RAPORTTI: 2010-luvun aikana some ui Cannes Lions -voittajien valtavirtaan

”Aikasarja-analyysissä voidaan nähdä tiettyjen trendien voimistuneen läpi 2010-luvun – somen kulku valtavirtaan näistä selkeimpänä”, kommentoi tutkimuksesta vastaava Kurion luova johtaja Jari Lähdevuori. ”Toisaalta jokainen vuosi tuo uudet tuulensa. Tänä vuonna näkyy selvästi numeroissakin videopelaamisen nousu – siihen tarttuneita kampanjoita oli tuplasti enemmän kuin ennen.”
Somevoittajien menestys kiteytyy erityisesti kolmeen asiaan: aitoihin tekoihin, oikeisiin ihmisiin ja hyvän tekemiseen. 92 % voittajatöistä sisältää tekoja, joissa on rakennettu joko fyysisesti tai digitaalisesti koettavia asioita. Oikeita ihmisiä – olipa kyse sitten asiakkaista, henkilöstöstä, vaikuttajista tai satunnaisista ohikulkijoista – hyödyntää 80 % voittajakampanjoista. Erilaisista osallistamista ajavista motivaattoreista altruismiin uskoo 55 % somevoittajista.
”Some tuo myös entistä parempia tuloksia”, toteaa Lähdevuori. ”Olemme tarkastelleet omana kokonaisuutenaan muutama vuosi sitten lanseerattua Social & Influencer Lions -kategoriaa. Tänä vuonna voittajatyöt keräsivät keskimäärin 50 % enemmän impressioita edellisvuosiin verrattuna.”
Cannes Lions on merkittävin markkinointialan kilpailu ja maailman johtavia luovuuteen keskittyviä festivaaleja. Järjestyksessään 69. Cannes Lions järjestettiin 21.–25.6.2021. World-Class Lessons On Social Media Marketing -tutkimus julkaistiin kahdeksatta kertaa. Otosjoukkona on kahdeksan keskenään erilaista kategoriaa: Brand Experience & Activation, Design, Direct, Media, Mobile, PR, Social & Influencer ja Titanium. Näissä kategorioissa oli yhteensä 415 voittajaa.
Materiaalit:
>> Lataa World-Class Lessons On Social Media Marketing
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Tommi Opas
Toimitusjohtaja
Kurio // The Social Media Agency
+358 40 1833256
tommi@kurio.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Kurio on luova toimisto, joka auttaa asiakkaitaan tekemään tuloksellista markkinointia ja viestintää sosiaalista mediaa ja digitaalisia kanavia hyödyntäen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kurio Oy, sosiaalisen median toimisto
Kuriolle kolme palkintoa SABRE Awards EMEA -gaalasta27.3.2023 13:08:14 EEST | Tiedote
Wärtsilä Energylle tehty kampanja voitti kahdessa kategoriassa – Fazer Makeisten Remix-pussin lanseerauskampanja yhdessä.
RAPORTTI: Tiedonhaku siirtyy sosiaaliseen mediaan – ja yhdeksän muuta somemarkkinoinnin trendiä vuodelle 202311.1.2023 08:39:17 EET | Tiedote
Maailman laajimpaan itsenäiseen toimistojen verkostoon, thenetworkoneen, kuuluvat 25 toimistoa kertovat kattavassa raportissa tärkeimmistä sosiaalisen median muutoksista. Tutkimuksen koosti suomalainen sosiaaliseen mediaan erikoistunut toimisto Kurio.
Tekoäly piirsi pizzat Kotipizzalle6.10.2022 09:36:02 EEST | Tiedote
Kotipizzan käsityönä tehdyt pizzat piirrettiin tuoreeseen Kotipizzan kampanjaan tekoälyn avulla. Tuttu Tropicana-pizza sai uusia ilmentymiä Midjourney-tekoälyn käsittelyssä. Somekanavissa viime aikoina paljon nähtyä tyyliä mukaillen ihmisille heitettiin haaste: tunnistatko aidon? Ja kaikki luonnollisesti tunnistivat.
Suomelle kultaa ja hopeaa digimarkkinoinnin EM-kisoista16.9.2022 13:18:30 EEST | Tiedote
Kaksi suomalaista kampanjaa palkittiin Euroopan-laajuisessa Digital Communication Awards 2022 -gaalassa Berliinissä myöhään eilen illalla 15.9. Fazer Makeisten ”Remix Is The New Black” sai kultaa Marketing to youth -kategoriassa ja Wärtsilä Energyn “Europe’s Energy Future” hopeaa B2B Communications -kategoriassa. Molempien kampanjoiden suunnittelusta vastasi luova toimisto Kurio.
RAPORTTI: TikTok dominoi Cannes Lionsissa – somekampanjat ovat valtavirtaa palkintopallilla31.8.2022 07:43:43 EEST | Tiedote
Cannes Lions 2022 -kisan voittajista jopa 87 % hyödynsi sosiaalista mediaa keskeisenä osana kampanjaansa, selviää Kurion ja Cannes Lionsin raportista ”World-Class Lessons on Social Media Marketing”. Yksittäisen somekanavan ympärille rakennetuissa kampanjoissa korostui TikTok. Kaikista somevoittajista 6 % oli natiivisti TikTokiin tehtyjä. Kymmenen vuotta jatkuneessa tutkimushankkeessa on analysoitu yli 5 000 voittajatyötä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme