RAKLIn Vuokra-asuntobarometri: Vuokrien nousuodotukset aiempaa maltillisempia

Vuokra-asuntojen sijoittajakysyntä kasvaa edelleen, mutta kasvuvauhti on lähes kaikissa sijoittajaryhmissä hidastumassa. Myös vuokrien nousuodotukset ovat aiempaa maltillisempia: pienten asuntojen vuokrien nousu jatkuu, mutta suurten asuntojen vuokrien arvioidaan joissakin kasvukeskuksissa jopa laskevan. Rakentamisen kustannusten pitkään jatkuneen nousun ennakoidaan olevan pysähtymässä.

Vuokra-asuntojen uudistuotanto on ollut parin viime vuoden ajan hyvin vilkasta etenkin Suomen suurimmissa kaupungeissa. Tarjonnan kasvu jatkuu edelleen vahvana, mutta näkymät ovat kuitenkin hieman maltillisempia kuin aiemmissa kyselyissä. RAKLIn Vuokra-asuntobarometrin vastaajista 91 prosenttia arvioi nyt, että vapaarahoitteista vuokra-asuntokantaa rakennetaan tulevan vuoden aikana lisää, ja 69 prosenttia vastaajista uskoo myös valtion tukeman asuntotuotannon kasvuun. Viime syksynä tehdyssä edellisessä kyselyssä vastaavat luvut olivat 95 ja 77 prosenttia.

Sijoittajakysynnän kasvuvauhti hidastumassa

Vuokra-asuntojen sijoituskysynnässä on viime syksyn kyselyn tavoin nähtävissä hidastumisen merkkejä, joskin vastaajien näkemykset vaihtelevat eri sijoittajaryhmien välillä. Kansainvälisten sijoittajien odotetaan edelleen olevan vahvimmin asuntoinvestointejaan kasvattava ryhmä: nyt 67 prosenttia vastaajista ennakoi kansainvälisten sijoittajien lisäävän vuokra-asunto-omistuksiaan Suomessa. Osuus on kuitenkin laskussa, sillä viime syksynä vastaava osuus oli 78, ja vuosi sitten keväällä 82 prosenttia.

Kaikissa muissa sijoittajaryhmissä, yksityisiä sijoittajia lukuun ottamatta, noin 60 prosenttia vastaajista odottaa vuokra-asunto-omistusten kasvavan.Sijoituskysynnän lasku on voimakkainta kotimaisilla asuntosijoitusrahastoilla: vielä vuonna 2016 yli 90 prosenttia barometrin vastaajista odotti kotimaisten rahastojen investointien kasvavan, ja nyt vastaava osuus oli tasan 60 prosenttia. Vastaajista 12 prosenttia odottaa kotimaisten asuntosijoitusrahastojen jopa pienentävän vuokra-asuntokantaansa.

Vuokrien nousua ennakoi aiempaa harvempi vastaaja

Asiantuntijoiden odotukset asuntovuokrien kehityksestä ovat aiempaa maltillisempia. Pienten asuntojen vuokrien odotetaan edelleen nousevan selkeästi suurimmissa kaupungeissa, mutta saldoluvut ovat kääntyneet kaikissa kaupungeissa alaspäin. Odotukset ovat silti edelleen hyvin vahvoja Helsingissä ja Tampereella, joissa noin 85 prosenttia vastaajista odottaa pienten asuntojen vuokrien nousevan lähimmän vuoden kuluessa. Turussakin pienten asuntojen vuokrien nousuun uskoo 78 prosenttia vastaajista, kun Espoossa ja Vantaalla osuus on laskenut 70 prosentin tuntumaan. Lahdessa saldoluku on jo kääntynyt negatiiviseksi, kun lähes kolmasosa vastaajista ennakoi vuokrien laskua yksiöissä ja kaksioissa.

Myös suurissa asunnoissa vuokrien nousuun uskovia vastaajia on nyt vähemmän kuin viime syksynä. Ainoan poikkeuksen tekee Tampereen seutu, jossa vuokraodotusten saldoluku on hivenen noussut viime syksystä. Vuokrien nousuodotukset ovatkin nyt Tampereella toiseksi voimakkaimpia Helsingin jälkeen, ja Turun lukemat ovat lähellä Tampereen tasoa. Helsingissä noin 45, Tampereella 34 ja Turussa 31 prosenttia vastaajista arvioi suurten asuntojen vuokrien nousevan. Espoossa ja Vantaalla nousuun uskovien osuus on laskenut 25-30 prosenttiin, ja samalla vuokrien laskua ennakoivien määrä kasvaa. Jyväskylässä, Oulussa, Kuopiossa ja Lahdessa useampi vastaaja uskoo puolestaan suurten asuntojen vuokrien laskuun kuin niiden nousuun, ja saldoluvut ovat selvästi edellistä kyselyä matalampia.

Rakentamisen kustannusten kasvu pysähtymässä

Barometrin vastaajat ovat ennakoineet vuodesta 2010 lähtien joka vuosi selkeää kasvua sekä ylläpito- että rakentamisen kustannuksiin. Tälläkin kertaa lähes kaikki vastaajat uskoivat ylläpitokustannuksien nousevan seuraavan 12 kuukauden aikana, mutta rakentamisen kustannusten nousu on volyymien laskun myötä taittumassa. Etenkin tarvikkeiden ja materiaalien kustannuksissa sekä asuntorakentamisen kokonaiskustannuksissa suunnilleen yhtä moni vastaaja ennakoi nyt nousua kuin laskua, kun vielä viime syksynä kaksi kolmasosaa vastaajista odotti kustannusten nousevan. Myös rakentamisen työvoimakustannuksien nousua povaa nyt huomattavasti aiempaa harvempi vastaaja.

Yli 60 prosenttia vastaajista arvioi silti edelleen korkeiden rakentamiskustannusten vaikeuttavan vuokra-asuntojen rakentamista, ja niitä pidetään tonttien ja työvoiman saatavuuden ohella rakentamisen pahimpana pullonkaulana. Tilanne näyttää kuitenkin hieman aiempaa valoisammalta, sillä pariin edelliseen kyselyyn verrattuna harvempi vastaaja arvioi nyt näiden kolmen tekijän vaikeuttavan rakentamista.

Lisätiedot:

Aija Tasa
Johtaja, Asunnot
050 327 2077

Hanna Kaleva
KTI Kiinteistötieto Oy
040 555 5269

RAKLIn Vuokra-asuntobarometri kartoittaa asuntomarkkinoiden asiantuntijoiden näkemyksiä vuokra-asuntojen rakentamisen, asuntosijoittamisen sekä vuokratasojen kehitysnäkymistä. Maaliskuussa 2019 toteutettuun kyselyyn vastasi 53 asuntovuokramarkkinoiden ammattilaista. Vastaajien edustamat organisaatiot omistavat yhteensä noin 215 000 vuokra-asuntoa.

RAKLI: Suomi houkuttelee edelleen ulkomaisia sijoittajia, rakentamisen laskeva volyymi parantaa tarjouskilpailujen tilannetta14.6.2019 08:30:00 EESTTiedote

Kiinteistökauppamarkkinoilla on edelleen vilkasta ja Suomi on yhä houkutteleva maa kansainvälisille sijoittajille. Toimistojen nettotuottovaatimukset ovat laskeneet niin Helsingissä, Turussa kuin Tampereella. Toimistojen ja asuntojen vuokrat ovat nousussa, mutta liiketilojen näkymät ovat epävarmempia. Rakentamisen määrän odotetaan kuluvana vuonna kääntyvän laskuun pääkaupunkiseutua lukuun ottamatta. Rakentamisen laskeva volyymi on parantanut tarjouskilpailujen tilannetta erityisesti infrarakentamisen puolella. Myös rakentamisen hintojen ja kustannusten nousu on ollut pysähdyksissä lokakuusta 2018.

Nykyinen kankea kaavaprosessi tuhlaa yhteiskunnan resursseja ja ilmastoa – RAKLI vaatii joustavampaa kaavoitusta25.4.2019 08:50:00 EESTTiedote

Nykyinen kaavoitusjärjestelmä on kankea, ja sen seurauksena tyhjinä seisovat tilat ovat kansallisvarallisuuden hukkausta ja aiheuttavat turhia ilmastopäästöjä. Kaavoituksesta on saatava joustavampaa, jotta se vastaa muuttuvan maailman tarpeisiin. RAKLI, joka on maamme kattavin kiinteistöjen ammattimaisten omistajien, kiinteistösijoittajien ja rakennuttajien yhteistyöverkosto, rohkaisee uutta eduskuntaa tekemään päätöksiä, joilla kaavoitusjärjestelmästä saadaan kestävämpi.

Mediakutsu: Tervetuloa Rakennuttaminen 2019 -seminaariin Tampere-talolle 17.-18.1.2019 kuulemaan ja haastattelemaan alan huippuasiantuntijoita8.1.2019 09:00:00 EETKutsu

RAKENNUTTAMINEN 2019 on RAKLIn ja Kiinkon järjestämä vuosittainen kiinteistö-, rakentamis- ja infra-alan johdon sekä asiantuntijoiden kahden päivän tapaamisfoorumi, joka järjestetään Tampere-talolla 17.-18.1.2019. Tapahtuma on noussut Suomen merkittävimmäksi rakennuttamisen tapahtumaksi tarjoten kohtaamispaikan alan johtaville asiantuntijoille niin Suomesta kuin kansainvälisesti. Tänä vuonna Tampere-taloon kokoontuu yli 300 osallistujaa.