Rakli: Rakentamislain sudenkuopat vielä korjattavissa

Valtioneuvosto hyväksyi 15.9. esitykset rakentamislaiksi, maankäyttö- ja rakennuslain muutokseksi sekä laiksi rakennetun ympäristön tietojärjestelmästä. Lakiesitykset etenevät nyt eduskunnan käsittelyyn. Lakien on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2024. Kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustavan Raklin mielestä esitykset vaativat vielä hiomista ennen voimaantuloa.

”Huolta edelleen aiheuttaa se, että millaisia ongelmia käytännössä alalla kohtaamme, jos muutoksia esimerkiksi digitaalisuuden ja vähähiilisyyden osalta ei tehdä. Rakennetun ympäristön tietojärjestelmään ei tule viedä muuta kuin aidosti tarpeellista tietoa. Nyt sinne ollaan hautaamassa turhaa tietoa tuhlaten rahaa ja resursseja. Käytettävissä olisi myös parempia keinoja vähähiilisyyden ohjaamiseen. Valiokuntakäsittelyssä epäkohdat on mahdollista vielä korjata”, toteaa Raklin toimitusjohtaja Jyrki Laurikainen.

”Päättäjiä haluaisin muistuttaa siitä, että rakentamislain kaltaiset suuret uudistukset vaikuttavat merkittävästi alaan ja pahimmillaan voivat johtaa toimintaympäristön heikkenemiseen. Koska kiinteistö- ja rakentamisala on yksi kansantalouden moottoreista, niin heijastukset näkyvät niin työllisyydessä, taloudessa kuin kaupunkien elinvoimaisuudessa”, jatkaa Laurikainen.

Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry on maamme kattavin ja vaikuttavin ammattimaisten kiinteistönomistajien ja rakennuttajien järjestö. Valvomme jäsentemme etua, osallistumme yhteiskunnalliseen keskusteluun sekä teemme työtä kestävän elinympäristön puolesta. Tarjoamme myös tutkittua tietoa vastuullisen päätöksenteon tueksi sekä kehitämme toimialaa ja jäsentemme osaamista.

Tunnistamalla infrahankkeiden epävarmuustekijät vältetään ikävät yllätykset lopullisissa kustannuksissa6.10.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Suuret infrarakennushankkeet, kuten valtatie-, silta- tai raidehankkeet sekä laajat katujen saneeraushankkeet olemassa olevan kaupunkirakenteen sisällä sisältävät monenlaisia epävarmuustekijöitä, jotka vaikuttavat hankkeen kokonaiskustannuksiin. Epävarmuustekijöitä ovat esimerkiksi rakennusmarkkinan muutokset materiaalienhinnan ja saatavuuden osalta sekä yllätyksenä ilmenevät olemassa olevat maanalaiset rakenteet kuten putkistot. Myös maaperän kantavuudessa ja koostumuksessa voi ilmetä yllätyksiä. Väylävirasto, kymmenen kaupunkia sekä kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustava Rakli ovat laatineet hankkeisiin ryhtyville tahoille ohjeistukset epävarmuustekijöiden huomioimisesta ja tiedottamisesta kustannusarvioiden yhteydessä.

Kutsu medialle: Miten huomioida epävarmuustekijät isojen infrahankkeiden kustannusarvioissa?3.10.2022 07:00:00 EEST | Kutsu

Vaativien, useita osapuolia sekä sidosryhmiä käsittävien infrarakennushankkeiden kustannusarvioiden tarkka ennustaminen on haastavaa. Kustannustietoa tarvitaan kuitenkin jo varhaisessa vaiheessa päätösten tueksi. Mitä mahdollisia riskejä ja epävarmuustekijöitä hankkeisiin liittyy, ja kuinka nämä voisi huomioida kustannusarvioissa? Miten pienentää kustannusarvion ja lopullisen kustannuksen kuilua luomalla ymmärrystä kustannusarvioon sisältyvistä epävarmuuksista?

Ammattimaiset vuokranantajat tarjoavat nyt 25 000 vihreää vuokrakotia – asukkaille tietoa asumisen ilmastopäästöistä21.9.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Seitsemän ammattimaista kiinteistönomistajaa käynnistää yhdessä Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry:n kanssa vuokra-asumiseen keskittyvän Green homes -vastuullisuustoiminnan. Green homes -vuokrakotien asukkaat saavat säännöllisesti tietoa asumisesta aiheutuvista ilmastopäästöistä. Toiminnassa mukana on huimat 25 000 vuokra-asuntoa ympäri Suomen. Green homes -toimijoita ovat Avara, Keva, Kruunuasunnot, LähiTapiola Kiinteistövarainhoito, OP Kiinteistösijoitus, SATO ja Sivakka-yhtymä. Kaikki toimijat ovat mukana kiinteistöalan energiatehokkuussopimuksen vuokra-asuntoyhteisöjen toimenpideohjelmassa ja sitoutuvat käytönaikaisen energian päästöttömyyteen vuoteen 2030 mennessä.

Kutsu medialle: Miten huomioida epävarmuustekijät isojen infrahankkeiden kustannusarvioissa?20.9.2022 10:59:54 EEST | Kutsu