RAKLI: Mihin unohtui toimivan asuntomarkkinan mekanismit – asuntopoliittinen ohjelma ei vastaa asumisen haasteisiin

Hallitusohjelmaan perustuva kahdeksanvuotinen Asuntopoliittinen kehittämisohjelma vuosiksi 2021–2028 annettiin valtioneuvoston selontekona eduskunnalle 16.12. RAKLIn mukaan ohjelman tavoitteet ovat kannatettavia, mutta välineet riittämättömiä vastaamaan tuleviin asuntotuotannon ja asumisen haasteisiin. Pitkään valtioneuvoston pöydällä olleen ohjelman yksi pääperiaatteista on edistää asuntopoliittisia tavoitteita monipuolisin keinoin, mutta vapaarahoitteisen asuntotuotannon tuottamia mahdollisuuksia ohjelma ei valitettavasti tunnista.

Asuntopoliittisen kehittämisohjelman mukaan suhdannetilanne on huomioitava, kun pohditaan valtion tukeman asuntotuotannon määrää. Silti valtion tukemaa ARA-tuotantoa ollaan lisäämässä vuoden 2020 tasosta, vaikka suhdannetilanne ei sitä edellytä.

”Näemme tässä ristiriidan. Ensin puhutaan suhdanteiden ja asuntomarkkinoiden tasapainon huomioon ottamisesta, ja silti nykytilanteessa, jossa vapaarahoitteista asuntotuotantoa syntyy, halutaan ARA-tuotantoa lisätä merkittävästi. Asuntomarkkinoiden toimivuuden kannalta tärkeämpää olisi luoda edellytyksiä monipuoliselle, kysyntää vastaavalle asuntotarjonnalle”, toteaa Aija Tasa RAKLIsta.

RAKLIn näkemyksen mukaan kohtuuhintaista asumista on voitava toteuttaa eri hallintamuodoissa. Rakentamisen ja asumisen kustannuksia nostavia tekijöitä, kuten kaavoitusta ja pysäköintivaatimuksia on tarkasteltava kriittisesti.

”Sääntelyllä pitäisi ohjata tavoitteita, ei keinoja. Asuntopoliittiset ratkaisut vaikuttavat merkittävästi kustannuksiin, eikä näihin kysymyksiin ohjelma juurikaan ota kantaa”, huomauttaa Tasa.

MAL-sopimusjärjestelmä on osoittanut toimivuutensa vuosien aikana ja se on myös hyvä keino tuotannontuen kohdentamisen alueellisessa varmistamisessa. Nyt MAL-sopimukseen esitetään huomioitavaksi laatuun liittyviä asioita, kuten asuntojen koko, monikäyttöisyys sekä muunneltavuus. RAKLIn mielestä MAL-sopimukset eivät ole oikea tapa ohjata laatua.

RAKLI kannattaa asumisen tukien läpinäkyvyyttä

Kehittämisohjelmassa mainittu asumisen tukien läpinäkyvyys, vaikuttavuus ja niiden määrien perustuminen realistiseen vaikutustenarviointiin on erittäin kannatettava tavoite. Poliittiselle päätöksenteolle ja tukien kohdentamiselle oikein on olennaista, että niiden todelliset kustannukset tiedetään. RAKLI pitääkin tärkeänä, että tällainen selvitys käynnistetään pikaisesti.

Hyvää on myös kasvukeskusten kasvavaan asuntotarpeeseen vastaaminen riittävällä ja oikein sijoittuneella tonttitarjonnalla. Tonttitarjonnan lisäämisen osalta on kuitenkin muistettava, että pelkkä kaavavaranto ei ole riittävä mittari vaan tonttien on oltava sekä rakentamis- että investointikelpoisia.

RAKLI pitää positiivisena, että vieraan pääoman käyttöä työeläkevakuutusyhtiöiden tytäryhtiönä olevalle asunto-osakeyhtiölle jatketaan. Lain voimassaolo olisi hyvä säätää pysyväksi, jotta eläkevakuutusyhtiöt voivat toimia samoilla pelisäännöillä kuin muut markkinatoimijat. Sen sijaan RAKLI pitää erikoisena irrallista esitystä kansainvälisiin kiinteistösijoittajiin kohdistuvista verotoimenpiteistä. Asuntotuotanto on pääomavaltaista, eikä siihen liittyviä ongelmia ratkota luomalla esteitä pääomamarkkinoille.

Aija Tasa

Johtaja, asuminen

0503272077

Helsinki Research Forum: Pääkaupunkiseudun toimistotilojen vajaakäyttö kasvussa – osassa alueilla vuokramarkkina piristyi18.1.2022 13:10:38 EET | Tiedote

Pääkaupunkiseudun toimistotilojen vajaakäyttö kasvoi vuoden 2021 viimeisellä vuosineljänneksellä. Tyhjää toimistotilaa oli vuoden lopussa lähes puoli miljoonaa neliömetriä. Eniten tilojen vajaakäyttö kasvoi Otaniemessä ja Sörnäisissä. Toimistotilojen vuokramarkkina piristyi erityisesti Hakaniemessä, Kalasatamassa, Leppävaarassa ja Pasilassa.

Helppoa, joustavaa ja vaivatonta – vuokra-asumiseen suhtaudutaan myönteisesti5.1.2022 01:00:00 EET | Tiedote

Vuokra-asuminen nähdään helppona, joustavana ja vaivattomana asumisen muotona. Yleinen mielikuva vuokra-asumisesta on yli kahdella kolmasosalla positiivinen tai erittäin positiivinen. Vuokranantajaa valittaessa tärkeitä kriteereitä ovat luotettavuus, turvallisuus, asuntojen hintataso sekä vuokraamisen helppous. Vastaajat valitsisivat ammattimaisen vuokranantajan mieluummin kuin yksityisen vuokranantajan. Tulokset käyvät ilmi RAKLIn syksyllä 2021 teettämästä tutkimuksesta, jolla kartoitettiin mielikuvia vuokra-asumisesta ja vuokranantajista.

RAKLIn pääkaupunkiseudun kiinteistö- ja rakennusmarkkinoiden suhdannetiedote 2/2021: Vuonna 2022 rakentamisen veturina toimitila- ja korjausrakentaminen20.12.2021 04:00:00 EET | Tiedote

Pääkaupunkiseudun rakennusmarkkinoilla on ollut kova vauhti vuonna 2021, joka jatkuu ensi vuoteen. Tänä vuonna rakentamisessa veturina oli asuntorakentaminen, ensi vuonna toimitila- ja korjausrakentaminen. Kuluneen vuoden aikana haasteena ollut rakennuskustannusten nousu näyttää hidastumisen merkkejä. Kiinteistökauppavolyymit ovat kasvussa ja toimistovuokramarkkinoilla aktiviteetti on kääntymässä nousuun.

Väestön ikärakenne, etätyöt ja hyvinvointialueet – tilojen käyttötarpeet rajussa murroksessa17.12.2021 08:49:45 EET | Tiedote

Tilojen käyttötarpeisiin on tulevien vuosien aikana odotettavissa muutoksia. Suurimmat tekijät liittyvät esimerkiksi väestörakenteen muutokseen, sosiaali- ja terveyspalveluiden siirtymiseen kunnilta hyvinvointialueiden vastuulle sekä erilaisiin tilahankintamalleihin, jotka mahdollistavat uudenlaisia tapoja omistaa ja vuokrata tiloja. Kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustava RAKLI aloittaa tammikuussa 2022 kehitysklinikan, jossa sekä kunnat että muut julkiset ja yksityiset kiinteistönomistajat käyvät yhdessä läpi tilanhankinnan valintoja ja strategiaa vastaamaan omistajien tulevaisuuden tarpeisiin.

Elisan virtuaalinen työympäristö palkittiin Vuoden työympäristötekona8.12.2021 15:31:19 EET | Tiedote

Vuoden työympäristöteko 2021 -kilpailun voitto meni Elisan kokonaisvaltaisesta työympäristöjohtamisesta, jossa fyysisellä ja digitaalisella työympäristöillä tuetaan virtuaalista työntekijäympäristöä. Kilpailussa palkittiin A-Insinöörit yrityskulttuurista ja johtamisesta, Spacent uudesta työvälineestä ja teknologiasta sekä Helsingin kaupunkiympäristön toimiala fyysisen työympäristön kehittämisestä. Kunniamaininnan sai HOK-Elanto ja Newsec kokonaisvaltaisesta kriisijohtamisesta koronapandemian keskellä.