RAPORTTI: Tiedonhaku siirtyy sosiaaliseen mediaan – ja yhdeksän muuta somemarkkinoinnin trendiä vuodelle 2023

Maailman laajimpaan itsenäiseen toimistojen verkostoon, thenetworkoneen, kuuluvat 25 toimistoa kertovat kattavassa raportissa tärkeimmistä sosiaalisen median muutoksista. Tutkimuksen koosti suomalainen sosiaaliseen mediaan erikoistunut toimisto Kurio.

LONTOO 11/1/2023 - - Markkinoijille tärkeimpiin sometrendeihin vuonna 2023 kuuluvat niin sosiaaliset haut, mikrovaikuttajien nousu kuin ennakoiva analytiikka. B2B-yritykset tulevat hyödyntämään sosiaalista mediaa entistä laajemmin: erityisesti tuomalla omia työntekijöitä ja vaikuttajia esiin. Nämä ja liuta muita ennustuksia löytyvät maailman johtavan itsenäisten toimistojen verkoston thenetworkonen ja sen jäsenen Kurion uudesta tutkimuksesta.

Social Media Marketing Trends 2023 -raportti on koottu verkostoon kuuluvien toimistojen kanssa tehdyistä haastatteluista. Vastauksista tehtiin kymmenen tärkeimmän trendin synteesi alkaneelle vuodelle:

1. Some on uusi hakukone. "Google on havainnut, että lähes puolet nuorista hakee vastauksia sosiaalisilta alustoilta, kuten TikTok tai Instagram, googlettamisen sijaan. Nuoremman yleisön ostopolku alkaa uteliaisuudesta. Brändien ja markkinoijien tehtävänä on ohjata heitä inspiraation ja ideoiden polulle brändien ja tuotteiden sijaan”, kertoo Osaka Labsin digitaalisen markkinoinnin asiantuntija Aryana Noorbakhsh.
  2. Vaikuttajakulttuuri kukoistaa. Markkinoille pääsyn esteet ovat madaltuneet, rahalliset kannustimet nousseet ja tekijöitä on enemmän kuin koskaan. Saamme nauttia entistä laajemmasta luovuuden kirjosta vuonna 2023.
  3. Sosiaalinen takaisin sosiaaliseen mediaan. "Z-sukupolvi on yksiselitteisesti sitä mieltä, että sisällön on oltava uskottavaa ja aitoa, ja sen pitäisi muistuttaa ihmisiä verkossa siitä, että he eivät ole yksin. Aito sisältö ei myy tai saarnaa – se on video tai kuvapostaus, jonka ystäväsi tekisi ja lähettäisi sinulle. Se saa nauramaan tai itkemään", kommentoi Adolescent Content/Youthtellersin tiimi.
  4. Some inhimillistää B2B-markkinointia. "Trendi, jonka olen huomannut B2B-markkinoinnissa, ja josta olen erityisen innoissani, on ajatus kääntää B2B päälaelleen ja lähestyä asiakkaita samalla tavalla kuin B2C:ssä, inhimillisesti ja henkilökohtaisesti. Sekä B2B2C:n kasvun että B2B-päätöksentekijöiden sukupolvenvaihdoksen vuoksi veikkaan, että tulemme näkemään vähemmän hyperkohdistettua ja enemmän inhimillistettyä sisältöä vuonna 2023", sanoo Natalie Chaney, somestrategi, Barrett.
  5. Mikrovaikuttajista tulee valtavirtaa. ”Uskon, että tulevana vuonna vaikuttajamarkkinointi pohjautuu luotettaviin ja helposti lähestyttäviin tyyppeihin. Niche-yhteisöjen pioneerit, niche-mikrovaikuttajat, niche-suunnannäyttäjät – heihin ihmiset luottavat”, toteaa Seyi Alawode, CHL:n perustaja ja strategiajohtaja.
  6. Metaverse kasvaa sosiaalisen median kautta. Kiinnostus Metaversea kohtaan koki nousun ja tuhon vuonna 2022. Nyt tulemme näkemään sen heräävän henkiin. Hitaasti ja rauhassa – sosiaalisen median kautta.
  7. Lyhytvideon voittokulku pitenee. Pidit tai et, keskittymiskykymme kutistuu jatkuvasti. Saadakseen viestinsä perille vuonna 2023 brändien tulee hallita napakoiden videoiden tekeminen – lyhyessäkin aikataulussa.
  8. Vaikuttajamarkkinoinnin suosio kasvaa B2B:ssä. ”Yhä useammin markkinoijat tekevät yhteistyötä alan asiantuntijoiden ja ajatusjohtajien kanssa vahvistaakseen luottamusta ja uskottavuutta. Ja se toimii. 86 % B2B-brändeistä katsoo bränditulosten parantuneen vaikuttajamarkkinoinnin ansiosta. 72 % ilmoitaa brändin maineen parantuneen, ja 56 % sanoo vaikuttajamarkkinoinnin auttaneen liidienkeruussa. Lisäksi 33 % kertoo, että vaikuttajilla oli suora yhteys kassavirtaan", sanoo Olivia Hussey, The Hallwayn nuorempi suunnittelija.
  9. Engagement-tavoitteiden päivittäminen. Tykkäysten seuraaminen loppuu. Keskustelujen mittarointi alkaa. Tuoreet kanavat ja uudet käyttökonventiot ovat muuttaneet somen käyttäjiä – ja tämän pitäisi muuttaa tapaa, jolla brändit mittaavat tekemistään.
  10. Ennakoiva analytiikka avuksi tavoitteiden asettamiseen. Sen sijaan, että kysyisimme "mitä tapahtui", tulemme kysymään "mitä todennäköisesti tapahtuu". Ja tätä varten tarvitsemme dataa. Paljon dataa.

Ennustukset koottiin haastattelemalla 40 sosiaalisen median markkinoinnin asiantuntijaa 25 palkitusta itsenäisestä toimistosta. Vastaajat tulevat maailman joka kolkasta – maista kuten Kiina, USA, Intia, Iso-Britannia, Nigeria, Saksa, Japani, Chile, Etelä-Afrikka, Meksiko ja Romania. Haastattelut tehtiin joulukuussa 2022.

Kaikki vastaajat hyödyntävät sosiaalista mediaa auttaakseen asiakkaitaan parantamaan viestintää, markkinointia ja lopulta liiketoimintaa. Haastateltavat eivät työskentele minkään yhden sosiaalisen median alustan kanssa, minkä vuoksi heidän näkökulmansa ovat objektiivisia. He tulevat paitsi eri maista, myös erityyppisistä toimistoista – näin heidän vastaukset tarjoavat 360-asteen näkymän sosiaalisen median markkinointiin tulevalle vuodelle.

Raportointiin osallistuneet asiantuntijat ja toimistot (aakkosjärjestyksessä): Megan Encarnacion, Associate Director Social Media & Christopher Dimmock, SVP Integrated Strategy, Abelson Taylor (USA); Ramaa Mosley, CEO Adolescent Content/Youthtellers & Serenity Griffin, Community Manager & Michelle Castillo, Youthteller Consultant &Jola Adeoye, Youthteller Consultant & Sophie Wieters, Youthteller Consultant & Rea Sweets, Youthteller Consultant & Nathalie Alvarez, Youthteller Consultant & Jacob Thompson, Youthteller Consultant § Jadon Velasquez, Youthteller Consultant § Maya Minhas, Youthteller Consultant & Khrystina Warnstadt, Youthteller Consultant, Adolescent Content (USA); Alex Casanovas, Digital Director. Atrevia (ES); Natalie Chaney, Social Strategist, Barrett (USA); Seyi Alawode, Founder & Head of Strategy, CHL (NGA / UK); Eli Williams, Sr. Creative Strategist, Day One Agency (USA); Francesca Trevisan, Strategist, Different (IT); Jide Agbana, Global Product Marketing Manager, Enterfive (US / UK / NGA); Olivia Hussey, Junior Planner, The Hallway (AUS); James Hebbert, Managing Director, Hylink UK (CH / UK); Laura Marzec, Content Strategy at Imagination, part of The Mx Group (USA); Valentina Lagos, Social Media Manager & Felipe "Peluche" León, Digital Director & Mundy Álvarez, Planning Director & Pancho González, CCO, Inbrax (CH); Oana Oprea, Head of Digital Planning, Jam Session Agency (RO); Alix Le Bourgeois, Lead Strategist, JIN (UK/FR); Leigh Tayler, Integrated Strategy Director, Joe Public (SA); Amy Bottrill, Social Account Director, Launch (UK); Gaby Arriaga, Founder of Leonardo1452, Leonardo1452 (MX), Rajesh Mehta, Chief Strategy Officer  & Dhruv Gaur, Digital Planning Lead, Medulla (IN); Maira Genovese, Founder and President, MG Empower (UK); Aryana Noorbakhsh, Senior Digital Marketing Executive, Osaka Labs (UK); Timotée Louise Gbaguidi, Digital Communications Director, PIABO (DE); Alexandre Ouairy, Founder and Director, PLTFRM (CN); Daffi Ranandi, Junior Insights Manager, Radarr (SGP); Hannah Nickels, Head Paid & Owned Media Thinker, Thinkerbell (AUS); Allison Lee, Social Team Co-Lead, UltraSuperNew (JP)

RAPORTTI:

SlideShare: The Social Media Marketin Trends 2023 report: https://www.slideshare.net/Kurio_Marketing/social-media-marketing-trends-2023-the-global-indie-insights/Kurio_Marketing/social-media-marketing-trends-2023-the-global-indie-insights

Hi-res pdf: The Social Media Marketing Trends 2023 report:

LISÄTIETOJA:

Jari Lähdevuori
Creative Director & Partner
jari@kurio.fi
+358 (0)50 530 6630

Julian Boulding
President
thenetworkone
Julian.Boulding@thenetworkone.com

Jari Lähdevuori
Luova johtaja & partneri
jari@kurio.fi

Kurio on sosiaaliseen mediaan erikoistunut luova toimisto, joka auttaa asiakkaitaan tekemään tuloksellista markkinointia ja viestintää digitaalisia kanavia hyödyntäen.