RAKLI: Liikkumisrajoituksista kärsiville yrityksille korvattava kustannukset täysimääräisesti

Hallituksen suunnittelemat liikkumisrajoitukset iskevät rajusti yritysten mahdollisuuteen harjoittaa elinkeinoaan. Varsinkin palveluyritykset, kivijalkakaupat ja erikoiskauppa kärsivät tulevista liikkumisrajoituksista.

Työ- ja elinkeinoministeriö on ilmoittanut valmistelevansa pikaisesti kohtuullista korvausta tukemaan yrityksiä, joihin liikkumisrajoitukset vaikuttavat.

RAKLI näkee, että liikkumisrajoituksista kärsiville yrityksille on korvattava kustannukset täysimääräisesti.

”Käytännössä yritystoiminta estetään tietyiltä yrityksiltä liikkumisrajoitusten aikana, vaikka suoraa kehoitusta laittaa ovet kiinni ei tulekaan. Vuosi on ollut hyvin vaikea monille yrityksille ja tulevat liikkumisrajoitukset vaikeuttavat tilannetta entisestään. Niillä on suora vaikutus yritysten liikevaihtoon ja mahdollisesti jopa siihen, onko edellytyksiä jatkaa toimintaa. Kohtuullisen korvauksen sijaan valtion on korvattava rajoituksista aiheutuneet kustannukset täysimääräisesti”, toteaa RAKLIn toimitusjohtaja Jyrki Laurikainen.

Kiinteistönomistajien myöntämät maksujärjestelyt auttoivat osaltaan vuokralaisyrityksiä selviämään koronapandemian käynnistyttyä. Yli vuoden kestäneen kriisin myötä kaikkien toimijoiden haasteet ovat kasvaneet, ja yritysten joustomahdollisuus on rajallinen.

”Nyt jos koskaan valtion on osoitettava, että pikaista ja täysimääräistä tukea yrityksille on luvassa. Se antaa uskoa toiminnan jatkumiseen myös tulevaisuudessa”, sanoo Laurikainen.

Jyrki Laurikainen
jyrki.laurikainen@rakli.fi

Turun seudun kiinteistökauppa- ja rakennusmarkkinat pysyneet aktiivisina15.4.2021 15:00:00 EEST | Tiedote

Rakentamisen volyymit kasvoivat Turussa vuonna 2020 koronapandemiasta huolimatta. Uusia asuntoaloituksia tilastoitiin 2000-luvun ennätysmäärä ja merkittäviä toimitilahankkeita sekä käynnistyi että valmistui. Turun seudun kiinteistökauppavolyymi pysyi melko korkealla tasolla, ja prime-toimistojen tuottovaatimukset laskivat hieman. Toimitilavuokramarkkinoilla eletään kuitenkin muiden suurten kaupunkien tavoin haasteellisia aikoja ja näkymät ovat monin osin negatiivisia.

RAKLIn Vuokra-asuntobarometri: Vuokra-asuntotarjonnan kasvu jatkuu, vuokrien nousu hiipuu14.4.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Vuokra-asuntosijoittaminen houkuttelee lisää pääomia, vaikka tarjonnan ripeä kasvu painaa vuokrien nousuodotuksia kaikissa suurissa kaupungeissa. Kaikkien ammattimaisten sijoittajaryhmien odotetaan kasvattavan vuokra-asuntosijoituksiaan tulevan vuoden aikana. Koronapandemia painottaa vuokra-asuntojen kysyntää aiempaa suurempiin asuntoihin, matalamman vuokratason alueille sekä pääkaupunkiseudun kehyskuntiin.

RAKLIn ja Kiinteistöliiton selvitys: Kaavavaatimukset vaikuttavat merkittävästi asuntorakentamisen hintaan3.3.2021 09:00:00 EET | Tiedote

RAKLIn ja Kiinteistöliiton toteuttaman selvityksen mukaan kaavavaatimusten yhteisvaikutuksella on merkittävä asuntorakentamisen hintaan vaikuttava tekijä. Suurin kustannuksia lisäävä tekijä on autopaikkavaatimus. Myös yhteis- ja liiketiloilla sekä pyöräpaikkavaatimuksilla voi olla huomattava kustannusvaikutus. Selvityksessä kustannusvaikutukset on laskettu käyttäen neljää kaavaesimerkkiä, joista kolme sijaitsee Helsingissä ja yksi Turussa.

Jyväskylän toimitilavuokramarkkinat hiljenivät ja epävarmuus kasvoi koronan myötä23.2.2021 15:15:50 EET | Tiedote

Koronakriiisi näkyy Jyväskylän ja koko Suomen kiinteistömarkkinoilla kaupankäynnin hiljenemisenä, sijoittajien valikoivuuden lisääntymisenä sekä toimitilakysynnän epävarmuuden kasvuna. Jyväskylän seudun kiinteistökauppojen määrä putosi vuonna 2020, ja toimitilojen vajaakäyttö kasvoi uudisrakentamisen ja markkinatilanteen heikkenemisen myötä. Myös asuntojen vuokrat ja käyttöasteet notkahtivat, kun tarjonta kasvoi ja korona heikensi kysyntää.