RAKLI: Liikkumisrajoituksista kärsiville yrityksille korvattava kustannukset täysimääräisesti

Hallituksen suunnittelemat liikkumisrajoitukset iskevät rajusti yritysten mahdollisuuteen harjoittaa elinkeinoaan. Varsinkin palveluyritykset, kivijalkakaupat ja erikoiskauppa kärsivät tulevista liikkumisrajoituksista.

Työ- ja elinkeinoministeriö on ilmoittanut valmistelevansa pikaisesti kohtuullista korvausta tukemaan yrityksiä, joihin liikkumisrajoitukset vaikuttavat.

RAKLI näkee, että liikkumisrajoituksista kärsiville yrityksille on korvattava kustannukset täysimääräisesti.

”Käytännössä yritystoiminta estetään tietyiltä yrityksiltä liikkumisrajoitusten aikana, vaikka suoraa kehoitusta laittaa ovet kiinni ei tulekaan. Vuosi on ollut hyvin vaikea monille yrityksille ja tulevat liikkumisrajoitukset vaikeuttavat tilannetta entisestään. Niillä on suora vaikutus yritysten liikevaihtoon ja mahdollisesti jopa siihen, onko edellytyksiä jatkaa toimintaa. Kohtuullisen korvauksen sijaan valtion on korvattava rajoituksista aiheutuneet kustannukset täysimääräisesti”, toteaa RAKLIn toimitusjohtaja Jyrki Laurikainen.

Kiinteistönomistajien myöntämät maksujärjestelyt auttoivat osaltaan vuokralaisyrityksiä selviämään koronapandemian käynnistyttyä. Yli vuoden kestäneen kriisin myötä kaikkien toimijoiden haasteet ovat kasvaneet, ja yritysten joustomahdollisuus on rajallinen.

”Nyt jos koskaan valtion on osoitettava, että pikaista ja täysimääräistä tukea yrityksille on luvassa. Se antaa uskoa toiminnan jatkumiseen myös tulevaisuudessa”, sanoo Laurikainen.

Jyrki Laurikainen
jyrki.laurikainen@rakli.fi

Helsinki Research Forum: Pääkaupunkiseudun keskeisten toimistomarkkinoiden vajaakäyttö lievässä laskussa – Leppävaaraan lisää toimistoneliöitä, Pasilassa toimistoneliöt vähenevät12.10.2021 13:48:26 EEST | Tiedote

Helsinki Research Forum julkaisi päivitetyn arvion toimistokiinteistöjen vajaakäyttöasteista pääkaupunkiseudun keskeisillä toimistomarkkina-alueilla. Monella alueella vajaakäyttöasteet ovat loivassa laskussa. Toimistoneliöt ovat kasvaneet erityisesti Leppävaarassa ja vähentyneet Pasilassa.

RAKLIn Vuokra-asuntobarometri: Vuokrien odotetaan nousevan vahvimmin Turussa ja Tampereella21.9.2021 00:00:00 EEST | Tiedote

Vuokra-asuntojen kysyntä on vahvistumassa viime talven pienen notkahduksen jälkeen. Vuokra-asuntosijoittamisen suosio pysyy vahvana, ja etenkin kansainvälisten sijoittajien kiinnostus suomalaisia vuokra-asuntosijoituksia kohtaan on jälleen vahvassa kasvussa. Tarjonnan kasvu hillitsee vuokrien nousupaineita pääkaupunkiseudulla, ja pienten asuntojen vuokrien odotetaan nousevan eniten Turussa ja Tampereella.

Vuoden rakennuttaja 2021 on Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö Hoas12.8.2021 21:54:49 EEST | Tiedote

Vuoden 2021 rakennuttajaksi on valittu pääkaupunkiseudun opiskelijoiden asumista ja asuinympäristöjä kehittävä Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö Hoas. Hoas on aktiivinen rakennuttamisen edelläkävijä, joka on rohkeasti tarttunut erityisesti perusparannusten laadun, tuottavuuden ja vastuullisuuden parantamiseen sekä haasteellisiin käyttötarkoitusmuutoshankkeisiin. Oppeja saaduista kokemuksista Hoas on jakanut laajasti rakentamisalan kanssa.