RAKLI:Tampereella asuntorakentamisen volyymit pysyneet korkeina, toimitilarakentaminen hiljentynyt

Tampereen seudun kiinteistökauppavolyymi ylsi pandemiasta huolimatta puoleen miljardiin euroon vuonna 2020. Asuntorakentamisen volyymit ovat pysyneet korkeina, mutta toimitilarakentaminen on hieman hiljentynyt. Toimisto- ja liiketilakysynnän tulevaisuudennäkymät ovat epävarmoja, ja näillä kiinteistösektoreilla vuokrien odotetaan laskevan ja vajaakäytön lisääntyvän. Asuntovuokrien nousu on jatkunut ja tuotannollisten tilojen näkymät ovat positiivisia niin sijoitus- kuin vuokrakysynnänkin näkökulmasta.

Asuntorakentamisen volyymit ovat Tampereella pysyneet suhteellisena korkeina pandemiasta huolimatta. Vuonna 2020 Tampereella aloitettiin Tilastokeskuksen mukaan yli 3 200 asunnon rakentaminen, mikä oli noin kaksi prosenttia edellistä vuotta enemmän, ja 2000-luvun kolmanneksi korkein lukema Tampereella. KTI:n Rakennushankeseurannan mukaan Tampereen seudulla oli vuoden 2021 keväällä rakenteilla yli 1 500 asuntoa taloissa, jotka tulevat kokonaan vuokrakäyttöön.

Tampereen seudulle valmistui noin 25 000 neliötä uutta toimistotilaa vuonna 2020. Nyt toimistorakentaminen on hieman hiljentynyt ja liiketilarakentaminenkin on edelleen melko vähäistä. Uusia toimistoja rakennetaan lähinnä vain Kansi ja Areena -hankkeen yhteyteen, jonne on rakenteilla myös runsaasti asuntoja ja suuri hotelli. UROS LIVE -monitoimiareena valmistuu joulukuussa 2021.

Tampereen seudun kiinteistökauppavolyymi 500 miljoonaa euroa vuonna 2020

Kiinteistökauppamarkkinakin pysyi melko aktiivisena viime vuonna. Tampereen seudun kiinteistökauppavolyymi lähes kaksinkertaistui edellisvuodesta 500 miljoonaan euroon vuonna 2020, vaikka jäikin vuosia 2017 ja 2018 matalammaksi. Merkittäviä kauppoja tehtiin kaikilla pääkiinteistösektoreilla hotelleja lukuun ottamatta.

Osa Tampereen seudun volyymista muodostui suurista salkku- ja yrityskaupoista, joissa eri puolilla Suomea sijaitsevat kiinteistöt vaihtoivat omistajaa. Viime vuoden suurin pelkästään Tampereen seudulle kohdistunut kauppa tehtiin kesällä, kun saksalaisen Quadoro Investment GmbH:n rahasto hankki Hervannasta kaksi Hermian toimistokiinteistöä, joiden vuokrattava kokonaispinta-ala oli noin 30 000 neliötä. Monet kotimaiset erikoissijoitusrahastot investoivat viime vuonna rakenteilla oleviin asuntohankkeisiin Tampereella.

Tammikuussa 2021 toteutetussa Alueellisessa toimitilabarometrissa Tampereen paikalliset asiantuntijat ennakoivat liike- ja toimistokiinteistöjen sijoittajakysynnän laskevan tulevan vuoden aikana, mutta tuotannollisissa kiinteistöissä vahvistuvan. Prime-toimistojen tuottovaatimukset ovat pysyneet Tampereella tasaisina koko pandemian ajan.

Toimisto- ja liiketilojen tilakysyntään liittyy epävarmuutta, vuokrien odotetaan laskevan

Koronakriisi on kasvattanut tilakysyntään liittyvää epävarmuutta etenkin toimisto- ja liiketilamarkkinoilla. Toimistoissa tyhjän tilan määrä kasvoi Tampereella vuoden 2020 aikana, mutta liiketiloissa käyttöasteet ovat yhä pysyneet melko korkeina. Liiketilojen kannalta on positiivista, että etenkin keskustan liiketiloja haitanneet raitiotien rakennustyöt on saatu lähes valmiiksi, ja liikennöinti alkaa elokuussa. Alueellisessa barometrissa puolet vastaajista ennakoi kuitenkin tyhjän liiketilan määrän kasvavan Tampereella vuonna 2021, ja toimistotiloissa vastaava osuus oli yli 60 prosenttia. Tuotannollisten kiinteistöjen osalta näkymät ovat kautta linjan positiivisempia.

Keskustan parhaiden toimistojen ja liiketilojen vuokratasot ovat Tampereella pysyneet suunnilleen ennallaan kuluneen vuoden aikana, mutta odotukset ovat ympäri Tampereen seutua negatiivisia. Ydinkeskustassa 45 prosenttia Alueellisen toimitilabarometrin vastaajista arvioi liiketilavuokrien laskevan vuoden 2021 aikana, ja loput odottivat vuokrien pysyvän ennallaan, joten liiketilavuokraodotuksia kuvaava saldoluku tippui -45:een. Toimistoissa vastaava saldoluku tippui ydinkeskustassa lukemaan -18 edellisen vuoden +64:stä, ja muilla toimistoalueilla vielä suurempi osuus vastaajista arvioi toimistovuokrien laskevan.

Tampereen asuntovuokrat nousivat 2,7 prosenttia vuodessa

KTI:n uusia asuntovuokrasopimuksia kuvaava indeksi osoitti maaliskuun 2020 ja maaliskuun 2021 välisenä ajanjaksona Tampereella 2,7 prosentin vuosinousua. Kehitys oli melko tasaista eri huoneistotyypeissä, sillä sekä yksiöissä, kaksioissa että suuremmissa asunnoissa Tampereen indeksit nousivat vuositasolla 2-3 prosenttia. Asuntomarkkinoiden asiantuntijat arvioivat asuntovuokrien nousun jatkuvan Tampereella, jopa hieman muuta maata voimakkaampana. Maaliskuussa toteutetussa RAKLIn Vuokra-asuntobarometrissa Tampereen seudun pienten asuntojen vuokraodotukset nousivat pääkaupunkiseudun kaupunkienkin yläpuolelle.

Mikko Soutamo, johtava asiantuntija, KTI Kiinteistötieto Oy, puh. 050 5480 480

Aija Tasa, johtaja, RAKLI ry, puh. 050 327 2077

Tiedote perustuu KTI Kiinteistötieto Oy:n RAKLIn toimeksiannosta toteuttamaan katsaukseen Tampereen seudun kiinteistömarkkinoista. Tietojen lähteinä on käytetty muun muassa KTI:n tietokantoja ja kiinteistöalan ammattilaisille suunnattuja barometrikyselyjä.

RAKLI: Asuntorakentaminen vilkastunut merkittävästi pääkaupunkiseudulla – muukin rakentaminen aktiivista8.6.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Pääkaupunkiseudun rakennusmarkkinassa on vilkasta kuluvana vuonna. Kuluttajien sekä toimialojen parantunut luottamus tulevaisuuteen, matalat korot, rahan saatavuus, kiinteistöjen kiinnostavuus sijoituskohteina sekä elvytysraha näkyvät pääkaupunkiseudun rakentamisessa. Uusien asuntojen rakennuslupien sekä aloitusten määrä on kasvanut voimakkaasti viime vuoden syksystä. Myös toimitila-, korjaus- ja infrahankkeita on pääkaupunkiseudulla vireillä runsaasti erityisesti verrattuna muun Suomen tilanteeseen. Pääkaupunkiseudun rakentamisen ennakoidaan kasvavan kuluvana vuonna, mutta kasvu ei ulotu koko Suomeen. Talouskasvun kiihtyminen maailmalla on alkanut jossain määrin näkyä myös rakentamisen hinnoissa ja kustannuksissa raaka-aineiden hintojen noustessa.

Pääkaupunkiseudun keskeisillä toimistoalueilla lähes puoli miljoonaa toimistoneliötä vajaakäytössä10.5.2021 16:07:55 EEST | Tiedote

Helsinki Research Forum -tutkimusfoorumi on tuottanut arvion toimistokiinteistöjen vajaakäyttöasteista pääkaupunkiseudun keskeisillä toimistomarkkina-alueilla, jotka kattavat noin puolet pääkaupunkiseudun toimistokannasta. Tarkastelualueella tyhjiä toimistoneliöitä on yhteensä noin 443 000 neliömetriä ja alueiden keskimääräinen vajaakäyttöaste on 12,5 prosenttia. Pienimmät vajaakäyttöasteet ovat Pasilassa ja Hakaniemessä. Pahin vajaakäyttöongelma on Pitäjänmäen alueella, jossa lähes joka neljäs toimistoneliö eli noin 90 000 neliömetriä on tyhjillään. Myös Helsingin ydinkeskustassa (CBD) vajaakäyttö on merkittävää, sillä 11 prosenttia eli noin 70 000 neliömetriä toimistoista on tyhjillään. ”Vajaakäyttö on keskeisiä kiinteistömarkkinoiden tunnuslukuja. Helsinki Research Forumin pyrkimyksenä on tuottaa tarkempaa ja yksityiskohtaisempaa tietoa kuin markkinoilla on tähän mennessä ollut”, kertoo johtaja Miika Kotaniemi RAKLIsta. "Olemme olleet alusta asti mukana Helsinki Research Forumissa e

VETOOMUS: Maankäyttö- ja rakennuslakiin tuotava kiinteistönomistajalle mahdollisuus valmistella asemakaava poliittiseen päätöksentekoon29.4.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Maankäyttö- ja rakennuslain uudistuksen alkumetreillä yhteiskunnassa oli laajalti jaettu näkemys uudistamisen tarpeista. Tarvitsemme sujuvampaa kaavoitusta sekä julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuutta. Valitettavasti tavoite toisensa perään on sittemmin haihtunut pois. Näyttää siltä, että laki ei tule tarjoamaan välineitä niihin maankäytön asioihin, joihin yhteiskunnassamme pitäisi tarttua. Konkreettinen keino tilanteen korjaamiseksi olisi tuoda lakiin kiinteistönomistajalle mahdollisuus valmistella asemakaava poliittisen päätöksentekoon.