Raskas liikenne kaipaa kipeästi lisää pysäköintipaikkoja pääkaupunkiseudulle

Jaa
Rekkojen pysäköintipaikat käyvät vähiin pääkaupunkiseudulla. Nykyisten pysäköintipaikkojen käyttöaste on jo 99 prosenttia. Jos rekkaliikenne vielä lisääntyy, joutuvat rekat pysäköimään muun liikenteen sekaan ja asuinalueille. RAKLIn klinikassa haettiin ratkaisuehdotuksia asiaan yhdessä valtion, kuntien ja markkinatoimijoiden kesken.
Rekka-autot pysäköintialuella
Rekka-autot pysäköintialuella

Raskaan liikenteen pysäköintipaikat pääkaupunkiseudulla ovat kovassa käytössä. Parkkipaikkojen käyttöaste on jo 99 prosenttia. Pienikin lisäys rekkaliikenteeseen ajaa raskaan liikenteen etsimään yönylipysäköintipaikkoja ja ajantasauspaikkoja muun liikenteen seasta ja pahimmillaan asuinalueiden katujen varsilta.  

”Rekoille tarkoitettuja pysäköintipaikkoja tarvitaan ehdottomasti lisää. Lainsäädäntö ja liikenneturvallisuus edellyttävät raskaan liikenteen kuljettajilta taukoja tietyin aikavälein. Samaan aikaan kuljetusketjujen kustannustehokkuus vaatii taukojen oikea-aikaisuutta. Riittävän pysäköinnin järjestämisessä hyödyt ovat kustannuksia suurempiaRAKLIn johtaja Kimmo Kurunmäki sanoo. 

Raskaan liikenteen kuljetusten sujuvuus vaikuttaa bruttokansantuotteen, teollisuuden sekä vientimarkkinoiden kehittymiseen. Jo pelkästään verkkokaupan voimakas kasvu lisää paineita tavarakuljetusten onnistumiselle ja oikea-aikaisuudelle. Helsingissä ei käytännössä ole lainkaan ajantauspysäköintiin varattua paikkaa. Ajantasauspaikoilla rekat voivat odottaa lyhyitä aikoja esimerkiksi ennen laivaan ajamista.  

”Ajantasauspaikkojen puute näkyy esimerkiksi Helsingissä kadun varsille pysäköityinä rekkoina. Tämä ei tietenkään ole kenenkään etu”, Kurunmäki huomauttaa.  

Markkinavuoropuhelussa räätälöitiin pysäköintialueiden vähimmäisvaatimuksia 

Uudenmaan ELY-keskuksen sekä Espoon, Helsingin ja Vantaan kaupunkien toimeksiannosta järjestetyssä markkinavuoropuhelussa löydettiin vähimmäisvaatimuksia ja konsepteja raskaan liikenteen yönylija ajantasauspysäköintiin. Vaatimusten ja konseptien avulla halutaan tunnistaa mahdollisia uusia raskaan liikenteen pysäköintipaikkoja ja kilpailuttaa operaattoreita. 

Yönylipysäköinnin paikkojen toivottiin sijaitsevan pääväylien varrella lähellä logistiikkakeskuksia ja muita keskeisiä määränpäitä. Pysäköintialueen tulee olla rajattu raskaan liikenteen kulkuneuvoille, niissä tulee olla muun muassa riittävä valaistus, aitaus, pesutilat, jätehuolto ja kulunvalvonta.  

Ajantasauspysäköintipaikoille vaatimukset ovat kevyempiä. Myös pienemmät ja väliaikaiset alueet ovat hyödynnettävissä ajantasauspysäköintiin. Parkkipaikoille toivottiin kuitenkin valvontaa, kunnossapitoaselkeää ja rajattua aluetta rekoille sekä kuljettajille ajantasaista tilannetietoa vapaana olevista paikoista. 

Kurunmäki uskoo, että parkkipaikaksi soveltuvia alueita löytyy. 

Yönylipysäköinnin kilpailutukseen on jo hyvät edellytykset. Tärkeää olisi päästä liikkeelle yhdellä alueella ja laajentaa tarjontaa tarpeen mukaan. Ajantasauspysäköintiin on kartoitettu kohteita, mutta niiden soveltuvuutta pitää selvittää tarkemmin. Tarvitsemme ajantasauspysäköintipaikkoja jokaisessa pääkaupunkiseudun kaupungissa sekä kanavan, jonka kautta kiinteistönomistajat voivat ilmoittaa omista väliaikaiseenkin parkkipaikkakäyttöön soveltuvista alueista”, Kurunmäki kertoo. 

RAKLIn järjestämään markkinavuoropuheluun osallistuivat Uudenmaan ELY-keskus, Espoon kaupunki, Helsingin kaupunki, Vantaan kaupunki, Väylävirasto, DB Schenker Finland, EasyPark, Finnpark, Helen, Helsingin Satama, Helsingin seudun kauppakamari, Lentoparkki, Lentopysäköinti, Linja-autoliitto, Palmia, Rahtarit, Yhteinen Toimialaliitto ry, Rudus, Senaatti-kiinteistöt, SKAL, Tietorahti, Vedia ja YIT. 

Markkinavuoropuhelu toteutettiin RAKLIn klinikkatoimintana. Klinikan tavoitteena on törmäyttää näkökulmia sekä nostaa esiin uusia ajatuksia ja ideoita. Klinikat toteutetaan työpajatyöskentelynä, johon kutsutaan mukaan klinikan aiheen tiimoilta keskeisimmät toimijat. Työpajoissa osallistujat yhdessä pohtivat, kehittävät ja luovat parhaita ratkaisumalleja. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Rekka-autot pysäköintialuella
Rekka-autot pysäköintialuella
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Rakli ry
Rakli ry
Annankatu 24
00100 Helsinki

http://www.rakli.fi/

Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry on maamme kattavin ja vaikuttavin ammattimaisten kiinteistönomistajien ja rakennuttajien järjestö. Valvomme jäsentemme etua, osallistumme yhteiskunnalliseen keskusteluun sekä teemme työtä kestävän elinympäristön puolesta. Tarjoamme myös tutkittua tietoa vastuullisen päätöksenteon tueksi sekä kehitämme toimialaa ja jäsentemme osaamista.

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Rakli ry

Hallituksen kaavailema kiinteistöveron nosto heikentää entisestään kiinteistö- ja rakentamisalan suhdannetta22.8.2023 09:03:38 EEST | Tiedote

Hallituksen aikomus korottaa maapohjan kiinteistöveron alarajaa 1,3 prosenttiin on tuomassa kylmää vettä niskaan kaikille kiinteistönomistajille. Raklin tekemän vaikutusarvion perusteella esimerkiksi Helsingissä tai Espoossa sijaitsevan asuin-, toimisto- tai liikekiinteistön kiinteistöverokustannus voi nousta lähes 15 prosenttia. Ammattimaisia kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustavan Raklin mukaan mahdollinen korotus heikentää entisestään alan suhdannetilannetta.

Rakennus- ja purkujätteistä halutaan hyödyntää uudelleen vähintään 70 prosenttia10.8.2023 07:15:00 EEST | Tiedote

Suomessa syntyy vuosittain noin 1,6 miljoonaa tonnia rakennus- ja purkujätettä, josta vain noin puolet päätyy hyötykäyttöön. Ilmastotavoitteiden kiristymisen myötä rakennus- ja purkumateriaalien rooli rakentamisen ohjauksessa korostuu. Kansallinen tavoite on hyödyntää uudelleen vähintään 70 prosenttia syntyvästä purkujätteestä. Kestävän purkamisen green deal edistää tätä tavoitetta.

Energiatehokkuussopimus kirittää kiinteistöalaa – energiaa on säästetty 335 000 kerrostaloasujan vuotuisen sähkönkulutuksen verran27.6.2023 07:00:00 EEST | Tiedote

Kiinteistöala on tehnyt kuluvan energiatehokkuussopimuskauden aikana lähes 6500 energiatehokkuustoimenpidettä ja näin saavuttanut huiman 469 gigawattitunnin vuotuisen energiansäästön. Tämä vastaa 335 000 kerrostaloasujan vuosittaista sähkölaskua. Sopimuskausi päättyy vuonna 2025 ja ala toivoo uudelta hallitukselta jatkoa energiatehokkuussopimukselle.

Rakli: Hallitusohjelma huomioi laajasti rakennetun ympäristön tarpeet ja luo näkyvyyttä tulevaisuuteen19.6.2023 14:24:12 EEST | Tiedote

Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry on tyytyväinen siihen, kuinka hallitusohjelma huomioi rakennetun ympäristön tarpeet ja luo näkyvyyttä sekä ennustettavuutta tulevaisuuteen. Hallituksen sitoutuminen sääntelyn keventämiseen sekä prosessien ja lupakäytäntöjen sujuvoittamiseen on tervetullutta ja tarpeellista. Rakli muistuttaa tulevaa hallitusta siitä, että hallitusohjelmaa toimeenpantaessa on tärkeää osallistaa alan toimijoita parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseksi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye