousu sekä talouden epävarmuudet vähentävät rakentamisen ja kiinteistökauppojen määrää. Rakentamisen määrän pääkaupunkiseudulla ennakoidaan laskevan ensi vuonna erityisesti asuntorakentamisessa, mutta myös toimisto- ja liikerakentamisessa. Rakentamisen kysynnän hiipuminen parantanee urakkapyyntöihin kohdistuvaa tarjoushalukkuutta.

Työympäristöissä trendaavat nyt henkilöstön hyvinvointi ja työntekijöiden kohtauspaikat24.11.2022 15:30:00 EET | Tiedote

Vuoden työympäristöteko -kilpailussa etsittiin parhaita työympäristöjä yrityskulttuurin, uusien työvälineiden, fyysisen työympäristön, vastuullisuuden sekä suurten työympäristötekojen kategorioissa. Voittajiksi nousivat vakuutusyhtiö If, suunnittelutoimisto Workspace, muotoilutoimisto Rune & Berg asiakkaanaan PostNord, Mushrooming-palvelun ja kiinteistömanageri Monoman yhteistyö sekä työympäristöjen kehittämiseen erikoistunut Agile Work asiakkaanaan Bluefors. Kaikissa kilpailun voittajateoissa työympäristömuutosta lähdettiin tekemään työntekijäkokemus ja työntekijöiden hyvinvointi edellä.

Fingrid ja Rakli kutsuvat kiinteistönomistajat torjumaan sähköpulaa9.11.2022 14:32:33 EET | Tiedote

Sähköpulan torjumiseksi Fingrid on kehittänyt uuden Sähköjärjestelmän tuki -menettelyn. Kiinteistönomistajat voivat menettelyyn liittymällä auttaa sähköpulan välttämisessä. Mukaan toivotaan laajalti erilaisia kiinteistönomistajia, joilla on mahdollista joustaa lyhytaikaisesti ja lyhyellä varoitusajalla vähintään megawatin tehon kiinteistökannassaan. Menettely otetaan käyttöön tulevana talvena joulukuusta 2022 alkaen.

EU leikkaamassa kaupunkien elinvoiman edellytyksiä - reagoiko Suomi?8.11.2022 17:12:08 EET | Tiedote

Euroopan komissio on laatinut ehdotuksensa luonnon ennallistamisasetuksesta. Suomessa tähän on reagoitu vilkkaalla metsätalousväittelyllä. Kaupunkiympäristö on jäänyt täysin vaille huomiota, vaikka asetuksen artikla 6 rankaisee kaupunkien kestävää kasvua. Kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustavan Raklin mukaan Suomen tulee vaatia artiklan poistoa luonnon ennallistamisasetuksesta tai vähintäänkin sen palauttamista uudelleenvalmisteluun.